سرانجام همان گونه که پیش‌بینی می‌شد،‌ مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه کشورمان را به تصویب رساند. از سوی دیگر،‌ دونالد ‌ ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است واشنگتن دیگر پایبندی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توافق هسته‌ای را در گزارش سه ماهه بعدی مورد تایید قرار نمی‌دهد! به نظر می‌رسد کارشکنی‌های ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران به نقطه اوج خود رسیده است. در این خصوص گفت‌وگویی با سید‌حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی صورت داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.


در مقابل اقدام کنگره آمریکا سکوت نخواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اقدام اخیر مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این تحریم‌ها مغایر با برجام محسوب می‌شود؟

   اقدام مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، ‌نقض صریح برجام محسوب می‌شود. با این حال این نخستین اقدام واشنگتن در نقض برجام نیست و تا‌کنون ایالات‌متحده آمریکا چندین بار توافق هسته‌ای را به صورتی صریح نقض کرده است.

تحریم‌ها و مصوبه اخیر کنگره با اساس برجام در تضاد است و آمریکایی‌ها باید نسبت به نقض‌های پی‌درپی برجام پاسخگو باشند؛ نه‌تنها آمریکا بلکه دیگر کشورهای که در توافق هسته‌ای حضور داشتند باید نسبت به نقض‌ برجام توسط آمریکا واکنش صریح داشته باشند. به عبارت بهتر، انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی که در شکل‌گیری توافق هسته‌ای دخیل بوده‌اند این است که در مقابل نقض توافق هسته‌ای از سوی کنگره و دولت آمریکا ‌بی‌تفاوت نمانند. بدیهی است که برجام توسط آمریکا نقض گردیده و در این خصوص کمترین شک و شبهه‌ای وجود ندارد. آمریکایی‌ها در مسیر اجرایی‌شدن برجام مدام سنگ‌اندازی کرده‌اند و همچنان به این روند ادامه می‌دهند.

با‌توجه به اینکه اقدام اخیر، ‌توسط مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا صورت گرفته است،‌ مجلس شورای اسلامی در راستای مقابله با عهد شکنی اخیر ایالات متحده آمریکا چه اقدامی‌ صورت خواهد داد؟

   در اینجا تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی در مقابل نقض عهد اخیر مقامات آمریکایی سکوت نخواهد کرد. رفتارهای ضد ایرانی کنگره و دولت ایالات متحده آمریکا با واکنش قاطعانه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی رو به رو خواهد شد. در این خصوص مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان مصمم هستند که پاسخ قاطعانه‌ای به اقدامات ضد ایرانی کنگره آمریکا داده و در این خصوص اقدامی ‌شایسته صورت دهند.

با توجه به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای،‌اقدام اخیر دولت و کنگره آمریکا در مواجهه با برجام را چگونه ارزیابی و تحلیل می‌کنید؟

   همان گونه که می‌دانیم، ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته‌ای را به صورت رسمی مورد تایید قرار داده است. از سوی دیگر،‌ توافق هسته‌ای به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد، ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا و.... رسیده است. در چنین شرایطی اگر ایالات متحده آمریکا بخواهد رفتاری بر‌‌خلاف توافق صورت گرفته انجام دهد، ‌باید هزینه اقدامات خود را پرداخت کند. مسلما این اقدامات دارای آثار و تبعاتی برای ایالات متحده خواهد شد. از سوی دیگر، مرجع تشخیص پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام، ایالات متحده آمریکا نیست. این مرجع در توافق هسته‌ای مشخص شده است. بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد. این نهاد نیز بارها با رصد فعالیت‌های ایران رسما در بیانیه و گزارش‌هایی پایبندی ایران به برجام و عمل به تعهدات را اعلام کرده است. بر اساس گزارشات آژانس، ایران رفتاری خلاف برجام انجام نداده است.بدیهی است که در چنین شرایطی اگر عضوی از اعضای 1+5 موضع‌گیری و تصمیم‌گیری برخلاف توافق هسته‌ای انجام دهد، طبیعتا به رسمیت شناخته نمی‌شود. این قاعده صراحتا در مورد ایالات متحده آمریکا نیز صدق می‌کند. بر این اساس آمریکا عضوی از 1+5 است که باید به توافق مورد تایید آژانس بین‌المللی هسته‌ای، شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سازمان ملل و سایر کشورهای دنیا پایبند باشد. طبیعتا رفتار این عضو نمی‌تواند برای توافق تعیین‌کننده باشد البته اگر آمریکا بخواهد از برجام خروج کند می‌تواند ولی همان گونه که تاکید شد، باید هزینه‌اش را پرداخت کند. بدون شک دیگر کشورهایی که در امضای برجام دخیل بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات و رفتارهای ایالات متحده آمریکا از جمله اقدام اخیر مجلس نمایندگان این کشور که مصداق عینی نقض توافق هسته‌ای محسوب می‌شود، واکنش نشان خواهند داد. یکی از عکس‌العمل‌های ایران در این زمینه، ‌مصوبه یک فوریتی مجلس شورای اسلامی در مواجهه با اقدامات آمریکاست.

به نظر شما دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید چه اقدامی ‌در این راستا صورت دهد؟

   لازم است دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان ضمن مواجهه با توطئه‌های ایالات متحده آمریکا و شرکای آن، تسلیم درخواست‌های واشنگتن و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی نشود. عهد‌شکنی‌های مکرر ایالات متحده آمریکا در قبال توافق هسته‌ای نشان می‌دهد که اساسا نمی‌توان به واشنگتن اطمینان کرد. در حال حاضر، حدود یک‌سال و نیم از توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 سپری می‌شود. در این میان، حتی برخی حامیان این سند معتقدند که تصورشان نسبت به برجام اشتباه بوده و اهداف تعریف‌شده در این خصوص محقق نشده است. ایالات متحده آمریکا نیز عملا از برجام عبور کرده است. چه در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و چه در دوران ریاست‌جمهوری‌ ترامپ شاهد نقض عهدهای مکرر مقامات آمریکایی در قبال توافق هسته‌ای بوده‌ایم. در این میان برخی موارد قابل پیش‌بینی بود. به‌عنوان مثال در برخی موارد مطرح می‌کنند که سیستم داخلی هم ظرفیت استفاده و بهره‌برداری از فرصت‌های برجام را ندارد. اما نکته اصلی اینجاست که همه این موارد قبل از برجام و در دوران مذاکرات هسته‌ای محرز و قابل پیش‌بینی بود بدعهدی‌های ایالات متحده آمریکا در قبال برجام و سایر تعهدات بین‌المللی این کشور نیز موضوعی کاملا قابل پیش‌بینی بود.