پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز هنگام دریافت استوارنامه «رابرت مک‌ایر»، سفیر جدید انگلیس در تهران گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تنش در منطقه نبوده و نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود اما هیچ‌گاه از حق خود در صادرات نفت نیز به راحتی نمی‌گذرد. تکرار این سخنان در مورد تنگه هرمز توسط حسن روحانی بازخوردهای زیادی در رسانه‌ها داشت. از جمله اینکه مرکز مطالعات امریکن گریتنس طی گزارشی اعلام کرد: «آمریکا 7 تنگه و آبراه حیاتی را به عنوان مهم‌ترین نقاط عبور و مرور استراتژیک معرفی کرده است که مهمترین آنها تنگه هرمز است. نام تنگه باب‌المندب نیز در جمع این ۷ آبراه به چشم می خورد اما در این بین تنگه هرمز برای آمریکا از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. در این گزارش ‌آمده است در صورت بسته‌شدن تنگه هرمز، اقتصاد جهان در یک باتلاق فرو خواهد رفت.» امریکن گریتنس می‌گوید: «نکته مهم در این زمینه این است که حتی در زمان جنگ نفتکش‌ها در خلیج‌فارس که ایران تنگه هرمز را بست، سعودی‌ها صادرات نفت خود را متوقف نکردند اما حالا با هدف قرارگرفتن تنها دو نفتکش در باب‌المندب، آنها حرکت نفتکش‌های خود از این منطقه را متوقف کرده‌اند.» روزنامه ال‌پاییس در گزارشی نوشت، ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد و می‌تواند از چهار نوع سلاح از جمله سیستم‌های موشکی، ناوها و زیردریایی برای بستن آن استفاده کند.» این گزارش می‌افزاید: «تنگه هرمز یک منطقه بسیار محدود است. باریک‌ترین نقطه آن ۴۰ کیلومتر دارد که تنها حدود ۱۰ کیلومتر آن برای کشتی‌های بزرگ قابل تردد است که یک خط برای ورود و یک خط برای خروج با یک باریکه که این دو را از هم جدا می‌‌کند، دارد. این باعث می‌‌شود در مقابل یک مداخله نظامی برای مسدودساختن آن، بسیار آسیب‌پذیر باشد. رسانه مذکور خاطرنشان ساخت: «به همین دلیل «هاشمی‌رفسنجانی» رئیس‌جمهوری فقید ایران در اکتبر سال ۱۹۸۳ ( 1362) به خود می‌‌بالید که می‌‌تواند تنگه هرمز را فقط با سلاح‌های کلاشینکوف ببندد.

ال پاییس ادامه داد: «آن زمان، ایران در بحبوحه جنگ با عراق تهدید می‌‌کرد که فقط با استفاده از توپخانه خود می‌‌تواند به هدفش برسد اما تجربه آن جنگ و رویارویی با آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس در آخرین سال جنگ، تاکتیک‌های نیروی دریایی ایران را کاملا تغییر داد. نیروی دریایی از یک ارتش کلاسیک در دوران قبل از انقلاب به یک ارتش نامنظم و حتی ترکیبی‌ تبدیل شد. ال‌پاییس نوشت: «آخرین باری که ایران تهدید به بستن هرمز کرد، در سال ۲۰۱۲ (1391) بود که «باراک اوباما» در پیامی مستقیم هشدار داد که تنگه هرمز یک خط قرمز برای آمریکاست و بسته‌شدن آن موجب واکنش نظامی واشنگتن خواهد شد.

اما همزمان سخنان مهمی هم از سوی فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران منتشر شده است. خانزادی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع تنگه هرمز گفته است: «این یک مقدمه و اصولی دارد. کارکرد تنگه‌ها به باز بودن آنهاست و اگر بسته باشد فاقد ارزش است. قطعا تحریم‌هایی که به‌صورت ظالمانه در خصوص ایران مطرح می‌شود بر کارکردهای تنگه هرمز نیز اثر می‌گذارد و باید بدانیم که در محیط بین‌الملل، خروجی یک تصمیم، تنها یک کشور را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و‌ اقدامات دیگران هم تاثیر دارد. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «تنگه هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی ایران است و نیروی دریایی تاکنون امنیت تنگه هرمز را تامین کرده و از این به بعد هم تامین می‌شود.» خانزادی افزود: «کارکرد تنگه هرمز وابسته به منافع ملی ایران و اقدامات جامعه بین‌الملل در خصوص تعهداتش به ایران است.»