علی‌محمد نمازی گفت: آقای رئیسی باید به سمت لغو تحریم‌ها برود؛ ولو آنکه هزینه‌های داخلی پرداخت کند.

علی‌محمد نمازی: مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی رئیسی رفع تحریم‌هاست/ دولت رئیسی باید آماده پرداخت هزینه‌های داخلی مذاکره با غربی‌ها باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: دولت سید ابراهیم رئیسی در حوزه سیاست خارجی چه خواهد کرد؟ رئیسی در این زمینه با چالش‌های مهمی مواجه است که در رأی آنها حتما رفع تحریم‌هاست اما چگونه و با چه سازوکاری؟

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «چالش‌های موجود در حوزه سیاست خارجی در دولت آقای رئیسی را می‌توان به چندبخش تقسیم کرد. نخست آنکه باید بدانیم که وزارت خارجه دولت چه دولت رئیسی و چه دولت‌های پیش از آن تصمیم‌گیرنده نیست و حتی به تعبیری دولت هم در این موضوع تصمیم نهایی را نمی‌گیرد و تصمیمات کلان در این حوزه در شورای عالی امنیت ملی گرفته می‌شود که به تأیید مقام معظم رهبری می‌رسد؛ بنابراین آقای رئیسی نمی‌تواند همه آنچیزی که دلخواهش را پیاده کند. دوم آنکه تحریم‌های بسیاری وجود دارد و حتما اگر تحریم‌ها بر جای خود باقی بمانند، دست و پای دولت را می‌بندند. سومین چالش هم آن است که آقای رئیسی نمی‌تواند با دست باز برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام با کشورهای غربی مذاکره کند زیرا حامیانش سال‌ها با مذاکره سر سازش نداشته‌اند و به نوعی آن را نفی کرده‌اند و چهارمین چالش هم آن است که به هر حال دولت آقای رئیسی دولتی جدید محسوب می‌شد و زمان می‌برد که طرف‌های دیگر مذاکره خط و مشی دولت تازه را بشناسند و به راحتی مذاکره کنند. علاوه بر همه اینها انتخاب وزیر امور خارجه‌ای مسلط هم بسیار بااهمیت است».

او درباره مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت رئیسی بیان کرد: «به نظر من باید حتما رفع تحریم‌ها نخستین و مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت آقای رئیسی باشد که البته برای تحقق این مهم مسیر سختی در پیش رو است. آقای رئیسی اگر بنا باشد که با کشورهای 1+5 مذاکره کند، باید این مانع را در نظر داشته باشد که منتقدانی از قضا در بدنه جریان اصولگرایی پیدا می‌کند و حتما هزینه‌دار خواهد بود. از طرفی او می‌داند که اگر مذاکره نشود و اگر تحریم‌ها لغو نشوند، عملا کشور از وضعیت بحرانی بیرون نمی‌آید؛ بنابراین او باید بکوشد یک توازنی میان اقتصاد مقاوتی، مذاکره با غربی‌ها و راضی نگاه‌داشتن حامیانش ایجاد کند که بسیار کار پیچیده و سختی است».

او ادامه داد: «آقای رئیسی باید به سمت لغو تحریم‌ها برود؛ ولو آنکه هزینه‌های داخلی پرداخت کند زیرا آستانه صبر مردم لبریز شده است و مردم تا الان هم که صبر کرده‌اند، امید داشته‌اند که مذاکرات به نتیجه برسد و گشایشی ایجاد شود؛ حالا اگر مذاکرات شکست بخورد، برجام به‌طور کامل از بین برود و تحریم‌ها به قوت خود باقی بمانند، عملا هر روزنه امیدی از مردم گرفته می‌شود و حتما شرایط خطرناکی به وجود می‌آید؛ بنابراین دولت آقای رئیسی باید آماده پرداخت هزینه‌های داخلی مذاکره با غربی‌ها باشد».

این فعال سیاسی همچنین درباره توانایی دولت رئیسی در به سرانجام رساندن مذاکرات اظهار کرد: «اگر نظام به این جمع‌بندی رسیده باشد که باید برجام احیاء شود، حتما احیاء می‌شود و اگر بنا باشد در مسیر رفع تحریم‌ها قرار بگیریم، حتما این اتفاق می‌افتد و آقای رئیسی هم سعی خواهد کرد منافع ملی تأمین شود».

نمازی در پایان گفت: «ممکن است نیروهایی در داخل مخالف مذاکره باشند اما آنها هم در نهایت وقتی ببینند تصمیم کلان نظام بر رفع تحریم‌ها و تأمین منافع ملی است، راضی می‌شوند. من به عنوان یک رزمنده وقتی قطعنامه 598 امضا شد بسیار ناراحت شدم زیرا گفتم بعد از این همه جنگ چرا باید این قطعنامه را می‌پذیرفتیم. علاوه بر من بسیاری از رزمندگان هم چنین نگاهی داشتند اما ما با دردی در دل به تصمیم نظام احترام گذاشتیم و حرفی نزدیم. اکنون هم همین است و این احتمال وجود دارد نیروهایی که سال‌ها به برجام و حتی مذاکره می‌کردند، از احیای احتمالی برجان ناخرسند شوند، اما در نهایت آنها هم تصمیم نظام را می‌پذیرند».