ربیعی رفتنی شد/ متن و حاشیه استیضاح وزیر کار/ نماینده بوشهر: استیضاح قبل از جلسه کمیسیون نوعی بدعت گذاری است / موافقان استیضاح پشت تریبون نرفتند و کار به تنفس سی دقیقه ای کشید / بگو مگوی لاریجانی و محجوب / موافقان و مخالفان استیضاح ربیعی چه گفتند؟/ افشا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
استیضاح وزیر کار با کلی حاشیه و بعد از یک تنفس سی دقیقه ای آغاز شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی که استیضاح علی ربیعی وزیر کار را در دستور داشتند، روز پرحاشیه ای را آغاز کردند. اگرچه اصلی ترین نکته در استیضاح ربیعی این است که هیات رئیسه مجلس قبل از حضور آقای وزیر در کمیسیون و طرح موضوع نسبت به اعلام وصول استیضاح اقدام کرد اما ماجرای صبح امروز هم در نوع خود بی نظیر بود.
 
 استیضاح غیرقانونی و برخلاف آئیین نامه مجلس به همت استیضاح کنندگان و حمایت علی لاریجانی در دستور کار بود اما لابی گری وزارتخانه و حامیان ربیعی موجب کاهش امضاها شده بود. طبق آیین نامه داخلی مجلس کاهش امضاها دردی را دوا نمی کند و مادامی که تعداد امضاها به صفر نرسیده باشد نمی توان استیضاح را از دستور خارج کرد. با این حال نمایندگان خواهان استیضاح که اسمشان از تریبون هیات رئیسه امضا شد از پیگیری این ماجرا صرف نظر کرده بودند و حاضر و به نطق نشدند. همین اقدام موجب شد که لاریجانی برای کنترل فضای صحن یک تنفس سی دقیقه ای اعلام کند. 
 
رئیس مجلس موفق شد که در آن سی دقیقه استیضاح را ریکاوری کرده و دوباره به جریان اندازد. 
 
 
تذکر خدری و پاسخ لاریجانی 
 
عبدالحمید خدری نماینده حوزه انتخابیه بوشهر در تذکری پیش از برگزاری جلسه استیضاح علی ربیعی گفت: با در نظر گرفتن ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس این استیضاح یک نوع بدعت در امور مجلس و کاری بسیار خطرناک است که بین همکاران ایجاد شبهه می‌کند.
 
 
وی گفت: رئیس کمیسیون اجتماعی توضیح دهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این کمیسیون دعوت شده است یا خیر؟ مورد استیضاح در هیئت رئیسه باید تنظیم شود و سپس به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود. ظرف یک هفته باید در کمیسیون مربوطه بررسی شده و از استیضاح‌کنندگان دعوت به توضیح شود اما چنین اتفاقاتی نیفتاده است و استیضاح کنونی خلاف شأن مجلس است و می‌بایستی جلوی آن گرفته شود شما یک مورد مصداقی را که در آن وزیر بدون ارجاع به کمیسوین مربوطه استیضاح شده است نام ببرید.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت:‌ اگر طبق قانون ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند، طی یک هفته موارد آن باید در کمیسوین مطرح شود. وزیر در مجلس برای پاسخگویی حاضر شود.
 
وی گفت: هیئت رئیسه هم موظف است طرح استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون ظرف یک هفته طرح را بررسی کند. اگر بعد از آن استیضاح‌کنندگان منصرف نشوند، طرح استیضاح باید مورد بررسی قرار گیرد. استیضاح وزیر کار چند هفته قبل مطرح شده است.
 
رئیس‌مجلس یادآور شد: طی این مدت کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت اگر که کمیسیون جلسه‌‌ای نگذارد و استیضاح‌کنندگان نیز پیگیری نکنند ما این فرض را می‌گیریم که مساله حل شده است، در غیر اینصورت استیضاح باید پیگیری شود. کمیسیون در زمان مقرر این کار را انجام نداد من به رئیس کمیسیون اجتماعی هم گفتم اگر جلسه نگذارند ظرف یک هفته موظف به پیگیری هستم و گفتم استیضاح کنندگان گفته‌اند که بحث استیضاح در کمیسیون مطرح نشده است.
 
وی افزود: مواردی داشته‌ایم که در کمیسیون چنین مسائلی مطرح نشد و استیضاح‌کنندگان مدعی شدند. اکنون تنها راه باقیمانده این است که استیضاح کنندگان طرحشان را پس بگیرند.
 
نماینده نزدیک به لاریجانی: استیضاح قانونی بود
 
بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه که از در حلقه نزدیکان لاریجانی نیز قرار دارد، اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را «قانونی» دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت نکردن را «نکوهش» کرد.
 
وی تعداد متقاضیان اولیه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ۲۹ نفر اعلام کرد و افزود: در قضیه استیضاح آقای ربیعی چند اتفاق افتاد. اول اینکه کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون رسیدگی کننده به طرح استیضاح باید جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کرد و البته رییس کمیسیون اجتماعی اعلام کرد «کمیسیون اجتماعی نتوانست سر وقت جلسه تشکیل دهد» مطالبی را بیان کرد.
 
وی ادامه داد: طبق مواد ۲۱۲ و ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اگر ظرف مدت مقرر تعیین شده توسط هیات رییسه مجلس، کمیسیون مربوطه باید طی مدت یک هفته جلسه استیضاح را برگزار کند اما به دلیل برگزار نشدن این جلسه و اعتراض متقاضیان استیضاح، جمعی از نمایندگان خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح در صحن علنی بودند حتی دیروز هم در جلسه هیات رییسه مجلس دراین باره صحبت کردیم ولی به دلیل شفافیت آیین‌نامه مجلس باید جلسه استیضاح برگزار می شد که امروز این جلسه در جریان است.
 
نعمتی با نکوهش اقدام ۱۱ نماینده در صحبت نکردن در موافقت با طرح استیضاح، گفت: اتفاق بدی که امروز در صحن علنی مجلس افتاد این بود که این دوستان باید در موافقت با استیضاح و مخالفت با ربیعی صحبت می‌کردند اما این آقایان پشت تریبون مجلس نیامدند و به نظر بنده کار خوبی نکردند.
 
