یک محقق در حوزه چمن‌های مصنوعی و کف‌پوش‌های ورزشی در هشت محور به قیاس چمن‌های طبیعی و مصنوعی نسبت به یکدیگر و بررسی وضعیت فعالیت ورزشکاران در هر یک از این دو محیط پرداخت.

 تفاوت های چمن مصنوعی با طبیعی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روح‌الله سمنانی رهبر، عضو هیات علمی پژوهشگاه استاندارد در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد قیاس چمن‌های مصنوعی با چمن طبیعی و بررسی معایب و مزایای این دو نسبت به یکدیگر، اظهار کرد: باید چمن‌های مصنوعی و طبیعی را در حوزه‌های مختلف از جمله ایمنی و سلامت بازیکنان، عملکرد زیست محیطی، تعمیر و نگهداری، سرمایه‌گذاری اولیه، دوام، شرایط نصب چمن، زه‌کشی، آبیاری و... بررسی کرد.

ایمنی و سلامت بازیکنان

وی با اشاره به مقوله ایمنی و سلامت بازیکنان به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل در استفاده از چمن‌های طبیعی یا مصنوعی، گفت:‌ تمرین بر روی چمن‌های طبیعی، درصد ایمنی و سلامت بازیکنان را بالا می‌برد و در صورت استاندارد بودن به سلامت بازیکنان آسیبی نمی‌رساند. در مجموع تحقیقات بسیاری انجام شده تا از این قضیه مطلع شویم که آیا بازیکنان روی چمن مصنوعی دچار مصدومیت می‌شوند یا خیر و این‌که چه آسیب‌هایی به آنها وارد می‌شود؟

این محقق در حوزه چمن‌های مصنوعی و کف‌پوش‌های ورزشی با بیان این‌که تحقیقات بسیاری انجام شده اما نتیجه‌ای در ارتباط با میزان آسیب‌دیدگی ورزشکاران در چمن‌های مصنوعی نسبت به چمن‌های طبیعی به دست نیامده است، گفت:‌ این موضوع باید در مورد ورزش‌های خاص، ورزشکاران خاص و شرایط خاص مورد بررسی قرار گیرد و به طور کلی کسی نمی‌تواند بگوید چه اتفاقی برای یک ورزشکار در چمن‌های مصنوعی نسبت به چمن‌های طبیعی رخ می‌دهد چرا که باید شرایط مشابهی ایجاد کرد.

سمنانی رهبر ادامه داد: به طور کلی چمن مصنوعی برای بازی کردن ایمن است و طبق بررسی‌های انجام شده بروز شدت و آسیب‌دیدگی در چمن‌های مصنوعی نسل جدید همانند چمن‌های طبیعی است اما طبق بررسی‌ها، فعالیت‌ روی چمن‌های مصنوعی نیازمند صرف انرژی بیشتری نسبت به چمن‌های طبیعی است و فشار بیشتری به ورزشکاران وارد می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که فشار وارد شده به بازیکنان در چمن‌های مصنوعی نسبت به چمن‌های طبیعی بیشتر است، اظهار کرد: بیشترین فشار وارد شده به زانوها تحمیل می‌شود و مفاصل در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند، علاوه بر این به مفاصل و یا کل بدن در چمن مصنوعی شوک بیشتری وارد می‌شود و التهاب ایجاد شده در ماهیچه‌ها و تنش به وجود آمده در جسم یک ورزشکار در زمان فعالیت‌روی چمن‌های مصنوعی بیشتر خواهد بود.

این محقق در حوزه چمن‌های مصنوعی و کف‌پوش‌های ورزشی ادامه داد: علاوه بر این چمن‌های مصنوعی اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کنند و ورزشکار به کالری و انرژی بیشتری به منظور فعالیت نیاز دارد و سوخت و ساز بدن در چمن‌های مصنوعی بیشتر است، این در حالی است که جراحات و سایش‌ها و سوختگی پوست ناشی از فعالیت روی چمن‌های مصنوعی و آسیب‌دیدگی مربوط به مچ پا و پیچ‌خوردگی رباط در چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی بیشتر است.

سمنانی رهبر با بیان این‌که برخی کارشناسان معتقدند که گرانول‌ها در چمن مصنوعی خطرآفرین و سرطان‌زا هستند، خاطر نشان کرد: برخی نیز عقیده دارند که این مواد در چمن‌های مصنوعی سرطان‌زا نبوده هرچند برای کودکان و بزرگسالان مخاطراتی را به همراه خواهند داشت که این خطرها در دمای بالا بیشتر بوده و تنفس ورزشکاران را با سختی بیشتری همراه می‌کند، بنابراین به طور کلی می‌توان عنوان کرد که سلامت و ایمنی ورزشکار در چمن طبیعی نسبت به چمن مصنوعی بیشتر حفظ می‌شود.

سرمایه‌ گذاری اولیه

وی با بیان این‌که سرمایه‌ گذاری اولیه در چمن مصنوعی 90 تا 95 درصد هزینه دارد، گفت: این در حالی است که چمن طبیعی نیازمند سرمایه‌ گذاری اولیه 65 تا 70 درصد است. همچنین هزینه نصب اولیه چمن طبیعی پایین است اما هزینه نگهداری سالانه بالایی دارد و نیازمند شارژ مالی مستمر است، این در حالی است که چمن مصنوعی هزینه نصب اولیه بالایی دارد اما هزینه نگهداری سالانه آن پایین است.

