پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهم‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص ویروس کرونا در بدن انجام تست PCR است. حال، این سؤال پیش می‌آید که آیا بیمه هزینه تست کرونا را پرداخت می‌کند؟ قیمت تست PCR چند هزار تومان است؟ برای انجام تست PCR به کجا مراجعه کنیم؟ آیا امکان انجام تست در منزل وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

تست PCR چگونه انجام می‌شود؟

این تست از طریق نمونه‌گیری از مخاط انتهای حلق یا بینی و یا هردو، به‌وسیله سواپ پنبه‌ای انجام می‌شود. فرد نمونه‌گیر سواپ را تا انتهای بینی یا حلق شما فرومی‌برد و آن ‌را می‌چرخاند تا نمونه‌گیری با دقت انجام شود. معمولاً برای دقت بیشتر، این آزمایش از حلق و بینی گرفته می‌شود. این آزمایش درد ندارد اما ممکن است باعث خارش گلو و بینی شما شود. این تست ممکن است خطا داشته باشد اما مطمئن‌ترین روش برای تشخیص کرونا است. جواب تست PCR بسته به دقت و روش انجام آن بعد از 8-24 ساعت آماده می‌شود.

تست PCR

چه زمانی باید تست PCR بدهیم؟

در هر شرایطی نیاز به انجام تست PCR ندارید. اگر به بیماری خود مشکوک هستید اما علائم شدید ندارید در منزل بمانید، استراحت کنید و ارتباط خود را با دیگران قطع کنید. در موارد زیر بهتر است تست کرونا بدهید:

  • یک یا چند علائم از علائم کرونا مانند تب‌و لرز، سرفه، بدن‌درد، خستگی، درد بدن، سردرد، گلودرد، اسهال، تهوع، آبریزش بینی، ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی و ... دارید
  • با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بوده‌اید
  • در محیط‌های شلوغ بوده‌اید
  • قصد سفر با هواپیما را دارید
  • بعد از دوران نقاهت کرونا قصد بازگشت به کار را دارید.

تفسیر نتیجه تست PCR

در برگه جواب تست شاخصی به نام CT وجود دارد که نشان‌دهنده ویروس فعال در بدن شماست. اگر CT کمتر از 20 باشد جواب مثبت است و شما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید. اگر CT عددی بین 20-34 باشد یعنی به‌احتمال زیاد شما مبتلا هستید. اگر این شاخص 34 یا بیش‌تر از آن باشد احتمال مبتلا بودن شما کم است و پزشک با توجه به علائم بالینی تشخیص می‌دهد که آیا به ویروس مبتلا هستید یا خیر. همچنین ممکن است پزشک درخواست انجام مجدد تست را داشته باشد.

قیمت تست PCR چند هزار تومان است؟

بیماری کرونا بسیار هزینه‌بر است؛ از قیمت داروها و هزینه تغذیه مناسب گرفته تا انجام تست تشخیصی PCR و آنتی‌بادی. قیمت تست‌های کرونا در آزمایشگاه‌های مختلف باتوجه به مدت‌زمان آماده‌سازی، شرایط انجام تست، نوع تست (PCR، آنتی‌بادی یا هردو) و محل انجام نمونه‌گیری (در منزل یا آزمایشگاه) متفاوت است. شما می‌توانید برای مشاهده تعرفه‌های تست کرونا در منزل به وب‌سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید.

تست PCR

آیا بیمه هزینه تست PCR را پرداخت می‌کند؟

با توجه به هزینه نسبتاً بالای تست PCR تحت پوشش بیمه تست PCR اهمیت دارد. بعضی از مراکز طرف قرارداد با تأمین اجتماعی تست PCR را تحت پوشش بیمه قرار داده‌اند. انجام تست PCR در مراکز دولتی 16 ساعته کرونا درصورت تأیید پزشک و مراجعه به مراکز دولتی 16 ساعته کرونا تقریباً به‌صورت رایگان انجام می‌شود و بیمار بخشی از هزینه را پرداخت می‌کند. برای اطلاع از جزئیات و آدرس مراکز 16 ساعته کرونا با سامانه 4030 تماس بگیرید.

تست آنتی‌بادی که یکی دیگر از تست‌های مربوط به کروناست هم تحت پوشش بیمه‌ای نیست. از آنجایی که تست آنتی‌بادی کرونا (تست سرولوژی) به تشخیص بیماری کمک نمی‌کند و فقط نشان‌دهنده ابتلا فرد به کرونا در گذشته است، تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار ندارد.

آیا بیمه‌های تکمیلی تست PCR را تحت پوشش دارند؟

اکثر بیمه‌ها تست‌های کرونا را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار نداده‌اند؛ اما برخی از بیمه‌های تکمیلی تست PCR را با شرایط خاص (در صورت انجام در آزمایشگاه‌های طرف قرارداد و تجویز توسط پزشک متخصص) تحت پوشش قرار داده‌اند. شرکت‌های بیمه مانند آسیا، پارسیان، ایران، کوثر، آتیه‌سازان دانا، دی و... این خدمات را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای اطلاع از شرایط بیمه‌های تکمیلی مختلف به وب‌سایت هومکا مراجعه نمایید.

تست PCR

آمادگی‌های لازم برای انجام تست PCR

برای انجام این تست نیاز نیست ناشتا باشید. بهتر است برای دقیق‌تر بودن نتیجه تست بعضی از نکات را قبل از تست رعایت کنید. قبل از انجام تست نوشیدنی‌هایی مثل آب، قهوه و چای مصرف نکنید. سیگار نکشید و آدامس نجویید. از دهان‌شویه استفاده نکنید.

آیا امکان انجام تست PCR در منزل وجود دارد؟

اگر نگران شلوغی و آلودگی محیط آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی هستید و یا اینکه به دلیل حال جسمانی نه‌چندان خوب امکان مراجعه به این مراکز را ندارید، می‌توانید از خدمات تست PCR در منزل هومکا استفاده نمایید. همچنین هومکا امکان انجام تست PCR برای سازمان‌ها و ادارات مختلف را فراهم کرده است.

مجموعه هومکا یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه سلامت و آزمایش در محل است که با کادری قابل‌اطمینان سعی در ارائه بهترین خدمات به هم‌وطنان عزیز با هزینه‌ای معقول را دارد. در حال حاضر امکان استفاده از خدمات هومکا در استان‌های تهران و البرز و همچنین شهر مشهد وجود دارد.  برای ثبت درخواست خود به وب‌سایت هومکا مراجعه کنید. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز درخواست خود را ثبت نمایید و این آزمایش را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 91025595-021 تماس بگیرید.