با انواع مختلف دوربین‌های شیلنگی آشنا شویم و بهترین راهکار برای تهیه و خرید این دوربین ها

آشنایی با انواع دوربین‌های شلنگی و آندوسکوپی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

‌ در این مقاله قرار است بگوییم که دوربین شلنگی یا آندوسکوپی چیست، چه کاربردی دارند و با انواع مختلف دوربین‌های شیلنگی آشنا شویم. همچنین بهترین راهکار برای تهیه و خرید این دوربین های پرکاربرد را هم به شما معرفی می کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

دوربین اندوسکوپی شیلنگی چیست؟

دوربین آندوسکوپی که به آن دوربین شلنگی هم می‌گویند، یک دوربین است که به خیلی  کوچک و انعطاف‌پذیر طراحی شده است تا در فضاهای باریک یا غیرقابل دسترس حرکت کند. در واقع این دوربین برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که به آن دسترسی ندارند و قادر به دیدن به بررسی آن نیستند. آن‌ها به کاربر این امکان را می دهند که یک ویدیوی زنده از تصاویر دقیق و نزدیک از مکان‌هایی را که در به راحتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شد، مشاهده کند.

هرچند در نگاه اول به نظر می‌رسد دوربین‌های شیلنگی کاربرد کمی دارند ولی برعکس از آن‌ها می‌شود در خیلی از موارد استفاده کرد مثلاً بررسی لوله‌های ساختمان، حفاری معادن، تعمیر خودرو، بررسی کانال‌ها، چک کردن داخل دستگاه‌ها و خیلی موارد دیگر.

انواع دوربین شیلنگی آندوسکوپی از نظر کاربرد

دوربین‌های آندوسکوپی از نظر کاربرد به 2 دسته پزشکی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

پزشکی: اسم آندوسکوپی را احتمالاً در پزشکی شنیده‌اید که پزشک برای تشخیص بیماری یا هنگام عمل جراحی دوربین باریکی وارد بدن بیمار می‌کند تا بیماری را تشخیص دهد.

صنعتی: انواع صنعتی این دوربین‌ها در تمامی صنایع کاربرد دارد. هنگام کار با ابزارهای صنعتی و هرجایی که نمیتوان به راحتی بررسی کرد، دوربین‌های شیلنگی صنعتی به کمک شما خواهند آمد. مزیتش این است که مشکلات، علل و راه حل های را می توان بدون نیاز به باز کردن یا جدا کردن کامل موتور یا شکافتن محل،  شناسایی کرد.

بیشترین استفاده آن‌ها در تعمیر، نگهداری و عملیات صنعتی است. اگر لوله‌ها فاضلاب یا ساختمان نیاز به بررسی داشته باشد، اگر در هنگام عملیات امداد و نجات در زمین‌لرزه بخواهیم زیر آوار را بررسی کنیم، داخل دستگاه، زمین یا دیوار را بخواهیم بررسی کنیم، این دوربین کاربرد دارد.

بعضی از دوربین‌های شیلنگی خودشان نمایشگر3 تا 4 اینچی دارند و هنگام استفاده، تصاویر روی نمایشگر دوربین نشان داده می‌شود. بقیه مدل‌ها با کابل به گوشی یا تبلت وصل شده و می‌توانید تصاویر را بر روی این دستگاه‌ها ببینید.

دوربین

انواع دوربین شیلنگی آندوسکوپی از نظر سایز

دوربین های شلنگی از نظر اندازه به 4 دسته تقسیم می‌شوند:

  • سایز 1.5 متر
  • سایز 5 متر
  • سایز 10 متری
  • سایز 15 متری
  • سایز 20 متری

از بین این اندازه‌ها بهترین مدل برای اکثر مشاغل و صنایع نوع 10 متری آن است؛ هم کاربرد بیشتری دارد و هم قیمت مناسب‌تری. اگر شما هم برای کارتان به یکی از این دوربین‌ها نیاز دارید می‌توانید این «دوربین شلنگی 10 متری ارزان قیمت» را برای خرید انتخاب کنید. چون با توجه به امکانات فوق‌العاد‌ه‌ای که دارد، واقعاً قیمتش مناسب است.