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر عزیزی برای استیضاح به حجت شرعی نرسیده باشد نباید این کار را انجام دهد و اگر به حجت شرعی رسید باید استیضاح را انجام دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. بعد از اتفاقی که افتاد هیات رییسه ۱۵ دقیقه تنفس داد و باز مجددا جلسه استیضاح آغاز شد و جمع بندی این بود که استیضاح انجام شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس، تعداد نهایی متقاضیان استیضاح را ۲۴ نفر اعلام و تاکید کرد: اگر حتی یک نفر از این آقایان خواستار برگزاری جلسه استیضاح باشد باید طبق قانون این جلسه برگزار شود. روند، روند قانونی و بسیار شفاف است حتی در قانون اساسی نیز این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.
 
از محجوب اصرار از لاریجانی انکار
 
 
با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه استیضاح بگو مگو اتفاق افتاد. علی‌رضا محجوب به دلیل حضور نداشتن علی ربیعی در جلسه با حضور مقابل جایگاه هیات رییسه با استناد به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی با فریاد، گفت: آیین‌نامه صراحت دارد که شروع جلسه استیضاح باید همزمان با حضور یافتن وزیر استیضاح شونده باشد اما ایشان هنوز به داخل صحن برنگشته است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید.
 
علی لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید علی‌رضا محجوب، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیین‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود بنابراین لطفا آقای رستمیان مطالب خود را بیان کنید.
 
در حالی که اعتراضات محجوب همچنان ادامه داشت جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و دقایقی بعد علی ربیعی به همراه رضا انصاری معاون منابع انسانی رییس‌جمهور و جمعی از دولتمردان وارد صحن علنی مجلس شدند.
 
 
اختلاف نظر در فراکسیون مستقلان ولایی 
 
مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبر جلسه صبح امروز فراکسیون متبوعش برای بررسی استیضاح علی ربیعی گفت: جلسه امروز فراکسیون مستقلان ولایی برای بررسی استیضاح آقای ربیعی برگزار نشد.
 
وی گفت: با توجه به عدم تصمیم نهایی در فراکسیون مستقلان ولایی برای استیضاح، قرار شد که هر کدام نمایندگان به نظر شخصی خود عمل کنند.
 
لاهوتی گفت: طبیعی است در فراکسیون ما برخی نظر مثبت و برخی دیگر نظر منفی نسبت به استیضاح دارند و ما به همین دلیل نتوانستیم نسبت به این استیضاح به یک تصمیم واحد و قطعی برسیم.
 
موافقان استیضاح چه گفتند؟/ رستمیان: سرنجی در لرستان دارم/ نگهبان: به جای لابی گری انجام وظیفه کنید/ اکبری: در وزارت کار نیاز به بازنگری داریم/ سلیمانی: با این رویه وزیر که هیچ یک کارمند اداری را هم نمی توانیم جا به جا کنیم/ جاسمی: برخی در حال معامله با وزیر بودند/ کمالی پور: شستا نتوانست شفاف سازی کند/ گودرزی: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است/ خادمی: اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم/ یار محمدی: ربیعی به وعده های خود عمل نکرد/ خجسته: مجلس معامله گر نیست / چنارانی: شستا واردات موبایل می کند / نوروزی: وزیر کار در مورد عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها توضیح دهد
 
علی رستمیان عضو کمیسیون اجتماعی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از طرف کمیسیون اجتماعی چند استان را در بحث مسائل حمایتی کمیته امداد و بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند.
 
وی در ادامه بیان کرد: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رئیس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.
 
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس ادامه داد: زمانی که وارد شدم مشاهده کردم آقای بندپی تنها۲۰ میلیون  پول را به خیریه‌ها داده است و بقیه آن را خودش برداشته و از محل خرید ویلچر و کمک به ایتام خرج  کرده و ماشین شاسی بلند خریده است. آقای ربیعی شما که اسم کارگر و معلول می‌آید غش می‌کنید و اشک می‌ریزید آیا این "شوی تبلیغاتی نیست؟" شما باید با قضایای آقای بندپی برخورد می‌کردید. شما حتی سر خود را به نشانه تاسف تکان ندادید و گفتید این اتفاق‌ها می‌افتد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: آقای بندپی به شهادت مجمع نمایندگان استان‌ لرستان در دو نوبت در استان لرستان حضور پیدا کرد. یک بار به معنای سفر کاری و یک بار به منظور همایش مدیران بهزیستی. ایشان دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در نظر نمی‌گیرد. ۱۲-۱۳ نفر در یک سیاه چادر در منطقه خوش آب و هوای الشتر شاهانه پذیرایی  می‌کنند.  آقای وزیر این پول‌ها از کجا می‌آیند. ۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شد.
 
رستمیان افزود: آیا کارگری که برایش اشک می‌ریزید می‌تواند یک قلم از غذاهای سفره رنگین آقای بندپی را بخورد. باور می‌کنم وقتی در قاب تلویزیون قرار می‌گیرید اشک شما «شوی تبلیغاتی» است.
 
**
محمود نگهبان‌سلامی نماینده خواف در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، تعاونی‌ها و غیره خطاب به وزیر کار گفت: آقای ربیعی آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید؟
 
وی افزود: در ارتباط با حوزه اشتغال باید بگویم که آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.  امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.
 
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.
 
نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است.
 
وی همچنین بیان کرد:‌در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره‌ی وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار گیریم.
 
این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ وزیری که نتواند آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند چگونه به لحاظ اجتماعی جامعه را توانا خواهد کرد؟ در حالی که شما کشور را از لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین‌ها تبدیل کرده‌اید. آیا فکر کرده‌اید که به جای استیضاح خود کناره گیری کنید و جوانان جای شما را بگیرند؟
 
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است گفت: دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.
 
وی در پایان گفت:‌ آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.
**
 
علی اکبری نماینده بجنورد دیگر نماینده موافق استیضاح بود و با انتقاد از عملکرد وزیر کار از نمایندگان خواست در مورد استیضاح تصمیم خداپسندانه بگیرند.
 
وی گفت: ما نماینده مردم هستیم و سرمایه ما اعتماد مردم است اما تکلیف‌مان در قبال این اعتماد چیست؟، آیا حق مردم را ادا کرده‌ایم؟ تعدادی از نمایندگان بر اساس وظیفه‌شان نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام کردند و حالا نمایندگان باید بر پایه اعتقاد به حق، عدالت و انصاف و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود تصمیم منصفانه و خداپسندانه بگیرند.
 
