جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی متشکل از همه احزاب و تشکل‌های همسو در انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفت و از پایین به بالا برای ورود به این عرصه تصمیم‌گیری کرد و به خوبی نیز از عهده کار برآمد

حرکت جبهه به سمت اجتماع
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد صالح جوکار/ نماینده سابق مجلس

جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی متشکل از همه احزاب و تشکل‌های همسو در انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفت و از پایین به بالا برای ورود به این عرصه تصمیم‌گیری کرد و به خوبی نیز از عهده کار برآمد. حالا سوال پیش می‌آید که آینده آن چه خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال باید یادآور شوم که شورای مرکزی و مجمع ملی جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی مصوب کردند که این مجموعه باید بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به کارش ادامه دهد. بر این مبنا شورای مرکزی موضوع راهبردها و راهکارها را با در نظر گرفتن محیط داخلی و بیرونی جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی در دستورکار خود گذاشت و در نهایت تنظیم راهبردهایی را برای ادامه کار انجام داد. الان ساختار و چگونگی مشارکت مردم در جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی براساس ساختار جدید در حال تدوین است و اگر ساختار جدید را شورای مرکزی تصویب کند، انشاءالله یک ‌ترمیمی‌ در ساختار و سازمان برای فعالیت مجموعه در آینده اتفاق می‌افتد که قطعا یک پویایی جدی را در حرکت جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی شاهد خواهیم بود. نگاه‌مان این است که در آینده انسجام و وحدتی که در انتخابات شاهدش بودیم و سرمایه بسیار خوبی برای جبهه به ارمغان آورد تقویت شود. در همین مدت کمی که جبهه مردمی ‌شکل گرفت کثرت نیروهای انقلاب به وحدت رسید، همچنین سازوکار تصمیم‌گیری از پایین به بالا طراحی شد. مجامع عمومی شهرستان، شورای شهرستان، مجامع عمومی استان، شورای استان و نهایتا مجمع ملی شکل گرفت. در واقع قاعده کار یعنی مردمی ‌که در حوزه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تأثیر می‌گذاشتند خودشان تصمیم‌گیری کردند و به این نقطه رسیدند. بنابراین ادامه کار مبتنی ‌بر همین موضوع است. یعنی از شهر، شهرستان، استان و مجمع ملی مسیر تصمیم‌گیری طی می‌شود و همچنان روند تصمیم‌گیری از پایین به بالا خواهد بود تا انسجام و وحدتی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری حاصل شد، بیش از پیش تقویت شود و استحکام یابد. قدر مسلم رویکردها با حفظ اصول و مبانی مبتنی بر ارزش‌های انقلابی تغییراتی خواهد داشت یعنی تاکتیک‌ها و روش‌های کارگشاتر در دستورکار قرار می‌گیرد تا چتر جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی گسترده‌تر شود. از زمان شکل‌گیری جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی تا الان نزدیک به هفت‌ماه می‌گذرد، در این مدت تجارب خوبی از فعالیت‌های گروهی کسب و نتیجه خوبی هم که حاصل شد به خاطر روحیه ایثارگری و فداکاری بود که معتمدان و نخبگان در سراسر کشور پای کار آمدند تا چنین اجماعی شکل گرفت. قدر مسلم این است که امروز هم جبهه مردمی ‌در سطح شهر و استان برنامه خاص داشته باشد تا برای پیشرفت کشور راهکار به دستگاه‌های مختلف داده شود ضمن آنکه پیگیری مطالبات مردمی‌ نیز صورت گیرد. روال کار این طور خواهد بود که در هر شهرستانی به صورت بومی‌ خود مردم طرح‌ها، برنامه و راهکارهایی ارائه دهند و از همان کانال نیز مطالبات‌شان پیگیری شود. آنچه دیدگاه‌های مردم هر شهر و شهرستان و استانی است در اهداف کلی و کلان مجموعه منعکس شود تا مرامنامه جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی محقق شود.

