از ابتدای مهرماه جلسات بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که با آغاز جلسات در مهرماه طرح مذکور تا پایان سال به نتیجه برسد.

طرح صیانت کی اجرایی می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طرح پرحاشیه صیانت به روزهای پر فراز و نشیب خود نزدیک می‌شود و با آغاز بررسی این طرح در کمیسیون مشترکی که از اعضای منتخب حدود ۹ کمیسیون هستند، مردم و رسانه‌ها بیشتر حساس شده‌اند. بیشتر از همه کسب‌وکارها نگران تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی هستند. اگر چه مدافعان و طراحان طرح صیانت، به کسب‌وکارها و مردم اطمینان می‌دهند که اپلیکیشن و پلتفرم‌های خارجی مسدود نمی‌شوند و نمونه‌های بی‌کیفیت داخلی، جایگزین آن‌ها نمی‌شوند اما این کسب‌وکارها نگران زمان بعد از تصویب طرح هستند که چه کسی پاسخگوی این وعده‌ها است. در خصوص حفاظت و حمایت از داده‌های کاربران و حریم خصوصی نیز مردم نگران هستند و این نگرانی بعد از حواشی روبیکا بیشتر هم شد.

مهرماه طرح صیانت کلید می‌خورد

امیرحسین بانکی پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کمیسیون مشترک طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» از اعضای معرفی شده، کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد. این هفته کمیسیون‌ها باید نمایندگان خود را برای حضور در کمیسیون مشترک معرفی کنند.

بانکی

 

طرح حمایت از حقوق کاربران کی به نتیجه می‌رسد؟

بانکی پور فرد اظهار کرد: از ابتدای مهرماه جلسات بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» آغاز خواهد شد. جلسات با حضور دستگاه‌ها و متخصصین برقرار خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که با آغاز جلسات در مهرماه طرح مذکور تا پایان سال به نتیجه برسد.

ایرادات طرح مجلس قبل بر طرف شده است

وی افزود: طرح اصلی در رسانه‌ها منتشر نشده است و طرح مد نظر مجلس قبل در رسانه‌ها منعکس شد. طرح اصلی خیلی از ایرادات مطرح شده در رسانه‌ها را ندارد. تمامی مواد طرح مذکور در جلسات تخصصی مورد بحث قرار خواهد گرفت. هر کدام از بندها که نیاز به کار کارشناسی داشته باشد، توسط نمایندگان بررسی خواهد شد. تمامی نماینده‌ها چه عضو کمیسیون ویژه باشند و چه خارج از کمیسیون اجازه اظهارنظر دارند. کارشناسان هم در همه جلسات پیشنهادهای خود را اعلام می‌کنند.

اصل ۸۵ قانون اساسی مناسب طرح صیانت هست

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اصل ۸۵ قانون اساسی برای این‌گونه طرح‌ها مفید هست. طرح‌هایی که نیاز به بحث کارشناسی دقیق دارند، باید در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی مطرح شود. به این دلیل که در صحن علنی فرصت بحث مفصل وجود ندارد. در صحن علنی موافق و مخالف صحبت می‌کند و رأی‌گیری می‌شود. در حالی که در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی نمایندگان فرصت بیشتری دارند و از صاحب‌نظران برای ارائه نظرات و پیشنهادها دعوت می‌شود.

بانکی پور فرد خاطرنشان کرد: در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی ممکن یک ماده در چندین جلسه بررسی شود تا به صورت دقیق و کارشناسی تصویب شود. با این کار بحث‌ها با کیفیت بالا انجام می‌شود. بر اساس اصل ۸۵ دو سوم اعضای کمیسیون باید برای تصویب طرح رأی مثبت دهند. به این معنا که ۱۶ نفر از ۲۱ عضو کمیسیون باید رأی مثبت دهند. این کار کمک می‌کند، محتوای دقیق‌تر تصویب شود.

مشارکت در پارلمان مجازی برای تصویب طرح

وی در پایان گفت: مردم می‌تواند، با مشارکت در پارلمان مجازی نظرات خود را پیرامون طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» ارائه کنند. گزارش جلسات به اطلاع مردم خواهد رسید.

نماینده‌ها دغدغه‌های مردم را بی‌اهمیت تلقی نکنند

با توجه به شرایط اقتصادی موجود و مشکلاتی که به مردم آسیب وارد کرده است، نماینده‌ها باید بیشتر نگران دغدغه‌های مردم باشند. طرح با هر جزئیاتی به تصویب رسید، نباید به کسب‌وکار مردم آسیب بزند و افراد متخصص که در جلسات کمیسیون ویژه شرکت می‌کند، باید از دل مردم باشند. پارلمان مجازی نیز نباید به ویترینی برای مجلسی‌ها تبدیل شود که به اصلاح صدای مردم را می‌شوند، باید نماینده‌ها نسبت به تمامی نظرات درج شده در پارلمان مجازی حساس باشند.