وی با بیان اینکه وزیر کار در انجام وظایفش کوتاهی کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: حضور آقای ربیعی در وزارت کار نیازمند بازنگری نمایندگان و پیشگیری از خسارت است.
 
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تابستان سال ۹۴ در سفر هیات دولت به خراسان شمالی با مصوبه هیات وزیران و رییس‌جمهور کلنگ اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان به زمین زده شد و مقرر شد با محوریت وزارت کار که اکثریت سهام را دارد این کار انجام شود و منابعی از صندوق توسعه و سایر منابع پیش‌بینی شود تا عملیات اجرایی آغاز شود. این امر امیدی را در جوانان جویای کار به وجود آورد و مردم خراسان شمالی این تصمیم دولت را در راستای کمک به رفع مشکل بیکاری دانستند اما بعد از گذشت سه سال از این کلنگ نافرجام ثمره‌ای حاصل نشد.
 
اکبری ادامه داد: در دو سال اخیر وزیر کار بارها گفته عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود و در رای اعتماد هم گفتند که این کار به زودی انجام خواهد شد اما پس از رای اعتماد لحن ایشان و سایر همکاران‌شان تغییر کرد. در زمان استیضاح هم همکاران آقای وزیر به سراغ من آمدند ولی جز وعده اتفاقی نیفتاد. در روزهای اخیر باز هم همکاران ایشان با من تماس گرفتند و گفتند این کار انجام می‌شود. آیا در زمان کلنگ زدن این پروژه اراده جدی برای انجام آن وجود داشته است؟
**
 
در ادامه جلسه، حسن سلیمانی نماینده کنگاور با انتقاد از حواشی پیش آمده برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید مشخص شود چه عواملی در مجلس شورای اسلامی باعث شد که از همان ابتدا نمایندگان برای استیضاح صحبت نکنند. باید روشنگری شود و این افراد معرفی شوند تا از حیثیت مجلس دفاع شود. بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.
 
وی افزود: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.
 
سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.
 
سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟
 
وی افزود: چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.
 
**
 
قاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه نیز موافق استیضحا بود و گفت: آقای ربیعی بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما و کابینه دولت آنقدر وضعیت خوبی دارد که مردم امروز از خوشحالی در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. اصلا ما مدینه فاضله هستیم و مشکلات برای اروپا و آمریکاست.
 
وی بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.
 
وی در ادامه بیان کرد: بنده در جلسات گذشته دیدم در رای اعتماد به وزرا بعد از این‌که صحبت‌های وزرا تمام می‌شد وزرا را در آغوش می‌گرفتند. این رفتار در شأن نمایندگان نیست بلکه ما نمایندگان مردم هستیم. دلیل این‌که صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.
 
نماینده مردم کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با این تفکر و اعتقاد و روشی که بعضی از نمایندگان دنبال می‌کنند ما نمی‌توانیم یک وزیر را استیضاح کنیم بلکه یک کارمند اداری را در یک بخش نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم. آقای ربیعی عنوان عریضی که شما در خصوص تعاون یدک می‌کشید یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان بخش مردمی امری مهم و لازم است. چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشتید و در تصمیمات کلان آن را در نظر نگرفتید؟
 
وی تصریح کرد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند.
 
جاسمی خاطر نشان کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما آنقدر وضعیت خوبی دارد که مشکلی اصلا دیده نمی‌شود و رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده است. مشکلاتی که در کشور ما است را وارونه جلوه می‌دهند اصلا اینها مشکلات آمریکا و اروپاست و کشور ما مدینه فاضله است و ما هیچ مشکلی نداریم.
 
وی در پایان گفت: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است. من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.
 
**
 
یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت در مجلس دیگر نماینده ای بود که در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی نطق کرد و گفت: اتفاق صبح امروز مجلس بنده را بر آن داشت که صرف نظر از مسائل سیاسی به عنوان یک قاضی و جانباز جنگ تحمیلی مطالبی را بیان کنم.
 
وی ادامه داد: وزرات تعاون، کار و  رفاه اجتماعی نتوانسته خواسته‌های جامعه هدف خود یعنی رضایتمندی و اشتغال‌زایی را تحقق دهد و دغدغه زیر مجموعه این وزارتخانه همچنان باقی است. مجلس در راس امور با تصمیم امروز خود باید نشان دهد همچنان در راس امور است. جنوب استان کرمان و جنوب ده‌ها استان دیگر شرایط بدی را از نظر اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده خود دارند و وزیر باید دغدغه آنان را رفع می‌کرد.
 
این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه بنده سیاسی حرف نمی‌زنم، ادامه داد: شاهد گریه‌های مردم حوزه انتخابیه‌ام هستم افرادی را می‌بینم که برای به دست آوردن یک لقمه نان چه فلاکت‌هایی نمی‌کشند.
 
نماینده مردم جیرفت در مجلس جذب بخشی از نقدینگی کشور توسط مجموعه‌های اقتصادی شستا را از وظایف وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی دانست و افزود: بخش مهمی از اقتصاد کشور تحت مدیریت مجموعه شستا و پتروشیمی‌هایی است که زیر نظر وزیرند اما شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند و جلوی رانت و فساد جاری در این مجموعه‌ها را بگیرد.
 
کمالی‌پور از ربیعی پرسید: چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی کشور نشده اید و زمینه رونق اقتصادی را به وجود نیاوردید و دغدغه جوانان بیکار را رفع نکردید؟
**
 
مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی نیز در ادامه جلسه در جایگاه ناطق قرار گرفت تا از استیضاح ربیعی دفاع کند. وی گفت: درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم. یک اشتباه شکلی و نه محتوایی رخ داد، بنده روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کرده بودم که جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان و جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها گذاشته شود که این کار رخ نداد.
 
وی با اشاره به محورهای استیضاح خطاب به ربیعی گفت: شما متولی اشتغال هستید که باید به صورت جدی این کار را پیگیری کنید اما شاهدیم که علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رخ داده است.
 
