کرباسیان رفتنی شد / آغاز افشاگری ها؛ موافقان استیضاح چه گفتند؟

گزارش داغ استیضاح/ کرباسیان هم به ربیعی پیوست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 دختر یکی از مسئولان خودرو 350 میلیونی را با 100 میلیون تخفیف و وام 4 درصد خریده است/ نیروی انتظامی محموله قاچاق خودرو کشف کرد اما شما هوا کردید/ سرمایه گذاران بزرگ از پرداخت مالیات مصون هستند/ گمرک غرب کشور در دست چه کسانی است؟/ کرباسیان: کاش سوالات را از قبل به من می دادید/ وضعیت فعلی تنها تحت کنترل وزارت اقتصاد نیست/ انتظار نداشته باشید در یک سال مسائل تاریخی را حل کنم / پزشکیان در مخالفت با استیضاح: همه ما مسئول این وضعیت هستیم/ حضرتی: اگر نمی توانیم مشکلات را حل کنیم حداقل با مردم همنوا شویم/ لاهوتی: توضیح دهید چه نقشی در واگذاری شرکت ها داشته اید؟

 
 
نمایندگان مجلس صبح امروز مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی را استیضاح و در نهایت با 137 رای موافق، 121 رای مخالفت و 2 رای ممتنع او را از تصدی گری این وزارتخانه کنار گذاشتند.
استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی مهم ترین دستور کار نمایندگان مجلس در جلسه امروز است. کرباسیان به اتفاق مرتضی بانک وارد صحن علنی شد اما در طی جلسه برخی دیگر از اعضای هیات دولت از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت، معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز به او پیوستند. گفته می شود که این استیضاح و نتیجه آن نقش تعیین کننده ای در روند جلسه سوال از رئیس جمهور دارد اما حسن روحانی این وزیر خود را نیز همراهی نکرده است و  به جای خود اسحاق جهانگیری را فرستاد.
 
این استیضاح اکنون در جریان است و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس متقاضیان استیضاح و وزیر هر کدام دو ساعت برای بیان نظرات خود زمان دارند. حاجی دلیگانی، بهادری، خادمی، سیاوشی، پاپی‌زاده، نوروزی، بدری، کاظم‌زاده، کیانپور، ساری و جاسمی در یک ساعت و نیم اول و لاهوتی و حضرتی در نیم ساعت آخر صحبت خواهند کرد. بعد از دفاعیات وزیر رای گیری و تکلیف وزارت اقتصاد روشن خواهد شد. 
 
 
 
موافقان استیضاح چه گفتند؟ 
 
خادمی: خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری جاری است
 
هدایت الله خادمی اولین موافق استیضاح با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه‌ی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی گفت: اگر امروز خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است.
 
نماینده ایذه و باغملک در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟
 
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزارت اقتصاد وظیفه خود برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی آن را انجام نداده، یادآور شد: متاسفانه این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور داشته و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای ارائه کرده است. ضمن این‌که نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از دیگر معایب این وزارتخانه است.
 
خادمی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و ما شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.
 
وی با بیان این‌که شاخص‌های کلان بانکداری رو به نابودی است، تصریح کرد: بانک‌ها با پول مردم شرکت و هلدینگ تاسیس کردند. آیا وظیفه بانک‌ها این است؟ بانک‌ها چه ربطی به خرید فولاد و پتروشیمی دارند؟
 
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.
 
خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌دهد. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.
 
وی در پایان وضعیت بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف عملکرد وزیر اقتصاد عنوان کرد و گفت: گفته می‌شود دولت برای پرداخت بدهی خود دلار را گران می‌کند.
 
 
 
رحیمی‌جهان‌آبادی: کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست
 
 
رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم.
 
جلیل رحیمی جهان آبادی گفت: ترامپ، روحانی و کرباسیان هیچ کدام مقصر نیستند، ما مقصریم که پشت دیوارهای سیمانی صدای مردم ایران را نمی‌شنویم. ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم کماکان چشم و گوش بسته از برخی وزرا حمایت می‌کنیم.
 