تعمیر و نگهداری

این محقق وزه چمن‌های مصنوعی و کف‌پوش‌های ورزشی با بیان این‌که مراقبت و نگهداری از چمن طبیعی چهار برابر چمن مصنوعی هزینه در پی خواهد داشت، گفت: موارد مربوط به مراقبت و نگهداری چمن طبیعی شامل کود دادن، چمن‌زنی، آبیاری، نگهداری و مراقبت دائمی و غیره است و در کشورهای پیشرفته برای نگهداری و رشد بهتر چمن‌های طبیعی از ماشین‌هایی استفاده می‌کنند که دارای سوخت فسیلی هستند که این مساله موجب تولید گازهای گلخانه‌های می‌شود، علاوه بر این استفاده از کود، مواد شیمیایی، آب، هزینه‌های مراقبت و نگهداری چمن‌های طبیعی را بالا می‌برد در حالی که چمن‌های مصنوعی نیازمند آبیاری نیستند و کود و مواد شیمیایی نمی‌خواهند و مراقبت از آنها جنس دیگری دارد.

سمنانی رهبر با اشاره به این‌که مراقبت و نگهداری چمن‌های مصنوعی پنج تا 10 درصد هزینه در پی خواهد داشت، اظهار کرد: در چمن‌های طبیعی هزینه‌های مراقبت و نگهداری معادل 30 تا 35 درصد است.

دوام

وی با اعلام این‌که چمن‌های طبیعی دوام زیادی در برابر فرسایش ندارند و نیازمند استراحت در مدت زمان معینی پس از انجام تمرین روی آن ها هستند، ادامه داد: طبق محاسبات استفاده از چمن مصنوعی در قیاس با چمن طبیعی 10 سال مقرون به صرفه‌تر خواهد بود و این در حالی است که چمن مصنوعی نیاز به استراحت پس از انجام تمرینات ندارد.

این محقق وزه چمن‌های مصنوعی و کف‌پوش‌های ورزشی، ادامه داد: در چمن طبیعی امکان تمرین بیش از 20 ساعت تمرین در هفته برای ورزشکاران نیست اما چمن مصنوعی از ظرفیتی هفت تا هشت برابری نسبت به چمن طبیعی به منظور مدت زمان انجام بازی برخوردار است و می‌توان ورزش‌های مختلف را روی آن انجام داد و طبق محاسبات سالانه می‌توان معادل 3000 ساعت از چمن مصنوعی استفاده کرد.

شرایط نصب چمن

وی با بیان اینکه چمن طبیعی در هر شرایط اقلمی امکان رشد ندارد، گفت: چمن‌های طبیعی در آب‌وهوای سرد، ‌خشک و گرم امکان رشد ندارند و در صورت عدم تابش مناسب نور آفتاب به خوبی رشد نخواهند کرد، این درحالی است که چمن‌های مصنوعی در هر محیطی امکان استفاده دارند.

آبیاری

سمنانی رهبر با اشاره به این‌که چمن طبیعی نیازمند آب زیادی به منظور ادامه حیات است، گفت: چمن مصنوعی نیازمند آبیاری خاصی نیست و صرفا برای خنک‌کردن در فصول سرد سال مورد آبیاری قرار می‌گیرد. طبق محاسبات آمریکایی‌ها هر زمینه زمین طبیعی بزرگ سالانه معادل یک میلیون گالن آمریکایی آب نیاز دارد که هر هزار گالن آمریکایی معادل ۳.۷۸ مترمکعب است که رقمی معادل سه میلیون و 785 هزار و 411 لیتر در طول سال می‌شود.

زه‌کشی

وی با بیان این‌که مورد دیگر عدم ماندگاری آب روی چمن است، ادامه داد: چمن‌های طبیعی در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی بیشتر می‌شود، اما چمن‌های مصنوعی به دلیل ماهیتی که در زمینه زه‌کشی دارند با سرعت بیشتری می‌توانند آبگرفتگی به وجود آمده در آن‌ها را تخلیه کرد.

عملکرد زیست محیطی

وی در مورد عملکرد زیست محیطی چمن مصنوعی در قیاس با چمن طبیعی، گفت: مقوله‌ای که در ارتباط با چمن‌های مصنوعی مطرح است عدم سازگاری نسبت به چمن‌های طبیعی در محیط زیست است و پس از پایان عمر آن‌ها هرچند که امکان بازیافت دارند اما در برخی موارد نیز باید به عنوان زباله دفع شوند و این درحالی است که چمن طبیعی از امکان بازگشت به چرخه محیط زیست برخوردار است. موضوعی دیگری که باید به آن‌ اشاره کرد بوی نامطبوعی است که چمن‌های مصنوعی در زمان گرمای شدید از خود تولید می‌کنند درحالی که چمن‌های طبیعی از بوی مطبوع و مناسبی برخوردارند.