پرداخت سود سهام عدالت ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که امسال موفق به دریافت سود خود نشده‌اند، آغاز شد

خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت | واریزی جدید برای این افراد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 سهام عدالت شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند.مهمترین تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی سه شنبه ۲۳ فروردین به بیان مسائلی همچون گام عملیاتی برای مبارزه با فساد، جاماندگان امسال سهام عدالت می گیرند، فعلا نرخ کرایه ها افزایش نمی یابد، قطب نمای تورم ملکی ۱۴۰۱، پای وزارت اقتصاد در کفش بانک مرکزی، می پردازد. مهدی مسکنی در مورد اینکه برای دریافت سود سال ۹۹ سهام عدالت و توزیع آن بین ۴۹ میلیون نفر از  مشمولان سهام عدالت چه برنامه‌ای دارید.

پرداخت سود سهام عدالت ۲۰۰ هزار نفر از افرادی که امسال موفق به دریافت سود خود نشده‌اند، آغاز شد.

بیش از ۲۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت در ۲ ماه نخست امسال مشکل شماره شبای معتبر بانکی خود را برای دریافت سود سهام عدالت برطرف کرده بودند، که در این راستای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از این هفته، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این تعداد از سهامداران را به حسابشان واریز کرد.
 
به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت با مشکل شبای معتبر بانکی روبرو هستند و شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود،راکد، مشترک (دوامضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود.

این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام و احراز هویت خود را انجام دهند تا در روند پرداختی‌های آتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گیرند.

جاماندگان دریافت سود سهام عدالت فقط امروز ۳۰ اردیبهشت وقت خواهند داشت تا اطلاعاتشان را در سامانه سجام اصلاح و تکمیل کنند.

از روز شنبه (۳۱ اردیبهشت) واریز سود سال ۹۸ و ۹۹ برای آن‌ها انجام خواهد شد.

به گفته قشمی مدیر پرداخت سود سهام عدالت در سپرده گذاری مرکزی افراد به چند دلیل عبارت اند از شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت سود سهام خود را دریا

۲۱ اسفند سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر دارنده این سهام واریز شد.

دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند.

رییس سازمان خصوصی سازی   ادامه داد: ماده ۳۴ تبصره سه قانون سیاست اصل ۴۴ ساز و کاری را پیش بینی کرده است که وزارت رفاه افرادی که استحقاق دریافت سهام عدالت را دارند تعیین کند. در این راستا چند جلسه با وزارت رفاه برگزار شده است تا به اشراف کافی در این حوزه برسیم. البته چند وقتی است که موضوع دهک بندی و یارانه‌ها وزارت رفاه را درگیر کرده، اما این موضوع باید تا پایان خرداد مشخص شود.

این مقام مسئول با اشاره به بند الف تبصره ۲ قانون بودجه اظهار کرد: طبق این بند دولت مکلف شده است به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق قانون سیاست اصل ۴۴ سهام عدالت پرداخت کند

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود پرداخت سهام عدالت به دو دهک اول و چهار دهک بعدی باشد، عنوان کرد: اما در کشور چنین اشرافی از مجموع درآمد وجود ندارد. در ابتدا سهام عدالت بر اساس رده بندی شغلی بود، برای مثال کارمندان دولت، تاکسیرانان، خادمان مسجد و…، این موضوع باعث شد بعضا افرادی که مستحق دریافت سهام عدالت نیستند، سهام عدالت دریافت کنند و برعکس. دهک بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود اما اینکه چه میزان سهام و به چه طریقی واگذار شود هنوز مشخص نیست.

برای مشاهده مشروح خبر مطلب «جاماندگان سهام عدالت چه اشخاصی هستند؟» را مطالعه کنید

حسن فرج‌زاده، عضو هیات رئیسه سازمان بورس گفت: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.