نبشی و ناودانی خوب چه مشخصاتی دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

وقتی خرید نبشی و ناوانی و یا هر مقطع فلزی دیگری را دارید، باید به چند موضوع مهم دقت کنید. مواردی که عموماً بازگو نمی‌شود و بسیاری از خریداران و پیمانکاران ساختمانی و صنعت گران بسته به اعتمادی که به یک فروشنده دارند که این اشتباه است. گاهی بدون تحقیق نسبت به خرید اقدام می‌کنند. در ادامه قصد پاسخگویی به یک سری سؤالات مهم داریم.

این موضوع مهم است که نخست تعیین کنید، حوزه استفاده شما چیست و به چه فلز و یا پروفیل و مقطعی نیاز دارید؟ آیا می‌توانید با هزینه بهتر برای آن جایگزینی انتخاب کنید؟ قیمت برایتان تا چه حدی مهم است؟ خودتان صاحب پروژه هستید یا پیمانکار بوده و اجرای یک پروژه را بر عهده دارید. پس از خرید قصد فروش مجدد نبشی و ناودانی را دارید؟ نخست تعریف مشخصی از مقاطع خوب و باکیفیت به شما شرح می‌دهیم تا دقیقاً متوجه شوید که منظور ما از خرید محصول باکیفیت در حوزه فولاد و فلزات چیست.

امروزه در ساختمان‌سازی از فولاد استفاده می‌شود، خوب دلیل آن به‌صرفه بودن، بادوام بودن و همین‌طور استحکام و محدودیت کم تر در احداث پروژه‌های عظیم و خاص است. خرید اشتباه برخی از مصالح بخصوص در ساختمان‌سازی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به وجود آورده و موجب بروز خسارات جانی و مالی شود.

برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه آهن و تفاوت بین نبشی و ناودانی می توانید به بلاگ پیوان مراجعه کنید.

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

تصمیم داریم به تعریف مشخصی از ناودانی برسیم و این که در چه شرایطی از آن در پروژه‌ها استفاده می‌شود. ناودانی یا UPN که یک مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت و همین‌طور ساختمان‌سازی است بر اساس استانداردهای مختلف طراحی و روانه بازار می‌شود. شکل ظاهری این مقطع شبیه به حرف U لاتین بوده و متریال آن فولاد ساختمانی می‌باشد. علاوه‌برآن استانداردهایی وجود دارد که روی کیفیت ساخت آن تأثیر می‌گذارد.

اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی برای ناودانی‌ها تعیین کنیم باید به:

  • ناودانی پرسی
  • ناودانی فابریک

و بر اساس طبقه‌بندی شکل ظاهری: به نمونه‌های مشبک و ساده اشاره کنیم. به‌طورکلی ناودانی‌ها بر اساس استاندارد UPN و UPE تولی دمی شوند. در نمونه IPN بال‌ها به شکل مخروطی و مدل دیگر بال‌ها با هم موازی و دارای ضخامت یکسان هم در ابتدا و هم در انتها هستند. خوب شرکتی که ناودانی را تولید کرده و از آن خرید می‌کنید باید یک استاندارد وزنی و ضخامت را رعایت کند. مثلاً اگر نبشی سایز 6 است، ضخامت آن 6 میلیمتر و وزن آن نیز 5 کیلوگرم است یا در سایزهای بزرگ‌تر اگر سایز ناودانی 22 است، ضخامت آن 9 میلیمتر و وزن آن نیز چیزی نزدیک به 29.4 کیلوگرم خواهد بود. برای خرید بهتر باید نیازسنجی کنید، این که چه سایزی را لازم دارید؟ آیا شرکت سازنده و مبدأ برند مطابق قوانین و استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند؟ آیا محصول دارای شناسنامه است و امکان استفاده در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی حساس را دارد؟
22م

بررسی ویژگی‌ها و کاربرد نبشی

یکی دیگر از مقاطع ساختمانی که معمولاً خرید آن خیلی برای پیمانکاران و اجراکننده‌های پروژه‌های ساختمانی و صنعتی اهمیت دارد. نبشی خواهد بود. نبشی در نمونه‌های مرکب و تنها در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار گرفته و به‌طورکلی به مدل‌های بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شود. 