گودرزی با طرح این پرسش که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ گفت: امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی در حال فروپاشی است، گفت: تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست. سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تامین کنیم.
 
وی با طرح این پرسش که طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.
 
گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم، گفت: نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.
 
**
هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.
 
وی با بیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند. ما ۴۰ سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیات دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است؟
 
خادمی خطاب به وزیر کار گفت: اینقدر وزارتخانه شما بزرگ است و چرا روی همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟ اینها تخصص شما نیست و همه‌ اینها در حال ورشکستگی است و باعث نابودی کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به تجمع نمایندگان اطراف وزیر، گفت: اجازه نمی‌دهند وزیر این حرف‌ها را گوش کند زیرا از پیش معلوم است که چه خواهد شد، وزیر هم جوابی ندارد و نمی‌خواهد جواب بدهد.
 
خادمی با بیان اینکه تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.
 
وی با بیان اینکه اوضاع معیشتی مردم خراب است و صندوق‌ بازنشستگی ورشکسته است، گفت: اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.
 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: متاسفانه دولتی‌ها بد عمل کردند و بعضی از مجلسی‌ها هم نمی‌گذارند هیچ کس را استیضاح کنیم.
**
 
علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: نوه من مرتبا از من می‌پرسد علامت دو دو و چهار چهار که در مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهید چیست؟ من جوابی برای نوه‌ام ندارم. قبل از سخنرانی من امروز دوستان در اینجا حاضر شدند و توضیحاتی را حول استیضاح بیان کردند که بنده همه این موارد را قبول دارم و نتیجه‌گیری با شماست و ما به آن احترام می‌گذاریم.
 
وی در ادامه اظهار کرد: این افراد اوضاع و احوال وزارتخانه‌ها را برشمردند. امیدوارم شما این موارد را با فرمایشات دکتر ربیعی که در آغاز کار خود بیان کرده بودند در نظر بگیرید و سپس نتیجه‌گیری کنید. شخصیت حقیقی دکتر ربیعی برای من مورد احترام است، اما شخصیت حقوقی ایشان که به عنوان مدیر یک وزارتخانه‌های کشور است باید امروز مورد بررسی قرار گیرد. وزارتخانه ایشان بیشترین ارتباط را با جامعه دارد و باید دید که ایشان توانسته به برنامه‌های خود جامه عمل بپوشاند.
 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان قریب به ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که اگر امروز اعلام کنند که آیا نیازمندی وجود دارد که تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرد قطعا همه مردم در صف خواهند ایستاد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با برنامه‌های این وزارتخانه باید بگویم همواره در آغاز دولت‌ها وزرا اهداف خود را در صفحات پر زرق و برق با اهداف آرمانی بیان می‌کنند و تنها در روزهای آغازین نقل مجالس است و پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می‌شود در خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اینگونه بوده است.
 
یارمحمدی در پایان گفت: در خصوص استان سیستان و بلوچستان ۲۰ درصد تحت پوشش بیمه قراردارند و نسخه‌هایی که معاونین وزیر برای استان می‌پیچند براساس این آمار است جای تعجب دارد. از تعدادی شاغلینی که برای کشور، دولت اعلام می‌کنند باید بگویم استان سیستان و بلوچستان در حد صفر است.
 
**
 
امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.
 
وی افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند،‌ ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.
 
نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.
 
خجسته افزود: این چه وضعی است که امروز در مجلس ایجاد شد. قطعا این موضوع دارای یک برنامه‌ریزی بود و از قبل طراحی شده بود. چرا به مجلس بی‌حرمتی می‌کنید؟ چرا شرایطی ایجاد می‌کنید که این جو روانی در مجلس ایجاد شود و مردم امیدشان را نسبت به مجلس از دست بدهند.
 
وی ادامه داد: آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.
 
خجسته گفت: آقای ربیعی ما از شما سوال می‌کردیم و شما باید پاسخ می‌دادید ولی دیگر جایی برای پاسخگویی نیست. با این اتفاقی که امروز رخ داد حجت شد که استیضاح باید قطعی شود. چه برنامه‌ای برای بازنشستگان دارید؟ آیا برنامه‌ها اجرا شد؟ آقای ربیعی کارگران ما در شرایط سخت به سر می‌برند، آیا کارگران متناسب با تورم تعیین تکلیف شدند؟ چه فکری برای اقشار آسیب‌پذیر کردید؟ آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشده است.
 
نماینده مردم همدان عنوان کرد: آقای ربیعی واردات بی‌رویه گوشی موبایل آن هم توسط متولی اصلی اشتغال کشور، ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شد، به چه حقی این کار انجام شد؟ آیا وزارتخانه شما تجاری است؟ آقای ربیعی دادن ۸۰ درصد جایگاه هیات مدیره‌ها به افراد خاص و عدم تخصص موجب ورشکستگی این شرکت‌های اقتصادی می‌شود.
 
خجسته در پایان تاکید کرد: حال اشتغال کشور خوب نیست، دستور وام بانک‌ها عملی نشده است. آقای ربیعی این نامه شما در خصوص وام نخبگان است، شما نوشتید این موضوع در عرض دو هفته انجام شود، بانک‌های وزارت تعاون هشت ماه است که این را دریافت کردند و بچه‌ها را سرگردان کردند. آقای ربیعی پاسخگو باشید. همکاران امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناحی نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. نگویند مجلس معامله‌گر است، مجلس معامله‌گر نیست.
 
**
 
هاجر چنارانی نماینده نیشابور با بیان اینکه در دوران وزارت وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی به جامعه کارگری ظلم شده است، گفت: علاوه بر جامعه کارگری، اوضاع معیشتی بازنشستگان نیز خوب نیست. قرار بود حقوق بازنشستگان همسان‌سازی شود اما در نهایت چه شد؟
 
این نماینده اصولگرای مجلس با طرح این پرسش که تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد، گفت: قرار بود مدیریت اقتصادی در شستا برقرار شود و ۶۰ درصد آن به تامین اجتماعی واگذار شود اما تنها ۱۰ درصد واگذار شد آن هم در شرایطی که فردی در حوزه مدیریت شستا که ۲۷ سمت دیگر دارد.
 