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، وزارت اقتصاد را در اداره اقتصاد کلان و گسترش فساد در گمرک مقصر دانست و ادامه داد: مجلسی که توجیحات غیرعقلانی و غیر منطقی وزارت اقتصاد در ناکارآمدی، ضعف مدیریت، فساد گمرک،  ناتوانی مدیریت بازار ارز و کوچک‌تر شدن سفره مردم را می‌شنود و با سکوت‌ آنها را تایید می‌کند.
 
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند،‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.
 
این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بدون نگاه جناحی و سیاسی و بدون حب و بغض نسبت به دولت باید از حقوق ملت دفاع کنیم. مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند. ای کاش این دیوارهای سیمانی به شما اجازه شنیدن صدای ضجه مردمی را می‌داد که از صبح تا ظهر زیر گرمای ۴۰ درجه هوا  هستند.
 
رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: وزارت اقتصاد و سازمان گمرک نسبت به ضعفهای مدیریتی و مفاسد اداری و اقتصادی خود و زیرمجموعه خود احساس مسؤولیت نمی‌کنند. چه کسی مقصر این شرایط است؟ تا کی می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشورمان را به بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و بازار کشورهای همسایه وصل کنیم.
 
نماینده مردم تربت‌جام در مجلس، مدیریت اقتصادی دولت روحانی را ضعیف دانست و اظهار کرد: از کلیات دولت دفاع کرده و می‌کنم و از شخص روحانی دفاع کرده و می‌کنم اما آقای کرباسیان محورهای طرح سوال از رییس‌جمهور را بخوان، یکی از این محورها ناتوانی شخص شماست. رییس‌جمهور باید ناتوانی شخص شما و تیم همراه شما در وزارت اقتصاد را پاسخ دهد. دولتی که زیر بدترین فشارهای داخلی و خارجی است چرا باید ضعف مدیریتی شما را هم پاسخ دهد؟
 
وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد از تدوین و اجرای سیاستهای کلان ناتوان است و درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد. اقتصاد دنیای امروز بر پایه توهم، توطئه و اخبار نادرست اداره نمی‌شود. اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص کرباسیان است.
 
رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس یادآور شد: مفاسد اداره گمرک دوقارون و سامانه گمرک شرق کشور را به رییس گمرک گزارش دادم اما ایشان هیچ اقدامی برای از بین بردن مفاسد این گمرک انجام نداد. وزیری که در جنگ اقتصادی نمی‌تواند زیرمجموعه خود را اداره کند نباید وزیر باشد. به عنوان حامی دولت روحانی می‌گویم مردم زیر فشار اقتصادی کمرشان شکسته است.
 
 
پاپی‌زاده: شما به کشاورزان ظلم می کنید
 
پاپی زاده یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جریان استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح گفت: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.
 
وی افزود: در شرایطی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرد، دولت به جای این‌که نقدینگی را براساس این قانون به سمت تولید ببرد آن را به سمت پیش فروش سکه برد نتیجه آن شد که عده‌ای به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.
 
وی افزایش ۳.۳ درصدی نقدینگی، دو برابری پایه پولی و شکستن رکورد چاپ پول و استقراض مداوم را ناشی از سیاست‌های وزیر اقتصاد دانست و گفت: ناکارآمدی و بی‌برنامگی به هیچ کدام از تحریم‌ها ارتباطی ندارد. این تصمیمات اشتباه خساراتی را به مردم وارد کرده و باعث شده افراد رانت‌خوار دست به غارت اموال عمومی بزنند و در مقابل بخشی از مردم به خاک سیاه نشستند. بی‌ثباتی در سیاست‌های پولی و مالی باعث کاهش شاخص بانک مرکزی و عدم اطمینان مردم شد، چرا بانک مرکزی کاری کرد که نتیجه آن رویکرد بانک‌ها به سمت افزایش نرخ سود و به دنبال آن رشد نقدینگی شود؟
 
