یادگار امام تاکید کرد: در درون هر سیاستمدار یک هیتلر بالفعل وجود دارد نه بالقوه البته فشار افکارعمومی موجب می‌شود تا آنها به سمت صلح حرکت کنند. نقش افکارعمومی کم مساله‌ای نیست.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی : درون هر سیاستمداری یک هیتلر بالفعل وجود دارد/ فتح افکارعمومی که در برجام رخ داد/تردید ندارم که از گردنه‌ها عبور می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در حاشیه مراسم تجدید میثاق وزیر امور خارجه و جمعی از دیپلمات‌های کشورمان با آرمان‌های امام راحل عنوان کرد: حضور مسئولان و سفرا به ویژه وزیر امور خارجه را در حرم و مرقد امام شهدا خیرمقدم می‌گویم. تاخیر ما را ببخشید. ترافیک تهران موجب تاخیر شد. از طرفی انتظار نداشتیم شما هم زود بیایید چون دیگر دوستان وقتی می‌گویند ۶، تازه ساعت ۶.۳۰ کم کم سروکله‌شان پیدا می‌شود.

وی افزود: صفت قوی بودن بیش از هر چیز وابسته به شناخت بیشتر جهان است. دنیا دنیای تغییر کرده‌ای است. نظام عمومی جهان آن به آن در حال تغییر است. زمانی هر بازیگری حق کشورگشایی داشت ولی الان این حق دیگر وجود ندارد.

یادگار امام با اشاره به اینکه نظم دنیای قدیم دیگر معنا ندارد و اگر قرار باشد رخ بدهد همه دنیا در مقابلش می‌ایستند، گفت: مثلا عراق به کویت حمله کرد تا کویت را ضمیمه خود کند ولی کارش بجایی نرسید. از طرف دیگر نظام دو قطبی دیگر وجود ندارد. کسی نباید عظمت بلوک شرق را فراموش کند. کسی تصور فروپاشی شوروی را نمی‌کرد. در همان زمان پیدایش چین را شاهد بودیم. وقتی گورباچف بر سرکار آمد، یک مجموعه سیاست‌های جدید را اعمال کرد ولی تصور نمی‌کرد این سیاست‌ها موجب فروپاشی شود. بسیار قابل مطالعه است، شوروی از کجا فرو می‌پاشد و کدام طیف را فراموش می‌کند که از درون مانند یخ آب می‌شود. تاکید من شناخت است.

وی با بیان اینکه باید گسل‌های جهان امروز را شناخت، گفت: فروپاشی شوروی برای ما و غرب قابل تصور نبود. البته امام نامه‌ای به گورباچف نوشتند. ایشان به چشم دل دیده بودند ولی در نظام سیاسی دنیا تصور فروپاشی نبود. شناخت گسل‌های دنیا و شناحت توانمندی و ضعف هر کشور وابسته به شناخت ماست که اگر داشته باشیم صفت القوی قرآن را خواهیم داشت.

یادگار امام افزود: چقدر جامعه آمریکا را می‌شناسیم؟ چقدر قدرت رسانه‌ها را می‌دانیم؟ یک کاسه بودن یک مجموعه خود را محروم کردن از ظرفیت‌های یک مجموعه است. الان جاسوسی دیگر منوط به دریافت اخبار نیست بلکه اخبار رو است. الان هر خبری زود رسانه‌ای می‌شود. الان خبری دیشب از آقای ترامپ منتشر شد که نه اولی است و نه آخری. جمهوری‌خواهان پایگاهشان مذهبی‌ها هستند. اوج بی بند و باری در دموکرات‌ها بیشتر است.

وی گفت: نقش دفاتر نمایندگی ما برجسته است. فرمایش امروز رهبری بنیادین است که باید با همه ارتباط گرفت الا یک کشور که خط قرمز ماست. باید از ظرفیت‌های لازم استفاده کرد. باید از افکار عمومی استفاده کرد. مهمترین اهرم مانع جنگ، افکار عمومی است. فتح افکارعمومی که در برجام رخ داد، کار بزرگی است.

سید حسن خمینی تاکید کرد: در درون هر سیاستمدار یک هیتلر بالفعل وجود دارد نه بالقوه البته فشار افکارعمومی موجب می‌شود تا آنها به سمت صلح حرکت کنند. نقش افکارعمومی کم مساله‌ای نیست. ما امروز دست بالا را داریم. یک دلیلش وجود رییس‌جمهور غیرقانونمند رد آمریکا است که فقط با ما هم این گونه نیست با همه این گونه رفتار می‌کند.

وی ادامه داد: ما از زیر بند فصل هفتم منشور سازمان ملل رهایی یافتیم همین موجب شد تا ظریف به یکی از بزرگترین دیپلمات‌های ایران تبدیل شود. ما مذاکره‌کنندگان بزرگی نظیر قوام در برابر شوروی یا دوران استقلال صنعت نفت داشتیم.

یادگار امام با انتقاد از رفتارهای ترامپ خاطرنشان کرد: یک رییس‌جمهور غیر متعادلی که نمی‌دانم چقدر می‌تواند در آمریکا سرکار بماند، را به تهور شیوخ منطقه اضافه کنید که می‌توانند سرمایه جهان اسلام را بین ببرند. این تهور شیوخ بر تدبیرشان می‌چربد برای همین هم یمن به ویتنام تبدیل شده است. داستان قطر را یادتان هست. افتضاح سعد حریری را هم اضافه کنید.

وی با بیان اینکه ما باید حوزه مطالعاتی خود را بیشتر کنیم، گفت: دنیای امروز دنیای پر لایه و پر تحولی است. امام می‌گوید من خون دل بسیاری از متحجران خوردم. بنابراین لازم است شناخت‌مان بیشتر شود تا دچار دگماتیزم نشویم. صحبت همه را بشنویم.

سید حسن خمینی تاکید کرد: یک دیپلمات ممکن است سر سفره مردم بماند تا در یک لحظه با قاطعیت سخن بگوید و نباید خودسانسوری بکند. طبیعی است نظرات جمع و در آخر تصمیم‌گیری می‌شود ولی اینکه چیزی بگوییم که براساس موج است، خلاف امانت است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعد از ۴۰ سال دارای چارچوبی خردمند است. رهبر انقلاب با تجربه ۴۰ ساله، آقای رییس‌جمهور و دیگران خم و چم جامعه جهانی را می‌شناسند. آقای ظریف تجربه گران‌سنگی دارند. باید نسل‌های بعدی را دارای این تجربه کنیم تا جمهوری اسلامی ایران پیر نشود. با این خرد تردید ندارم که ازین گردنه‌ها عبور می‌کنیم.

یادگار امام گفت: یک دلیل مسائل امروز این است که جهان امروز جهان پر تحولی است. هم مجموعه ما خرد دارد و هم ناخدای اندیشمندی داریم و هم مجموعه مدیریتی کشور تجربه خوبی دارد. جامعه ما توانمند است و جهان سیال و پر تحولی است. هر چه داریم از مردم است پس باید امانت را ادا کرد.