چنارانی با بیان اینکه کارگران با عدم امنیت شغلی مواجه هستند، گفت: امروز ما می‌بینیم که از کارگر چک سفید امضا می‌گیرند، این چه وضعی است؟ به جامعه کارگری ظلم می‌شود. ما در این وضعیت شاهدیم که خانه کارگری تبدیل به تشکلی کاملا سیاسی شده است. خانه کارگر باید نماینده تام‌الاختیار کارگران باشد اما سیاسی کاری می‌کند.
 
وی در پایان گفت: آقای ربیعی به کجا می‌روید؟ شما سکان وزارتخانه‌ مهمی را دارید، آیا می‌دانید که شستا واردات موبایل کرده که اگر نمی‌دانید خیانت کرده‌اید.
 
**
 
حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.
 
وی خطاب به وزیر رفاه، گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.
 
نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟
 
این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.
 
نوروزی اضافه کرد: می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.
 
ربیعی :رفتن من موجب افزایش اشتغال و ارتقاء رفاه مردم می‌شود؟/ تنها مسئول اقتصاد مقاومتی من نبودم/ آنچه نوروزی گفت صحیح باشد یک روز در وزارتخانه نمی مانم/ مگر کشتی سقوط می کند/ از من عباد هم نمی ترسید 
 
علی ربیعی در ابتدای صحبت‌های خود در جلسه استیضاح عنوان کرد: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه محترم؛ این‌جانب همواره طرح سؤال و پاسخ‌گویی را حق نمایندگان دانسته‌ام و هر زمان هر کمیسیونی مرا فراخواند وظیفه خود دانستم که حاضر شوم.  اکنون نیز اولین وزیر در تاریخ پارلمان هستم که در یکسال سه بار برای اخذ رای اعتماد به مجلس می‌آیم تا پاسخ‌گو باشم و مسرورم که هربار مورد اعتماد مجدد مجلس قرار گرفتم. رویکرد استیضاح‌کنندگان اگر تحقق پاسخ‌گویی باشد، من اکنون این‌جا حاضرم و علی‌رغم آن‌که فرصت حضور در کمیسیون نیافتم، اما به هر حال جلسه استیضاح امروز برقرار است.
 
وی با بیان اینکه مجلس تحت تأثیر فضای ماه‌های اخیر در اقتصاد و جامعه ایران می‌خواهد به جامعه نشان دهد که نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت نیست. این‌جاست که قبل از آغاز بحث لازم می‌دانم سوگند نمایندگان مجلس به قانون اساسی و وجدان بیدار آنها را به داوری بگیرم .
 
ربیعی با اشاره به تکراری بودن سوالات گفت: کمتر از شش ماه قبل برای سؤالاتی که ۹۰ درصد آن‌ها مشابه همین سؤالات بود به مجلس آمدم و رأی اعتماد گرفتم.  تقاضا دارم در طول جلسه استیضاح عنایت فرمایید که در شرایط اقتصادی و اجتماعی ماه‌های بعد از استیضاح اسفند ۹۶ که از قضا اوضاع اقتصادی اجتماعی کشور پیچیده تر شده و چالش های جدیدی پیش روی کشور قرار گرفته است ، آیا طرح استیضاح با همان محورها و مفاد ۶ ماه قبل کمکی به حل مسایل کشور می کند ؟
 
وزیر کار درباره مسئولیت وزراتخانه در بروز مسائل جدید کشور گفت:  نمایندگان محترم برای رأی دادن در این جلسه، منصفانه و عادلانه قضاوت کنند که اولاً، آیا واقعاً وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقصر مسائلی است که در سؤالات استیضاح‌کنندگان آمده است؟ و ثانیاً آیا وزیر تعاون مسئول چالش هایی که روح وروان جامعه را ازرده است؟ اتفاقا این وزراتخانه پیشرو در پیش بینی حوادث ، حفاطت اجتماعی از مردم ، دارای برنامه و عملکرد ارامش بخش برای جامعه بوده است .
 
وی ادامه داد: شما را ارجاع می‌دهم به بیانیه‌های حمایتی تشکل های رانندگان ، کامیون داران ، کارگران ، بازنشستگان ، مستمری بگیران .
 
ربیعی خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم، من درایت کارشناسی و قدرت قضاوت و وجدان شما را به داوری فرامی‌خوانمتا به این واقعیت توجه داشته باشند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌ای اجتماعی با گسترده‌ترین گروه مخاطب از اقشار ضعیف و نیازمند حمایت اجتماعی است که در شرایط فعلی کشور و بالاخص رفتن به سوی تحریم‌ها ، ضرورت حمایت اجتماعی بیشتر از این گروه‌ها بیشتر وجود دارد و نباید کارکرد و عملکرد و برنامه و سیاست‌های تحت اجرا در این وزراتخانه دچار تزلزل و آسیب شود .
 
وی افزود: دقت کنید که حتی اگر وزیر رفاه امروز تغییر یابد جامعه درست پنج ماه بعد، در همه آن عرصه‌هایی که امروز وزیر به خاطرش استیضاح می‌شود، پرسش خواهد کرد ایا بهبودهای اساسی صورت گرفت است . ایا دستاورد متفاوتی بدست امده است ؟ آیا ساختارها تغییر یافته اند و اصلاح شده اند؟ آیا متلاشی کردن تیم علمی و حرفه ای وزرات رفاه موجب افزایش اشتغال و ارتقا رفاه و کاهش اسیب های اجتماعی و حفاظت از مردم می شود ؟ تحریک مجلس به حیثیتی بودن انداختن وزیر – تیتر می زنند ابروی مجلس در خطر است.
 
وی با اشاره به استیضاح‌های قبلی خود گفت:‌ این سوالات همان سوالاتی است که من در استیضاح‌های قبلی پاسخ گفتم در این چهار ماه پول ویژه‌ای وارد کشور شده است و یا در حوزه اقتصاد کشور اتفاق متفاوتی افتاد که من از آن استفاده نکردم. این بار در شرایط ویژه‌ای که در کشور در روزهای اخیر اتفاق افتاد من خودم را پیشقدم کردم آقای جهانگیری شاهد هستند خود حضور آقای جهانگیری در اینجا به تمام اخبار کذبی که از دولت می‌رسد رد می‌کند. من اولین وزیری بودم که هشدار دادم و طرح دادم.
 