انواع دوربین شیلنگی آندوسکوپی از نظر اتصال

برای اینکه شما بتوانید تصاویر دوربین آندوسکوپی را به طورزنده ببینید، باید دوربین را به گوشی یا کامپیوتر وصل کنید. شیلنگی‌ها از نظر اتصال، 2 مدل دارند. 

دوربین شیلنگی وایرلس:

برخی از جدیدترین از مدل‌های دوربین شلنگی این امکان جدید را دارند که با اتصال وایرلس یا بدون سیم به دستگاه‌هایی مثل گوشی و سیستم وصل شوند. برای استفاده باید یک برنامه روی گوشی خود نصب کنید و سپس از طریق وای وای تصاویر را دریافت کنید.

این دوربین‌های اندوسکوپ وایرلس، به تمام موبایل های هوشمند که اندروید 5 به بالا دارند وصل می‌شوند.

اتصال با کابل USB:

دوربین با یک کابل به گوشی یا سیستم یا گوشی شما متصل می‌شود. در واقع یک سر آن دوربین است و یکسر مجهز به پورت USB یا OTG است که برای اتصال به دستگاه شماست. بعضی از انواع دوربین‌های شیلنگی اندوسکوپی هم یک سری چند حالته دارند که به هر مدل دستگاهی وصل می‌شوند.

دوربین  اندوسکوپی شلنگی  مانیتور دار

دوربین

همانطور که گفتیم نوع رایج دوربین‌های اندوسکوپی مانیتور ندارد و و برای ارسال تصاویر از طریق کابل به گوشی یا کامپیوتر وصل می‌شود.

اما مدل دیگری هم هست که خود دوربین مجهز به مانیتور است و تصاویر را بدون نیاز به متصل شدن به دستگاه دیگری پخش و ضبط می‌کند. قطعاً مدل‌های مجهز به نمایشگر قیمت بالاتری دارند و یک مموری Micro SD هم همراهشان هست تا تصاویر ضبط شده را ذخیره کنند.

آموزش نصب و استفاده از دوربین شلنگی اندوسکوپی

نصب و استفاده از دوربین‌های اندوسکوپی بسیار راحت است و هر کسی به راحتی می‌تواند آن را راه بیندازد. در ادامه قدم‌های ساده آن را توضیح می‌دهیم:

  • اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید نرم افزار AMCAP و اگر از گوشی استفاده می‌کنید اپلیکیشن Endoscope از گوگل پلی یا اپ استور دانلود و نصب کنید.
  • اگر از کامپیوتر استفاده می‌کنید سری USB و اگر موبایل دارید سری OTG  را به دستگاه خود وصل کنید.
  • با اتصال کابل معمولاً به طور خودکار تصویر روی صفحه نشان داده می‌شود و می‌توانید آن را ضبط و ذخیره کنید.
  • اما اگر اجرا نشد نرم افزار را اجرا کنید تا تصاویر شروع به پخش کند.

از کجا یک دوربین با کیفیت با قیمت مناسب تهیه کنم؟

اگر قصد دارید یک دوربین شیلنگی تهیه کنید و جزییات بیشتری از این دوربین‌ها بدانید، سری به وبسایت «مینی دی وی پرو» بزنید. مینی دی وی پرو در این حوزه 12 سال سابقه دارد و با حذف کامل واسطه ها محصول با کیفیت و درجه یک ارائه می‌دهد.  شاید در این بازار معرفی یک شرکت یا سایت مورد اعتماد دشوار باشد ولی تمامی محصولات این شرکت با گارانتی یکساله ارائه می‌شوند بنابراین خیالتان از بابت کیفیت راحت باشد.