در نبشی ما با یک زاویه شبیه به L انگلیسی  روبرو هستیم و دو سطح مقطع به هم متصل و بر هم عمود خواهند بود. نبشی به صورت خرد شده  و شاخه در پروژه های عمرانی به کار می رود و اگر قصد تهیه نوع با کیفیت و خوب آن را دارید باید دقت کنید که مطابق استاندارد های ISO و بین الملل تولید شده باشد. خوب شرکت های معتبر برای فعالیت در ایران نیاز به اخذ مجوز خواهند داشت. در غیر این صورت فعالیت آن ها مجرمانه بوده و قطعا محصولی که تولید می کنند نیز زیر نظر ارگان های مربوطه نخواهد بود.

اجازه دهید بحث را بازهم به سمت بررسی کاربرد نبشی ببریم. نبشی در ساختمان‌سازی، قفسه‌بندی‌های فلزی، ساخت انواع چهارچوب و تزئینات ساختمانی و غیرساختمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از نبشی استحکام سازه خود را افزایشی داده و در ساخت انواع دیگ‌های بخار، کرکره‌های نورد، سوله، وسایل نقلیه و خودروها، کشتی و اسکله و مبلمان و آلاچیق از آن استفاده کنید.

نحوه تشخیص نبشی و ناودانی باکیفیت

مسئله بعدی مربوط به استانداردهایی است که در ایران روی این فلزات آورده شده و شرکت‌های ذوب‌آهن و تولید مقاطع نیز باید مطابق آن مواد اولیه و محصول نهایی را تولید کنند. در مورد ساخت انواع ناودانی لازم است که کالا بر اساس استاندارد DIN 1026 و استاندارد ملی ایران به شماره 4477 ساخته شده باشد. یعنی ارتفاع آن در یک محدوده خاص، روداری فلز مشخص و عرض، بال، شعاع و ضخامت نیز روی شناسنامه مقطع ثبت و کالای فیزیکی نیز توسط شما با استفاده از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری شود. علاوه بر تمامی توضیحات ذکر شده فراموش نکنید که هر فلزی جدول وزنی دارد، باید فلزی که تحویل می‌شود را با جدول اشتال مقایسه کنید و در مورد مساحت سطح مقطع، شعاع انحناهای آن و... اطلاعات دقیقی داشته باشید.
33مم

سنجش کیفیت نبشی و ناودانی

خوب مطابق چیزی که همیشه از یک کالا انتظار داریم نبشی و ناودانی نیز باید شکل ظاهری خودی داشته و سطحشان اف باشد. همین‌طور باید عاری از هرگونه زنگ‌زدگی باشد. از طرفی برای مصارف حرفه‌ای لازم است که آزمون کشش و آزمون خمش در زاویه 180 درجه انجام گردد.

هر فلزی تنش تسلیم فوقانی، مقاومت کششی، طول نسبی و مقاومت خاصی دارد. تطابق ابعاد، اندازه‌ها و مشخصات دیگر نظیر ضخامت درصورتی‌که مطابق استاندارد معمول نباشد. نبشی و ناودانی که در ظاهر دچار مشکل و عیب باشد یا این که یک طرف آن ضخیم‌تر و طرف دیگر ظریف‌تر باشد احتمالاً بی‌کیفیت و ساخته شده توسط برندی نامعتبر است. فاصله بین محل گسیختگی و نزدیک‌ترین علامت طول مؤثر و ... نیز اهمیت دارد. همین‌طور نشانه‌گذاری‌هایی نیز روی محصولات انجام می‌شود. مثلاً شما می‌توانید وزن بسته بر حسب کیلوگرم، شماره استاندارد ملی، شماره شناسایی، نشانه شناسایی و نشانه تجارتی تولیدکننده را چک کنید.

از طرفی برای هر محصول نبشی و ناودانی و حتی دیگر مقاطع، پروفیل‌ها و فلزات، گواهینامه فنی صادر می‌شود که در آن، تاریخ صدور و اعتبار، شماره گواهینامه، شناسه، شماره بسته، وزن و مشخصات فنی و حتی مشخصات فیزیکی و شیمایی و ترکیب عناصر درج شده است.
برای مشاهده محصولات فولادی می توانید به سایت پیوان مراجعه کنید.