مهم‌ترین پرسشی که این‌روزها در عالم سیاست وجود دارد این است که چیدمان کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی چگونه است که در گزارش پیش رو گمانه‌زنی‌ها در این‌باره را بررسی می‌کنیم.

گمانه‌زنی‌ها بر سر کابینه رئیسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: گروه کابینه سید ابراهیم رئیسی متشکل از چه افرادی خواهند؟ این مهم‌ترین پرسشی است که می‌تواند شیوه اداره دولت در چهار سال آینده را تعیین کند؟

براساس اخیار رسیده گویا مهرداد بذرپاش یکی از گزینه‌های معاون اولی است. اویی اکنون رئیس دیوان محاسبات است. علاوه بر او از سعید جلیلی هم یکی از گزینه‌های احتمالی است. از نام‌هایی مانند محمدرضا باهنر که سال‌ها در قامت نماینده و عضو هیئت‌رویسه مجلس بوده است و پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان هم سخن به میان می‌آید.

برخی مطرح می‌کنند که حسین امیرعبداللهیان گزینه‌ای محتمل برای وزارت خارجه است. او دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران دارد و به عنوان سفیر در بحرین، معاون امور عرب و آفریقا در وزارت امور خارجه، معاون امور بین‌الملل پارلمان و مشاور وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف از سال 2016 خدمت کرده است. از سوی دیگر برخی هم سعید جلیلی برای این سِمت یاد می‌کنند که سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی و نیز مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای پش از دولت روحانی را برعهده داشت. از طرفی نام سید علی حسینی تاش هم مطرح می‌شود فردی که در دوره دبیری علی لاریجانی بر شورای عالی امنیت ملی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بوده است. در این بین نام علی باقری کنی هم به چشم می‌خورد. او مسئول امور اروپای وزارت امور خارجه ، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و معاون امور بین الملل بوده است.

برای وزارت آموزش و پرورش هم نام‌هایی مانند محمدجواد حاج‌علی‌اکبری سخن گفته می‌شود که اکنون امام جمعه موقت تهران است. علاوه بر او از حمیدرضا حاجی‌بابایی مطرح است. برای وزارت اطلاعات هم نام‌هایی مانند سید محمود نبویان و مصطفی پورمحدی شده‌اند. برای وزارت کشور هم از علیرضا زاکانی، محمدرباقر ذواالقدر، صولت مرتضوی و حسین دهقان حرف زده می‌شود. در بین گزینه‌های وزارت دادگستری هم محمد دهقان، غلامحسین اسماعیلی، مرتضی بختیاری و محمد مهمدی حاج محمدی دیده می‌شوند. برای وزارت تعاون و رفاه هم افرادی مانند محمدرضا مخبر، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مهرداد بذرپاش و کاوه اشتهاردی مطرح هستند. برای شورای اطلاع‌رسانی دولت هم میثم نیلی و کاوه اشتهاردی مطرح‌اند و برای شورای عالی مناطق آزاد هم محسن منصوری، حجت‌الله عبدالملکی، محسن احمدی و محمدحسین فروزان‌مهر گزینه‌های احتمالی‌اند. رئیس‌دفتر رئیسی هم ممکن است سید مرتضی بختیاری یا غلامسحین اسماعیلی باشند. اما نام‌های مطرح برای وزارت راه سعید محمد، علی نیکزاد و مقداد همتی‌‌اند. وزیر اقتصاد است هم ممکن است فرها رهبر، محمدحسین فروزان‌مهر، علی طیب‌نیا، الیاس نادران یا سید احسان خاندوزی باشند. برای مسئولیت وزارت نفت هم افرادی مانند مسعود میرکاظمی، رستم قاسمی، مهدی دوستی و هدایت‌الله خادمی مطرح شده‌اند. برای وزارت صمت هم سید رضا فاطمی امین، رضا رحمانی و مهرداد بذرپاش و برای وزرات علوم هم محمدمهدی تهرانچی، فرهاد رهبر، مجتبی رضاهخواه، غلامرضا خواجه‌سروی و سید محمد حسینی مطرح‌اند. نام‌هایی مانند عزت‌الله ضرغامی، رضا تقی‌پور و احسان جهاندیده هم برای وزارت ارتباطات شنیده می‌شود. برای وزارت میراث فرهنگی گردشگردی محسن منصوری، میثم نیلی و سید احسان خاندوزی مطرح شده‌اند. برای وزارت بهداشت هم کامران باقری لنکرانی، مرضیه وحید دستجردی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عباس زارع‌نژاد مطرح هستند.

با همه این پیش‌بینی‌ها حالا باید دید چه می‌شود و آیا رئیسی از همین نام‌های موجود می‌خواهد استفاده کند یا افراد دیگری را مد نظر دارد.