یک کارشناس بازار مسکن گفت : با توجه به پراکندگی جمعیتی ایران و توان اقتصادی مردم جامعه، تسهیلات مسکن برای ۶۰٪؜ تا ۶۵٪؜ از مردم نیاز قطعی است و نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای کرد ،توان بازپرداخت این تسهیلات توسط این قشر است.

نگرانی های جدی برای آینده بازار مسکن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
علاوه بر برنامه ساخت و تولید مسکن، که این برنامه برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد است، برنامه دیگری که دولت دنبال می‌کند افزایش تسهیلات خرید مسکن است. در نخستین گام، هفته گذشته وام مسکن جوانان از ۴۰۰ میلیون به یک میلیارد تومان افزایش یافت. پیش از این وام مسکن روستایی به ۱۰۰میلیون تومان و وام ساخت مسکن به ۴۵۰میلیون تومان افزایش یافته بود.

کیاکسار محمدی، کارشناس بازار مسکن در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس راه و مسکن گسترش نیوز گفت: در شهرهای بزرگ بخاطر تورم زیاد بخش مسکن،  می توان گفت که این تسهیلات در مناطق ثروتمند نشین به چشم نخواهد آمد ولی برای کسانی که قصد مهاجرت از مناطق رو به پایین به مناطق متوسط را دارند تا حدودی می تواند کمک بزرگی باشد.اما مساله اینجاست که در بخشهای پایین شهر و مناطق متوسط به پایین درآمد افراد جوابگوی پرداخت قسط این تسهیلات را خواهد داشت یا نه؟ به نظر می رسد تا زمانی که مشکلات اقتصادی و تورمی کشور حل نشود، روز به روز این تسهیلات ارزش و کارایی خود را از دست می دهند.

محمدی-مسکن

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: مساله دیگر ،ساخت مسکن مهر در کشور بود که در دوره دولت نهم و دهم انجام گرفت،این عمل با این که باعث خانه دار شدن خیلی از اقشار کم درآمد جامعه شد اما رضایت کامل را برای مردم ایجاد نکرد و خیلی از ساکنین این شهرها در حال مهاجرت به شهر های بزرگ تر هستند و در نتیجه این اقشار مخصوصا در شهرهای کوچکتر نیاز مبرم به برخورداری از تسهیلات مسکن دارند .

وی ادامه داد با توجه به پراکندگی جمعیتی ایران و توان اقتصادی مردم جامعه، تسهیلات مسکن برای ۶۰٪؜ تا ۶۵٪؜ از مردم نیاز قطعی است و نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای کرد ،توان بازپرداخت این تسهیلات توسط قشرکم درآمد است که با تورم افسارگسیخته کشور هر سال توان این افرادکمتر از قبل می شود و این باعث نگرانی های جدی برای بازار مسکن در آینده شده است.

 نوسازی تکنولوژی ساخت مسکن در کشور

وی در ادامه گفت: قطعا تکنولوژی های نوین برای به صرفه کردن و کم کردن هزینه ها و سرعت بخشی در ساخت مسکن استفاده می شوند.اما سوال اینجاست که واردات مصالح و  فن آوری های نوین برای صنعت ساخت چقدر هزینه خواهد داشت؟ زیرا واردات تکنولوژی به تنهایی جوابگوی مشکلات نیست، زیرا ایجاد زیرساخت و کارخانه های تولید مصالح جدید خود هزینه بر هستند و چون کشور توان تولید فناوری جدید را تا حدودی ندارد و تقریبا همیشه وارد کننده و مصرف کننده بوده است باز هم به مرور زمان همان مصالح و صنایع نوین برای ما هزینه بر خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل ما در صنعت ساختمان به روز نبودن اطلاعات مهندسان و سازنده ها و بعد از آن کمبود کارگر ماهر هست. پروسه به روز رسانی روند ساخت و ساز با فن اوریهای نوین و رسیدن به مرحله مهندس و کارفرما و کارگر ماهر با وضع موجود دهه ها زمان خواهد برد.

تاثیرات مهم عرضه مسکن در بورس

محمدی در مورد عرضه مسکن در بورس گفت:  اگر تک تک مصالح به کار رفته در مسکن در بورس عرضه شوند که شامل سیمان و فولاد و محصولات پتروشیمی و ... است و هرکدام از انها باید تعریف و قیمت مشخصی داشته باشند و همچنین اگر جامعه با بورس کالا همراه شود و تورم سالانه کشور نیز کنترل شده باشد و نرخ تورم چندین ساله کشور در اینده قابل پیش بینی و در نتیجه دستمزدها مشخص و در یک کلام اقتصاد کشور پایدار باشد، خود به خود قیمت مسکن هم کنترل می شود.

محمدی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت تورم های اقتصاد ایران سم مهلک برای تمام بخشهای اقتصاد هست و تا زمانیکه این تورم مهار نشود دیگر بخشهای اقتصادی نیر تعریف خود را از دست میدهند که بورس هم یکی از انهاست.