محمود واعظی مسئول دفتر رئیس‌جمهور نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرد که تداعی‌کننده بسته شدن سیاست‌های بخش کشاورزی در خانه کشاورز و دیکته آن به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی است.

حسن روحانی سیاست‎های کلانتری در بخش کشاورزی را به حجتی ابلاغ کرد+سند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم ، عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی، دبیرکل فعلی خانه کشاورز و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، چه در زمانی که در بخش کشاورزی مسئولیت داشته و چه در زمانی که مسئولیتی نداشته است به عنوان یک چهره فعال این بخش شناخته شده و اظهار نظرهای جنجالی را در این بخش مطرح کرده است.

فعالیت‌ها و اظهار نظر‌های کلانتری در دو بخش کشاورزی و منابع آبی به حدی پررنگ بوده است که برخی وی را "پدرخوانده" این دو بخش دانسته و برخی وی را اپوزیسیون می‌نامند.

کلانتری در ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم همواره به عنوان یک گزینه برای وزارت جهاد کشاورزی یا آلترناتیو برای محمود حجتی مطرح بوده است، اما حاشیه‌هایی که وی همواره با خود به همراه داشته رئیس‌جمهور را از انتخاب برای پستی که برای تصدی آن باید از سد رأی اعتماد مجلس بگذرد، منصرف کرده است.

در این راستا محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نامه‌ای به حجتی وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده که این امر را در ذهن متبادر می‌کند که سیاست‌های کشاورزی در خانه کشاورز بسته می‌شود و دولت، حجتی را مجبور به اجرای آن می‌کنند.

متن نامه یاد شده به شرح زیر است:

ریاست محترم جمهوری در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز (مورخ 96/8/30 ) مطالبی به شرح ذیل بیان فرمودند:

- باید وزارت جهاد کشاورزی با کمک خانه کشاورز تلاش کنند تا همه کارها در دست مردم قرار گیرد مگر موردی که ضرورت ایجاب می‌کند تا دولت برعهده داشته باشد.

- باید هدفدار از کشاورزان حمایت کنیم. باید حمایت دولت به گونه‌ای کاملا جهت‌دار باشد. باید از آن کسی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند کود کمتری مصرف می‌کند، سم زیادی استفاده نمی‌کند، حمایت بیشتری شود. حمایت بیشتری از آن کسی که تلاش بیشتر می‌کند، انجام بدهیم و از آن کسی که تلاش کمتری می‌کند، حمایت کمتری بکنیم. الان در خرید تضمینی چه کار می‌کنیم؟ باید قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم.

- باید به بعضی از محصولات به دلایل خاصی یارانه بیشتر و توجه بیشتری بکنیم و به بعضی از آنها یارانه کمتری بدهیم، باید تعالی را در جامعه بوجود بیاوریم.

- باید محصولات کشاورزی به بازار صادرات راه پیدا بکند و بتوانیم با کشورهای منطقه یا خارج از منطقه رقابت کنیم.

- یکی از مسائل مهم کشت فراسرزمینی است. لازم نیست همه چیز را در داخل بکاریم. باید یک تعداد محصولات را در داخل بکاریم و زراعت بکنیم. ممکن است محصولاتی آب زیاد بخواهند و اگر در کشور دیگری زمین را اجاره و در آنجا کشت بکنیم و در نهایت محصول ان را وارد کشور و یا بفروشیم به نفع ما باشد.

- فضای مجازی باید برای رساندن محصولات باعثی و کشاورزی از مزرعه به بازار یا حتی به مصرف‌کننده کمک کند. باید تفاوت قیمت از مزرعه تا بازار و یا مصرف‌کننده را کم بکنیم. این کار در فضای مجازی شروع شده و باید آن را تقویت کنیم باید خانه کشاورز از طریق فضای مجازی، واسطه‌ها را کم کند.

لطفا دستور فرمایید در خصوص موارد فوق‌الذکر اقدام لازم معمول و نتیجه را جهت استحضار به این دفتر اعلام نمایند.

* ابراهیم نژاد رفیعی حسن روحانی سیاست‎های کلانتری در بخش کشاورزی را به حجتی ابلاغ کرد+سند