وی در ادامه گفت: مواردی که آقای سلیمانی بیان کردند و در ۱۰ مورد استیضاح بود در پاسخ آنها باید بگویم وزارتخانه بزرگترین وزارتخانه اجتماعی کشور است و سرریز مسائل اجتماعی کشور در این وزارتخانه است خودش وزارتخانه آسیب‌زا نیست آن دوستانی که راجع به آسیب‌زا بودن این وزارتخانه صحبت می‌کنند باید بدانند ما در این وزارتخانه سرریز مشکلات سه قوه دیگر را پاسخ می‌دهیم.
 
وی افزود: ای کاش مانند دارایی‌های نامشروع که نمی‌توان آنها را مشروع کرد می‌دانستند که ما در این و زارتخانه چه کرده‌‌ایم. ما مانند سربازان گمنام در این وزارتخانه کار کردیم شما امروز گفتید بازنشستگان جلوی مجلس می‌آیند اما نگفتید کدام روزهایی که کارگران فولاد در زمانی که من تحویل گرفتم مدام در مقابل مجلس بودند و امروز وضعیت آنها بهتر شده است. من با کدامین منابع همسان‌سازی بکنم. آیا به جز ۳۲۰۰ میلیارد تومان پول دیگری برای همسان‌سازی به من داده بودند آیا روش پلکانی را من ابداع کردم. آیا فاصله ۴۰۰ ، ۵۰۰ هزار تومانی با فاصله‌ای که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حاصل تلاش این دوران نبود.
 
وی در خطاب به نمایندگان در پایان بخش اول صحبت‌هایش گفت: من را اجازه ندادید وارد کمیسیون شوم که اگر وارد کمیسیون می‌شدم می‌توانستم کمیسیون را راضی کنم من امروز می‌خواهم بگویم که شما مرا مسئول اقتصاد مقاومتی دانستید آیا مسئول اقتصاد مقاومتی من هستم؟ عمده اقتصاد مقاومتی بر دوش ۱۵ وزارتخانه دیگر هم هست آیا تنها مسئول اقتصاد مقاومتی این کشور من هستم.
 
ربیعی با بیان اینکه می‌گویند وزارتخانه ما بیمار و ناتوان است، گفت:‌ بیماری و ناتوانی شاخص دارد. شما چه شاخصی را برای ارزیابی ناتوانی ما اختراع کردید؟ آیا نمایندگان شهادت نمی‌دهند که من بیشترین سفر استانی را داشته‌ام؟ من هفته‌ای سه شب در محل کار خود می‌خوابیدم. آیا اینها شاخص نیست؟
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه می‌گویند تعاونی‌ها سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد را ندارند، گفت: همگان شهادت می‌دهند که در دوره وزارت من آرام‌ترین دوره میان بخش تعاون و وزارت تعاون وجود داشت. ما در دوران طلایی ارتباط این حوزه قرار داریم. اصلا باید بپرسم که کجای اقتصاد ایران رشد ۲۵ درصدی داشته است که حالا بخش تعاون داشته باشد؟
 
ربیعی افزود: معاونت تعاون شروع به غربالگری تعاونی‌ها کرد تا بتوانیم تعاونی‌هایی که از رده خارج شده بودند را احیا کنیم. با این شرایط من چگونه می‌توانستم کاری کنم و تعاونی‌ها سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد داشته باشند. انصاف داشته باشید.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سال‌هایی که نرخ تورم و مستمری فاصله ۶۷ درصدی داشته کسی به فکر این شاخص‌ها نبود، گفت:‌ در دوره من با تعریف سیستم پلکانی برای افزایش مستمری این فاصله بسیار کاهش پیدا کرد. ما حالا در وزارت کار بحث مسکن بازنشستگی، وام‌های ارزان و کاراکارت را دنبال می‌کنیم.
 
ربیعی افزود: آنهایی که از فقر سخن می‌گویند نمی‌دانند که من فقر را لمس کرده‌ام. من می‌دانم که یک کارگر برای زیستن با چه مشکلاتی مواجه است. تک تک بازنشستگان و کارگران می‌دانند که من از هر فرصتی برای بهبود اوضاع معیشتی آنها استفاده کردم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های فولاد کشوری و تامین اجتماعی نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای یک یا دو سال دارد، گفت: چه کسی این پول را در اختیار من گذاشته است که حالا می‌گویید قانون همسان‌سازی را اجرا نکرده‌اید.
 
ربیعی افزود: با زحمت‌های آقای واعظ مهدوی به عنوان رئیس صندوق بیمه روستاییان و عشایر، روستاییان را بیمه کردیم. چه کسی می‌گوید که ما کاری در این حوزه نکردیم و هیچ روستایی بیمه نیست؟ اتفاقا در این دوره به صورت کامل به این سمت حرکت کردیم تا روستاییان را تحت پوشش بیمه بیاوریم.
 
ربیعی با بیان اینکه من شنیده‌ام که در گزارش بررسی حادثه کشتی سانچی گفته‌اند که سانچی سقوط کرده است، گفت: آخر مگر کشتی سقوط می‌کند!
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه می‌گویند به شستا توجهی نداشتم و شفافیت در آن باشد گفت: شستا را من ساختم و امروز به اینجا رساندم. همگان شاهدند که شستا در گذشته چه وضعیتی داشت. تعداد زیادی از بنگاه‌ها را به زور به ما واگذار کردند.
 
ربیعی با بیان اینکه تعداد بازنشسته‌ها در چهار سال ۱.۵ میلیون نفر افزایش داشته است گفت: ‌همه اذعان دارند که دوره بحران صندوق‌های بازنشستگی فرا رسید. لطفا بیایید و منصفانه قضاوت کنید و مدام نگویید صندوق بازنشستگی کشوری را به ورشکستگی نشاندیم.
 
ربیعی با بیان اینکه گفته می‌شود نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها ۲۵ درصد است گفت:‌ آیا بیکاری تحصیلکرده‌ها محصول سیاست‌های این وزارتخانه است؟ هیچ منع قانونی وجود ندارد که بگوید مسوولیت بیکاران بر عهده ماست. من براساس فرمایشات رهبری داوطلبانه پرچم حمایت از بیکاری را بالا بردم اما حالا می‌گویم هر چه اتفاق افتاده ناشی از سیاست‌ها و برنامه های ما بوده است؟!
 
