نامه نیوز نوشت: ابراهیم فیاض استاد دانشگاه و جامعه شناس معتقد است که روحانی به عنوان نماینده اعتدالیون تنها راه باقی‎مانده برای ادامه حیات دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بود، اما عدم موفقیت او نشان می‎دهد که ساختار قدرت و سیاست در کشور به شکل اساسی نیاز به بازنگری و جوان گرایی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد که همه جریان های سیاسی در کشور مرده اند.

فیاض اظهار داشت: «حرف های روحانی در دانشگاه تهران نشان داد که اعتدال نیز به بن بست رسیده است. روحانی به عنوان فردی که مسئولیت اجرایی به عهده دارد باید در دانشگاه به جای صحبت کوتاه و بلند بودن دیوار یا کنایه زدن به قوه قضاییه، حرف های دیگری می زد. این نشان می دهد که اعتدالیون نیز مثل دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا با بدنه اجتماعی رو به رشد کشور همراه نیستند».

وی با تاکید بر اینکه مردم به آینده نظر دارند، گفت: «متاسفانه سیاسیون در هیچ یک از جریان های سیاسی این را درک نکرده و در دهه های قبل سیر می کنند. این کشور پر از قشر جوان ، تحصیل کرده و نخبه ای است که در ساختار اصولگرا و اصلاح طلب نمی گنجد. این جوانان تنها به پیشرفت و ارتقا نظر دارند و ما راهی جز چرخش نخبگان نداریم».

فیاض در واکنش به اینکه نخبگان جوان باید تحت لوای احزاب و جریان های سیاسی موجود وارد عرصه قدرت شوند، گفت: «در ایران حزب نداریم، حتی ایدئولوژی و تئوری سیاسی نداریم. در حقیقت احزاب موجود صوری هستند. زمان آن رسیده که این لفاظی ها کنار گذاشته شود و اجازه دهیم که جوانان به عرصه بیایند زیرا در غیر این صورت با خطرات بسیاری مواجه خواهیم بود».

وی افزود: «اصولگرایان و حتی اصلاح طلبان پیش از این شکست خورده بودند. تنها راه باقی مانده جریان اعتدال که نماینده آن روحانی است، بود. اگر این دو جریان هنور کارآمد بود و شکست نخورده بودند که از روحانی و اعتدالیون استقبال نمی شد. به هرحال اکنون شاهدیم که او نیز موفق نیست. دولت روحانی کار را به نخبگانی که سال ها مطالعه کرده و کتاب نوشته بودند شروع کرد اما دچار یک خوش خیالی بود و نهایتا به بن بست رسید. علت این شکست ها در عدم شناخت درست از دوره ای است که در آن قرار داریم».

به گفته فیاض، ایران دوره ایدئولوژی یعنی سال های ابتدای انقلاب تا پایان جنگ را با دولت موسوی، دوره اجتماعی را با ریاست جمهوری هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد پشت سرگذاشت و دولت روحانی در دوره اقتصادی بر سر کار آمد.

به اعتقاد این استاد جامعه شناس اکنون کشور در دوره عقلانیت قرار داد و نخبگان باید فارغ از خط مشی سیاسی خود در چارچوب عقلانیت به فکر رشد و تعالی کشور باشند. مجلس آتی بهترین فرصتی است که این اجازه داده شود نخبگان جوان وارد میدان شوند.

فیاض با اشاره به اینکه اصولگرایان و اصلاح طلبان طی سال های گذشته به یکدیگر نزدیک شده اند، گفت: «وصلت های فامیلی و تشکیل خانواده های اشرافی که همه امکانات لازم را در اختیار دارند نشان می دهد که فعالان سیاسی در قالب های گذشته دیگر عمر خود را کرده اند».

وی افزود: «در این مرحله باید امیدوار بود که شورای نگهبان در فرایند نظارت خود اجازه دهد قشر عظیم نخبه که نام و نشان آشنا نداشته و در عوض تخصص و تبحر دارند، وارد میدان شوند. این قشر هویت جدیدی دارد و نه اصلاح طلب است و نه اصولگرا. به اعتقاد من اگر اجازه ندهیم که این نخبگان وارد عمل شوند حتما با یک بحران مواجه خواهیم شد».

فیاض با اشاره به اظهارات اخیر کدخدایی که گفته بود در چارچوب فعلی خود من هم ممکن است رد صلاحیت شود و تاکید های مقام معظم رهبری بر ضرورت انقلابی گری، گفت: « به نظر می رسد که مسئولان امر ضرورت توجه به جوانان را دریافته اند. وزیر جوانی که آقای روحانی معرفی کرد نیز در همین مدت نشان داد که روحانی تصمیم خوبی گرفته است. در دیگر وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری نیز معاونان و مشاور جوانی که نامشان چندان مطرح نیست مشغول کار هستند و به خوبی امور را اداره می کنند. جوانان شایسته علاوه بر دولت و دانشگاه در همه نهادها و مراکز دیده می شوند. سپاه و بسیج نیز از ظرفیت جوان قابل توجهی برخوردار است. حتی تعداد بسیاری از طلاب جوان را می بینیم که تفکری نو و قابل توجه دارند. بسیار ضروریست که امکان ورود این جوانان به لایه های قدرت و ساختار سیاسی حاکم فراهم شود».

وی افزود: « به نظر می رسد که جمهوری اسلامی در نهادهای حاکمیتی تصمیم گرفته است تا فرصت لازم را در اختیار نخبگان جوان قرار داد و این اتفاق میمونی است. چراکه در غیر این صورت با یک بحران مواجه خواهیم شد. مردم باید باور کنند که فرمالیسم اجتماعی که قبلا بر اساس قدرت محوری ایجاد شده بود کنار رفته و ساختار قدرت بر اساس علوم انسانی تشکیل شده است».

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه جامعه به شدت فعال و پویا است، گفت: « با رشد تکنولوژی و شبکه ها اجماعی شاهدیم که جوانان بسیار متفکر شده اند. این را در دانشگاه به وضوح می بینم. امیدواریم که مسئولان امر نیز درک کرده و خودمحورانه مانع حضور این قشر نشوند».