محمدصادق کوشکی گفت: شایسته است که رئیس‌جمهور تا می‌تواند مقابل سهم‌خواهی‌ها بایستد و به صورت مستقل تصمیم‌گیری کند.

محمدصادق کوشکی: رئیسی مراقب باشد که دولتش دولت سوم احمدی‌نژاد نشود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تا اینجای کار محمد مخبر به‌عنوان معاون اول دولت و غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور مشخص شده‌اند و هنوز نام دیگر وزرای پیشنهادی از سوی سید ابراهیم رئیسی تقدیم مجلس نشده است. به نظر می‌رسد رئیسی با توجه به بعضی فشارهایی که از سوی برخی طیف‌های سیاسی در چیدمان کابینه وارد می‌شود کار راحتی در پیش نداشته باشد.

محمد صادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره آنچه تا کنون پیرامون موضوع کابینه دولت سیزدهم رخ داده است به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای مخبر که به عنوان معاون اول دولت منصوب شده است، فردی با انگیزه و پر انرژی است و نگاهی منفی به او وجود ندارد هرچند باید منتظر ماند و عملکردش در دولت را دید اما برخی اسامی دیگر که به گوش می‌رسد واقعا نگران‌کننده است و امیدوارم آقای رئیسی در انتخاب کابینه‌اش دقت لازم را داشته باشد و بداند که برای تمام وزارت‌خانه باید افرادی را انتخاب کند که تخصص و تجربه کافی داشته باشند».

او درباره اینکه مجلس باید چه رویکردی در قبال بررسی وزرا داشته باشد، بیان کرد: «مجلس باید کار حرفه‌ای خود را انجام دهد و اصلا نباید تعارف داشته باشد و اگر وزیری به نظر نمایندگان شایستگی و صلاحیت لازم را نداشت، نباید به آن رأی اعتماد بدهند نمایندگان مجلس وکلای ملت هستند و از مردم رأی گرفته‌اند تا از حقوق مردم دفاع کنند و حتما مردم انتظار دارند که فردی نالایق وزیر نشود».

این فعال سیاسی درباره سهم‌خواهی‌هایی که انجام می‌شود، اظهار کرد: «ببینید به هر حال سهم‌خواهی‌های گروه‌های سیاسی بعد از روی کارآمدن هر رئیس‌جمهوری یک عرف سیاسی است. من نمی‌گویم این عرف خوب است که اتفاقا بد هم هست اما به هر حال وجود دارد و حتی آقای هاشمی رفسنجانی با آن قدرتی که داشت هم زیر بار برخی شخصیت‌ها رفت. مثلا زیر بار وزارت آقای میرسلیم برای باج‌دادن به مؤتلفه رفت اما حتما شایسته است که رئیس‌جمهور تا می‌تواند مقابل سهم‌خواهی‌ها بایستد و به صورت مستقل تصمیم‌گیری کند».

کوشکی در پایان درباره حضور برخی نمایندگان در دولت تصریح کرد: «رهبری نهی کردند که نمایندگان نباید وارد امور اجرایی شوند. حالا اگر آقای رئیسی بخواهد از نمایندگان در دولت استفاده کند، خلاف نهی صریح رهبری عمل کرده است و شک نکنید دولت آقای رئیسی عاقبت به خیر نمی‌شود. آقای رئیسی که فردی ولایت‌مدار است نباید با استفاده از نمایندگان مجلس در دولت از خط ولایت خارج شود. من توصیه می‌کنم که آقای رئیسی حواسش جمع باشد که مسیر احمدی‌نژاد را نرود و به نوعی دولتش دولت سوم احمدی‌نژاد نشود».