کارخانه دانش بنیان زگال شمال برای نخستین بار در کشور موفق به اختراع اولین مورد پاک کن نانو آنتی باکتریال با همکاری ستاد نانو در ایران شده است.

اولین پاک کن نانو آنتی باکتریال در ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
مدیر کارخانه زگال شمال با اشاره به اینکه از پنج سال پیش شرکت زگال شمال، اقدام به آزمایشات متعدد برای تولید پاک کن نانو آنتی باکتریال کرده است که خوشبختانه اکنون به ثمر رسیده است،گفت: این شرکت سال ۱۳۹۹ به سمت ثبت اختراع به عنوان اولین مورد پاک کن نانو آنتی باکتریال پیش رفت که علاوه بر ثبت اختراع بین المللی با همکاری ستاد نانو در ایران، نسبت به تجاری سازی و آزمایشات متعدد بهداشتی و از بین بردن باکتری های مضر آن اقدام کرد.

زگال-شمال

محمد علی حاجی زاده، افزود: این شرکت توانست علاوه بر ثبت اختراع بین المللی برای اولین بار در دنیا تایید ستاد نانو را هم برای تولید و مصرف در ایران کسب کند.

کارخانه-زگال-شمال

وی به دیگر مزایای آنتی باکتریال کردن محصولات دانش آموزی با مواد نانو به مواردی نظیر بدون بو بودن، فاقد سمیت استنشاقی بودن، فاقد حساسیت پوستی بودن و تاثیر گذاری سریع اشاره کرد و افزود: موفقیت در این حوزه و رضایت دانش آموزان و اولیای آنها ما را بر آن داشت که به تولید نوشت افزار پر مصرف دیگر مانند مداد، تراش، خط کش، مداد شمعی و پاستل بپردازیم.

مداد-البرز

مدیرکارخانه زگال شمال، با اشاره به اهمیت «دانش آموختن در کنار حس خوب کودکی» که در سرلوحه کار این شرکت قرار دارد، خاطرنشان کرد: بهداشت جسم و روح کودکان برای این مجموعه بسیار حائز اهمیت است و برای پیشبرد سطح سلامت جسمی دانش آموزان، نانو آنتی باکتریال کردن نوشت افزار هدف اصلی این شرکت است. بنابراین همواره تلاش شده است تا محصولات به لحاظ طراحی، بسته بندی، کیفیت ظاهری، تنوع رنگ و شادابی را القا کنند و تفاوتی با اجناس با کیفیت خارجی نداشته باشند.

پاک-کن

حاجی زاده، یادآور شد: نوشت افزار و از جمله پاک کن مداد از وسایلی هستند که تماس با آن ها در زندگی روزمره (به خصوص دانش آموزان و محصلان) اجتناب ناپذیر است و کنترل فعالیت انواع میکروارگانیزم ها، قارچ ها و باکتری های روی پاک کن ضروری است. پاک کن می تواند عامل انتقال باکتری بین افراد باشد یا باکتری را از محلی به محل دیگر منتقل کند و از طریق تماس با دست و سپس با دهان مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند، بنابراین از جمله محصولاتی است که این شرکت با تحقیقات و بررسی موفق شد آنتی باکتریال این محصول را تولید کند.

تراش-زگال

وی با اشاره به وجود دو نوع باکتری «ای کولای» به عنوان نماینده باکتری های گرم منفی و باکتری «استافیلو کوکوس اورئوس یا اس. اورئوس» به عنوان نماینده باکتری های گرم مثبت در محصولات مورد استفاده مصرف کنندگان، توضیح داد: این دو باکتری از شایع ترین گونه های باکتری هستند که در محیط ها و مصارف عمومی بیشتر می توانند روی سطوح زنده بمانند.

پاک-کن۱

مدیرکارخانه زگال شمال، ادامه داد: با توجه به باکتری های فوق، برای آنتی باکتریال کردن پاک کن مداد، از فناوری نانو و نانوذرات آنتی باکتریال استفاده شد. نانوپارتیکل های مورد استفاده برای اینکه پاک کن ها باکتریسیدال شده و نانو نقره و نانو اکسید زینک (نانو اکسید روی) هستند.

تراش-رنگی

به گفته حاجی زاده، مکانیسم عملکرد به این صورت می باشد که با توجه به این که نانوذرات ابعاد بسیار کمی و در حد نانو دارند، نسبت به ذرات با ابعاد بزرگ تر دارای نسبت سطح به حجم بالایی هستند. نانوذرات درصد بیشتری اتم در سطح خود دارند که این موضوع منجر به واکنش پذیری و تعامل بیشتر با باکتری ها می شود و اثر گذاری ضد باکتریایی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد و سبب افزایش خاصیت آنتی باکتریال می شود.

زگال۱

وی اظهار کرد: نتایج آزمون آنتی باکتریال نشان می دهد که پاک کن آنتی باکتریال شرکت زگال شمال در مقابل دو گونه شاخص باکتری مذکور، دارای فعالیت ضدباکتریایی بیش از ۹۹ درصد است و با موفقیت ایزو بین المللی ۲۲۱۹۶ و استاندارد ملی ۱۰۹۰۰ را پاس کرده است. هم چنین این پاک کن آنتی باکتریال، تاییدیه نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو را نیز اخذ کرده است.

زگال