مدتی است که شهروندان ایرانی برای تزریق واکسن کرونا دچار تردید شده و میان واکسن های موجود در کشور در حال جست و جو برای انتخاب واکسن بهتر هستند، این در حالی است که به زعم بسیاری از متخصصان، در شرایط فعلی بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن کووید-۱۹ است، در صورت دسترسی به واکسن کرونا و قرار گرفتن در گروه‌های دارای اولویت واکسن، در استفاده از آن تردید نشود.

کدام واکسن کرونا بهتر است؟ | عوارض دُز دوم چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز: مدتی است که شهروندان ایرانی برای تزریق واکسن کرونا دچار تردید شده و میان واکسن های موجود در کشور در حال جست و جو برای انتخاب واکسن بهتر هستند، این در حالی است که به زعم بسیاری از متخصصانT در شرایط فعلی بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن کووید-۱۹ است، در صورت دسترسی به واکسن کرونا و قرار گرفتن در گروه‌های دارای اولویت واکسن، در استفاده از آن تردید نشود.

با این همه، همچنان یکی از سوال های مهم مردم در گوگل این است که کدام واکسن بهتر است؟ به ویژه برای شهروندان تفاوت و بهتر بودن یکی از واکسن های سینوفارم و یا آسترازنکا مهم است.

در ادامه در این باره توضیحات مبسوطی ارائه می شود: اکنون مهم‌ترین و موثرترین شیوه کنترل و مبارزه با کووید-۱۹ در دنیا، استفاده از واکسن است. واکسن‌هایی که برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ استفاده می‌شوند، کمک می‌کنند که سیستم ایمنی بدن ما این ویروس را تشخیص داده و در صورت قرار گرفتن در معرض آن، آمادگی لازم را برای مبارزه، جلوگیری از بیماری‌زایی و یا ابتلا به فرم‌های شدید بیماری داشته باشد.

واکسن سینوفارم

واکسن «سینوفارم» توسط کشور چین ساخته و به بازار عرضه شده است. در اوایل سال ۲۰۲۰ موسسه زیستی بیجینگ و شرکت دولتی سینوفارم چین اقدام به تولید واکسن کووید-۱۹ به نام BBIBP-CorV کردند. در ماه ژوئن همین سال محققان گزارش کردند که این واکسن نتایج امیدوارکننده‌ای در میمون‌های ایجاد می‌کند.

بعد از آن نتایج کارآزمایی‌های بالینی فاز یک و دو نیز نشان داد که واکسن هیچ عارضه جانبی جدی ایجاد نمی‌کند و این در حالی است که در افراد دریافت‌کننده واکسن آنتی‌بادی علیه کووید-۱۹ ایجاد می‌شود. در ماه جولای نیز کارآزمایی بالینی فاز سه در امارات متحده عربی، مراکش و پرو آغاز شد و در نهایت در ماه می ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی بهداشت تاییدیه دریافت کرد.

در تاریخ ۲۹ ژانویه مجارستان به عنوان اولین کشور اروپایی استفاده از این واکسن را مجاز دانست و اعلام کرد که از واکسن چینی استفاده می‌کند و در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور مجوز استفاده اضطراری از واکسن سینوفارم را صادر کرده‌اند.

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا یکی از واکسن‌های کووید-۱۹ است که تایید اضطراری توسط ۵۵ کشور را گرفته است. پژوهشگران کمیته کشوری ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹، در یک گزاره‌برگ تحقیقاتی، شواهد به‌دست آمده در مورد واکسن آسترازنکا را بررسی کردند و مشخص شد که مزایای این واکسن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی، اندک و غیر قطعی آن است.

اقداماتی که در گذشته برای تهیه واکسن علیه بیماری‌های کروناویروسی مانند SARS و MERS انجام شده بود، اطلاعاتی را در اختیار ساختار و عملکرد کروناویروس‌ها در اختیار پژوهشگران قرار داده بود و این اطلاعات به آن‌ها کمک کرد تا با سرعتی بالاتر از حد معمول، واکسن‌هایی متعدد و نوآورانه برای مقابله با کووید-۱۹ طراحی و تولید کنند.

در این گزارش آمده است که تا تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰) تعداد ۸۸ واکسن پیشنهادی در دنیا در مرحله کارآزمایی بالینی هستند. ۵ واکسن در فاز‌های اول و دوم، ۲۸ واکسن در فاز‌های دوم و سوم و شش واکسن در فاز چهارم هستند. در فاز سوم چندین واکسن دارای تاثیر ۹۵ درصدی در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ بوده‌اند.

علت عوارض ناشی از دز دوم واکسن کرونا

همانطور که گفته شد، در آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر و مدرنا بیشتر شرکت‌کنندگان علائمی مانند سردرد، تب و بدن درد بعد از دوز دوم داشته اند. شدید شدن این عوارض می‌تواند به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها باشد.

هنگامی که فرد دز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کند، پروتئین ویروسی به نام پروتئین سنبله توسط واکسن تولید می‌شود که برای بدن جدید است. در این هنگام بدن پروتئین را به‌عنوان یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کند و با التهاب در محل تزریق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که دریافت اولین دوز اغلب سبب ایحاد درد در ناحیه بازو می‌شود.

سلول‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بازو می‌شوند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کنند که حاوی این پیام است: «آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ایجاد کن.»

پس ممکن است این فرآیند باعث التهاب در سایر قسمت‌های بدن شده که درنهایت منجر به سردرد، خستگی و تب بعد از دریافت اولین دوز واکسن در برخی افراد می‌شود.

پس از دریافت دز د اول، حالا نوبت دز دوم واکسن کرونا رسیده و افراد می‌خواهند بدانند که علت عوارض ناشی از تزریق واکسن دوم چیست؟

درواقع هنگامی که شخص دوز دوم واکسن را دریافت می‌کند، بدن او آنتی‌بادی‌ها و سلول‌هایی که پروتئین سنبله را از دوز اول دریافت کرده را به یاد می‌آورد. هنگامی که سلول‌ها با آن روبرو می‌شوند، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی‌تری را شروع می‌کنند.

این پاسخ ناگهانی، سبب ایجاد التهاب گسترده می‌شود که می‌تواند منجر به علائم شبیه آنفلوآنزا هم شود. اما نکته مبثت موضوع این است که این فرآیند می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری ایجاد کند که در آینده از بدن فرد محافظت می‌کنند.

تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن هر فرد متفاوت است. مثلا افرادی که تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشده اند، دز اول سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و دومی به‌عنوان تقویت‌کننده اولی عمل می‌کند.

اما در افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند، دز دوم کارایی سیستم ایمنی را تثبیت می‌کند و اولین تزریق ممکن است مانند تقویت‌کننده عمل کند.

عوارض در گروه دو متفاوت است و ممکن است اولین واکسن علائم بیشتری نسبت به افراد سالم ایجاد کند. بااین حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، همچنان واکسیناسیون کامل را توصیه می‌کند.

همچنین برخی از عوامل هم هستند که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.