وی در مورد پرسش نوروزی که گفته بود پسر شما در دوبی شرکت راه انداخته است، گفت: آقای نوروزی به خدا پناه ببرید چراکه چنین ادعاهایی درست نیست.
 
ربیعی با بیان اینکه هر کس با فساد مبارزه کرد نباید اینچنین مورد مواخذه قرار بگیرد، گفت: فساد دو دشمن دارد؛ شلوغ کردن و سیاسی‌کردن آن.
 
وزیر کار در جلسه استیضاح در پاسخ به پورابراهیمی اظهار داشت: امیدوارم جلسه استیضاح پارادایمی بشود برای مجلس. آقای لاریجانی من از شما توقع دارم در چارچوب استیضاح حرکت کنید کدام یک از مطالبی که گفته شد در چارچوب استیضاح بود استیضاح ۱۰ بند دارد که هیچ کدام از صحبت‌های گفته شده به بندهای آن مربوط نبود. چقدر به من تهمت زدند اما من یاد گرفتم وارد بعضی مسائل نشوم.
 
وی خطاب به محمدرضا پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی آقای کهنوجی را می‌شناسید رزومه ایشان دست من چه کار می‌کند اگر ایشان مدیر عامل مس می‌شد مشکلات شما با من حل می‌شد. نامه‌ای که در دست دارم توسط نیروی انتظامی نوشته شده تضمین آن هم نیروی انتظامی است.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص صحبت پورابراهیمی در مورد دختر پزشکیان گفت: دختر ایشان قبل از وزارت و مسئولیت من مشغول بودند شما دختر مسلمان شاگرد اول فوق لیسانس را که قبل از مسئولیت‌های من مشغول به کار بوده زیر سوال می‌برید.
 
وی افزود: ایشان بگویند من فقط نامه یک دختر مظلوم را نشان‌تان می‌دهم. دختری که برجسته است ایشان به من می‌گویند یا این را بردار یا من تو را استیضاح می‌کنم یا ۱۵۰ میلیون به حساب این شخص بریز یا استیضاح می‌کنم به فقرا پول نده و به هر کسی من می‌گویم پول بده.
 
ربیعی در ادامه گفت: نمایندگان محترم من وضعیت سخت فعلی را می‌بینم باید کاری کنیم و نشان دهیم به فکر مردم هستیم یاد دارم در تهران روزی ۱۲ هزار نفر ملیشیا رژه می‌رفتند من می‌دانم شرایط سخت است و ترامپ روان مردم را نشانه گرفته من معتقدم از این شرایط عبور می‌کنیم اما رهبری هم نظرشان به سیاه‌نمایی نیست.
 ...
 
خدری: هیات رئیسه مجلس، کفاره شکستن سوگند خود را بپردازد
 
عبدالحمید خدری نماینده مردم در مجلس هنگام سخنرانی در دفاع از علی ربیعی دقایقی مشغول مشاجره با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شد.
 
خدری اعتقاد داشت که اقدام هیات رئیسه در رعایت نکردن سوال قانونی طرح استیضاح علی ربیعی در صحن مجلس، مصداق نقض سوگند اعضای هیات رئیسه است و لاریجانی نیز اصرار داشت که هیات رئیسه در این باره به اندازه کافی صحبت کرده و اقدام آنها قانونی بوده است.
 
در پایان خدری با تاکید دوباره بر اقدام غیرقانونی هیات رئیسه مجلس، از اعضای این هیات خواست تا استغفار کنند و کفاره نقض سوگند خود را بپردازند.
خدری، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: گفتن شنیده‌‌ها پشت تریبون مجلس زیبنده نمایندگان نیست.
 
وی در ادامه گفت: اگر قرار بر گفتن شنیده‌هاست، من هم شنیدم که یکی از نمایندگان به نماینده دیگری می‌گفت که فضای مجلس موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.
 
خدری افزود: همچنین امروز شنیدم که یکی از نمایندگان می‌گفت اگر می‌خواهید در انتخابات دی ماه ۹۸ تایید صلاحیت شوید، نباید پشت تریبون مجلس حاضر شوید و در دفاع از ربیعی صحبت کنید.
 
وی گفت: با در نظر گرفتن ماده ۲۲۳ آییننامه داخلی مجلس این استیضاح یک نوع بدعت در امور مجلس است و کاری بسیار خطرناک می‌باشد که بین همکاران ایجاد شبهه می‌کند. رئیس کمیسیون اجتماعی توضیح بدهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این کمیسیون دعوت شده است یا خیر؟ مورد استیضاح در هیئت رئیسه باید تنظیم شود و سپس به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود. ظرف یک هفته باید در کمیسیون مربوطه بررسی شده و از استیضاح‌کنندگان دعوت به توضیح شود اما چنین اتفاقاتی نیفتاده است و استیضاح کنونی خلاف شان مجلس است و می‌بایستی جلوی آن گرفته شود شما یک مورد مصداقی را که در آن وزیر بدون ارجاع به کمیسوین مربوطه استیضاح شده است نام ببرید.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت:‌ اگر طبق قانون ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند طی یک هفته موارد آن باید در کمیسوین مطرح شود. وزیر در مجلس برای پاسخگویی حاضر شود.
 
هیئت رئیسه هم موظف است طرح استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون ظرف یک هفته طرح را بررسی کند. اگر بعد از آن استیضاح کنندگان منصرف نشوند طرح استیضاح باید مورد بررسی قرار گیرد. استیضاح وزیر کار چند هفته قبل مطرح شده است. طی این مدت کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت اگر که کمیسیون جلسه‌‌ای نگذارد و استیضاح کنندگان نیز پیگیری نکنند ما این فرض را می‌گیریم که مساله حل شده است در غیر اینصورت استیضاح باید پیگیری شود. کمیسیون در زمان مقرر این کار را انجام نداد من به رئیس کمیسیون اجتماعی هم گفتم اگر جلسه نگذارند ظرف یک هفته موظف به پیگیری هستم و به وی گفتم استیضاح کنندگان گفته‌اند که بحث استیضاح در کمیسیون مطرح نشده است. مواردی داشته‌ایم که در کمیسیون چنین مسائلی مطرح نشد و استیضاح کنندگان مدعی شدند. اکنون تنها راه باقیمانده این است که استیضاح کنندگان طرحشان را پس بگیرند.
 