حالا شاید باتوجه به مسائل اخیر سوال شود چطور جبهه مردمی ‌که چنین اهداف بلندی را در نظر دارند بین این مجموعه و حزب موتلفه شقاق و شکافی در حال شکل‌گیری است؟ در جواب می‌گویم من این احساس را ندارم شاید بعضی وقت‌ها و بعضی جاها مواضعی توسط برخی اشخاص گرفته یا حتی شیطنت‌های رسانه‌ای اتفاق بیفتد که بخواهند به برداشت‌هایی از این دست دامن بزنند و اجازه ندهند جبهه مردمی ‌متشکل از همه گروه‌ها و تشکل‌های همسو با مبانی انقلاب به راه خود ادامه دهد مثلا صحبت‌هایی از آقای میرسلیم درباره جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی رسانه‌ای شد که آقای میرسلیم آن صحبت‌ها را تکذیب کرد. البته در یک محیط داخلی فضای نقد باز است چون نقد موجب پیشرفت، تکامل و انسجام بیشتر مجموعه می‌شود اما اینکه شیطنت رسانه‌ای شود یا به‌گونه‌ای حرف‌های داخلی در رسانه‌ها منعکس شود، در حالیکه این صحبت‌ها ارتباطی با رسانه‌ها ندارد، قابل‌قبول نیست. ما در جلسات داخلی در بحث بررسی آسیب‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها و تشریح نقاط ضعف و قوت به‌طور جد بحث کارشناسی می‌کنیم، در هر صورت نخبگانی که در عرصه نقد و نظر فعالیت می‌کنند‌ به‌طور جد جدال هم با یکدیگر داشتند چون نقطه نظرات کارشناسی باید داده شود و باید اجازه داد همه نظرات‌شان را بدهند تا جمع‌بندی مباحث انجام شود و راهبرد مورد قبول همه از درون آن بیرون آید. پس نمی‌توان گفت جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی هیچ ضعفی نداشت اما این مساله به آن معنا نیست که بخواهیم اصالت جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی را تکذیب کنیم. جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی دستاورد خیلی بزرگی داشت که همانا رسیدن به وحدت و انسجام حداکثری در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 بود. این موضوع باید در بحث‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تکرار شود. اصل عمده این است که جبهه بتواند برای انقلاب، کشور و مردم ارائه خدمات دهد بنابراین باتوجه به ظرفیتی که نیروهای مردمی‌ در شهرها و روستاها و استان‌ها دارند شاید رویکرد آینده جبهه سیاسی محض نباشد بلکه به سمت مسائل اجتماعی و ارائه خدمات در سطوح مختلف مردم برود.

فاصله‌ای بین موتلفه و جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی نیست تا الان هم دبیرکل و بعضی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب در شورای مرکزی جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی حضور دارند. جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی محدوده کار را نبسته است، کسانی که این انقلاب را قبول دارند و حاضرند برای آن‌جانفشانی کنند و روحیه انقلابی را برای پیشبرد اهداف انقلاب و کشور دنبال می‌کنند می‌توانند در جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی مشارکت داشته باشند.

اینکه می‌گویند موتلفه شرط گذاشته که باید روال ثبت قانونی جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب براساس قانون احزاب طی و جایگاه روحانیت و فصل الخطاب در جبهه شود، اولا باید بگویم چنین موضوعی نیست. جبهه براساس قانون احزاب متشکل از تشکل‌ها و احزاب مختلف همسو است. زمان انتخابات ریاست‌جمهوری تمام احزاب سطوح ملی و استانی و شهرستانی در جبهه مردمی ‌حضور داشتند. یعنی اکنون مشخصات کامل این احزاب و افراد را داریم اما این به آن معنا نیست که بستر جبهه حزبی باشد یا نگاه یک حزب بر جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب اسلامی غلبه پیدا کند ولی همه نیروهای مردمی ‌انقلاب اسلامی خواه حزب باشند یا فرد‌، در بستر جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی گرد‌هم می‌آیند تا آن اهداف در نظر گرفته شده در مرامنامه محقق شود.

جایگاه فصل‌الخطاب و روحانیت نیز در هیأت امنای جبهه مردمی‌ نیروهای انقلاب دیده شده است. پس در طراحی سازوکار جبهه مردمی ‌سعی شده دامنه کار آنقدر وسیع باشد که چترش روی سر همه افراد و احزاب گسترانده شود.

در مجموع ارتباط و ائتلافی که بین جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی و موتلفه و سایر تشکل‌ها و گروه‌های همسو وجود داشت تا الان هم باقی است و مشکل خاصی وجود ندارد.