حسین امیرعبداللهیان گفته است که منطقه خاورمیانه همه شاخص‌های دینی، فرهنگی، تمدنی و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای را دارد.

تحقق دیپلماسی پویا با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ارتباط ضعیف ایران با کشورهای منطقه یکی از نقاط ضعف دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود؛ به نحوی که بسیاری از کارشناسان باور دارند که دولت روحانی با تمرکز بر غرب از ظرفیت‌های دیپلماتیک و البته اقتصادی منطقه غافل ماند. حالا حسین امیر عبداللهیان در قامت وزیر امور خارجه ایران نخستین سفر منطقه‌ای خود را به عراق و سوریه انجام داد و در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق بر این همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحقق صلح از طریق گفت‌وگو و مذاکره درون منطقه‌ای تاکید داشته و امیدوار است کشورهای منطقه‌ای به این باور مشترک دست یابند که امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. این باور مشترک می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باشد و در سایه امنیت مشترک و پایدار و با بهره‌گیری از ثروت‌های خدادادی، زمینه‌های رشد و توسعه همه‌جانبه کشورهای منطقه را تضمین کند».

بر اساس سخنان امیرعبداللهیان، منطقه خاورمیانه همه شاخص‌های دینی، فرهنگی، تمدنی و ظرفیت‌های مادی و معنوی را برای همکاری و همگرایی منطقه‌ای را دارد اما به دلیل مداخلات بیگانگان و سیطره تفکرات امنیت‌محور، دچار مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی شده است.

حالا دستگاه دیپلماسی می‌تواند بر چندمحور در ارتباط با کشورهای منطقه‌ تأکید کند؛ نخست آنکه ظرفیت دیپلماسی اقتصادی یکی از موضوعاتی که دستگاه دیپلماسی می‌تواند آن را پیگیری کند. این موضوع خاصه زمانی بسیار بااهمیت جلوه کرد که تحریم‌های سنگین آمریکا نشان داد اگر بنا باشد امید ایران به تصمیم‌های کشورهای غربی باشد، نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی از آینده ترسیم کرد. از سوی دیگر برای تحقق سخن رهبر انقلاب مبنی بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها لازم است منابع تازه‌ای برای ورود سرمایه به کشور ایجاد شود که از مهم‌ترینِ این منابع می‌تواند ایجاد ارتباط سازنده با کشورهای منطقه باشد.

از سوی دیگر ایران می‌تواند با ارتباط منطقه‌ای سطح تنش در خاورمیانه را کاهش دهد و با خروج آمریکا از افغانستان نقش‌آفرینی ایران برای ایجاد صلح منطقه‌ای بیش از پیش اهمیت یافته است. افزون بر اینها ایجاد وحدت منطقه‌ای می‌تواند باعث کاهش نفوذ غربی‌ها و خاصه آمریکا در منطقه شود؛ نفوذی که به گفته بسیاری از کارشناسان ایرانی و غیرایرانی زمینه خشونت‌ها، ترورها و در مجموع ناامنی‌های گسترده‌ای در دو دهه اخیر فراهم کرد.

حالا دستگاه دیپلماسی دولت سید ابراهیم رئیسی با سیاست تقویت ارتباط منطقه‌ای و البته مواجهه منطقی و از سر عزت ملی با غرب می‌خواهد ظرفیت‌های جدیدی در حوزه سیاست خارجی به وجود آورد تا هم بتواند مناسبات دیپلماتیک ایران را از وضعیتی که در دولت گذشته شاهد بودیم خارج کند و هم با توسعه روابط منطقه‌ای زمینه رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی داخلی را به وجود آورد.