پزشکیان:رای دادن به ربیعی به معنای باج‌گیری نیست
 
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس در حمایت از علی ربیعی در جلسه استیضاح گفت: نمایندگان مجلس ما به خداوند اعتقاد داریم، چرا تهمت می‌زنید. استیضاح حق نمایندگان است. با این تهمت‌ها اعتبار مجلس از بین می‌رود. اینکه می‌گویید یک عده پول گرفتند که در دفاع از ربیعی حرف بزنند، نارواست. زندگی من کاملا عیان و مشخص است. در نتیجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای من کافی است.
 
وی افزود: من در دولت خاتمی وزیر بودم. در آن زمان هم اعتصابات کارگری وجود داشت. در زمان دولت احمدی‌نژاد مقابل وزارت کار به طور مداوم اعتراض و اعتصابات کارگری وجود داشت. در این وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در این بالا و پایین شدن دلار و ارز کارگران ما می‌گویند که ما وزیر کار را قبول داریم.
 
مسعود پزشکیان با بیان اینکه من به ربیعی رای دادم به خاطر شاخص خودم و به دنبال پول و قدرت نیستم، افزود: می‌گویند وزیر مداوم گریه می‌کند، وزیری که گریه می‌کند به این معناست که خود را برای مردم نمی‌گیرد و مردم را تحویل می‌گیرد. من معتقدم وزیر ما و نماینده ما باید با مردم باشند و اگر نتوانستند مشکل مردم را حل کنند حداقل برای او گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات این مردم را حل کنیم. همه باهم نتوانستیم این مشکل را حل کنیم حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که برای این مردم گریه کنیم. وزیر این کار را که می‌کند اگر آن کار دیگر را نمی‌تواند انجام دهد.
 
وی ادامه داد: مگر پول و یا بودجه خاصی که در اختیار او قرار گرفته است که مشکلات را حل نکرده است. به من گفتند که تو نائب رئیس هستی و نباید صحبت کنی، ولی من از آنچه که می‌فهمم دفاع خواهم کرد. خوشایند دیگران برای من اهمیتی ندارد. در شرایطی که کسی دیگر را اگر بیاوریم به نفع مملکت نیست استیضاح وزیر کار نامعقولی است. اگر من رای مثبت به ربیعی دادم به معنای باج‌گیری نیست.
 
وی صحبت کردن نمایندگان با یکدیگر در مورد استیضاح وزیر را حق وزرا دانست و بیان کرد: اینکه یک عده را این را لابی‌گری دانسته و خلاف عرف مجلس می‌دانند ناحق است، وزیر حق دارد که از خود دفاع کند.
 
حاشیه های نطق نایب رئیس
نطق پزشکیان با حاشیه هایی همراه بود. با تمام شدن صحبت‌های نایب رئیس مجلس هنگامی که او قصد داشت به جایگاهش برگردد عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر و عضو جبهه پایداری مقابل پزشکیان ایستاد که به نظر می‌رسید اعتراضی را نسبت به وی دارد که همین امر باعث شد تعداد دیگری از نمایندگان مانند بیگدلی، عابدی، رسولی، تابش، سلحشوری، هاشم‌زایی، خوشدل، عزیزی، داداشی، جاسمی، موسوی، رضایی و کوهکن دور آنها جمع شوند که پس از تذکر علی لاریجانی از دور مسعود پزشکیان پراکنده شدند اما دقایقی بعد دوباره قاسم جاسمی نماینده اصولگرای کرمانشاه پیش پزشکیان برگشت و با وی شروع به بحث کرد.
 
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که بعد از مخالفان استیضاح و در مقام موافق نطق می کرد با نام بردن از پزشکیان پرسید که زهرا پزشکیان در پتروشیمی جم کیست؟ 
 
پزشکیان به این پرسش پاسخ داد . او با تاکید بر اینکه اینگونه حرف زدن نشانه بی اخلاقی و عدم تعهد است، گفت: دختر من در پتروشیمی جم کار می کند. او فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف دارد و چهار میلیون حقوق می گیرد. به صورت او پروژه ای هم کار می کند. 
 
نایب رئیس مجلس همچنین خطاب به پور ابراهیمی گفت: باید ببینیم بچه های آن ها و دار و دسته آنها بیشتر حقوق میگیرند یا بچه های من.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از پاسخ پزشکیان با تاکید بر اینکه «به نظر من هم نباید اسم می بردند» سعی در آرام کردن فضای مجلس داشت اما پور ابراهیمی با اصرار فرصت پاسخگویی گرفت و گفت: من سوال کردم ، خودشان تایید کردند که دخترشان در پتروشیمی کار می کند و متشکرم.
 
وی همچنین با بیان اینکه از پزشکیان به هیات نظارت رفتار نمایندگان شکایت خواهد کرد، گفت: بهانه وزیر این بود که عده ای از نمایندگان هیات مدیره معرفی کردند. ما سوال کردیم و آقای پزشکیان تایید کرد. ایشان هم ادعایی کرده که یا باید اثبات کنند و یا در صحن علنی عذرخواهی کنند.
 
گفتنی است، علی ربیعی نیز در آخرین فرصت دفاع از خود تاکید کرد که دختر پزشکیان پیش از دوره وزارت او در پتروشیمی جم مشغول به کار بوده است.
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادعای مقصودی را تکذیب کرد
 
علی لاریجانی در جریان استیضاح علی ربیعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه حسینعلی امیری گفت: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در واکنش به اظهارات آقای مقصودی در صحن علنی مجلس گفتند مطلبی که به من انتساب دادند درست نیست و به عنوان وظیفه از آقای ربیعی حمایت می‌کنم و این حرف نادرست است.
نتیجه رای گیری
 
مجلس بعد از استماع سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و دفاع وزیر کار از خودش وارد رای گیری شد. 243 نفر در جلسه حاضر بودندکه از این تعداد 129 نفر رای موافق، 111 نفر رای مخالف و 3 نفر رای ممتنع دادند. به این ترتیب علی ربیعی وزیر کار که برای سومین بار در کمتر از یک سال گذشته به صحن علنی مجلس احضار شده بود، رای اعتماد نگرفت و رفتنی شد.