پاپی‌زاده با بیان این‌که دولت بدون توجه به توصیه‌های مکرر و خیرخواهانه نخبگان کشور را به این وضعیت رسانده است، افزود: اقدامات دولت و وزیر اقتصاد باعث شد که نتوانید مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری را عملیاتی کنید.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ندادن اطلاعات ارزبگیران دولتی به دستگاه قضایی از سوی وزارت اقتصاد گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد هستید که در آن به کشاورزان ظلم کردید. چرا این شورا با افزایش قیمت‌ تضمینی محصولات کشاورزان مخالفت کرد، اما در مقابل آن موافقت کرد که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزایش پیدا کند؟ مردم ناچارند خودروی بی‌کیفیت پراید را با ۳۶ میلیون تومان بخرند آیا این عدالت است؟
 
پاپی‌زاده خطاب به کرباسیان گفت: در شرایطی که قیمت مواد غذایی ۱۰۰ درصد و خودروها ۳۰۰ درصد افزایش یافته چه‌طور نرخ تورم را هشت درصد اعلام می‌کنید؟ شما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه کردید؟ عملکرد شما باعث شد که تضامین لازم از سرمایه‌گذاران دریافت نشده و شاهد خروج آنها از کشور باشیم.
 
وی با طرح این پرسش که چرا در دوران وزارت کرباسیان نوآوری اقتصادی، کسب‌وکار ارزی و ریالی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری به خوبی انجام نشد، اظهار کرد: چرا در به کارگیری افراد دو تابعیتی اعتراض نکردید. مگر این نیست که در جنگ اقتصادی هستیم، چرا از کسانی استفاده کردید که تابعیت دوگانه دارند؟
 
وی با طرح این پرسش که اصلاح وضعیت صندوق بازنشستگی به کجا رسید، اظهار کرد: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی کرده و استعفا می‌دادند، اما فرهنگ عذرخواهی در کشور ما وجود ندارد. مردم از مجلس شورای اسلامی می‌خواهند که به وظیفه خود عمل کرده و شرایط اصلاح تیم اقتصادی را فراهم کنند.
 
 
بهادری : آقای روحانی!با وصله پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد
 
سیدهادی بهادری نماینده ارومیه در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی و در موافقت با این استیضاح ضمن گلایه از رئیس‌جمهور اظهار داشت: شان وزارت اقتصاد و دارایی در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است.
 
وی افزود: به وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان گلوگاه اصلی اقتصاد نگاه می‌کنیم اما در واقع اینگونه نیست.
 
بهادری  یادآور شد: متاسفانه در وزارت اقتصاد به بحث تخصصی هیچ توجهی نشده است. و در واقع ما برای اقتصاد به اندازه فوتبال هم ارزش قائل نیستیم. چرا که برای فوتبال زمانی که احساس می‌کنیم ضعفی مشاهده می‌شود حتی متوسل به مربیان خارجی می‌شویم اما در حوزه اقتصاد هیچ حرکتی مشاهده نمی‌شود.
 
وی خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: با وصله پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد و در واقع وزارت اقتصاد و دارایی توانایی اداره تیم اقتصادی را ندارد و نمی‌تواند تئوری‌برداری کند.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین خطاب به کرباسیان گفت: شما چرا پیشنهاد وزارت را پذیرفتید. شما که گفته بودید از اقتصاد کلان سر درنمی‌آورید؟ چرا از ملت عذرخواهی نکردید و چرا استعفا ندادید؟
 
بهادری بر همین اساس اضافه کرد: آقای کرباسیان! می‌دانید ریشه گرانی و بیکاری در وزارت شماست؟ می‌دانید نقدینگی و گرانی‌های کشور را اگر درست هدایت می‌کردید وضعیت کشور اینگونه نمی‌شد؟ می‌دانستید بانک‌ها با همین عقود یکجانبه در سود تولیدی‌ها شریکند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آقای کرباسیان آیا می‌دانید که همین گمرک شما باعث شده انبوهی تلمبار شده از اموال در انبارها بماند؟ می‌دانید اصناف هم بیچاره شده‌اند؟
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس همچنین با اشاره به خریداران سکه و عدم پرداخت مالیات آنها گفت: آقای کرباسیان! آیا اصلا می‌دانید افرادی که 40 هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند؟ چند درصد از تولیدکنندگان هم در زندان هستند؟
 
بهادری در پایان با انتقاد از عدم عدالت م الیاتی در کشور خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان! نه توان اداره تیم اقتصادی را دارید و نه سیاست اداره آن را. وزیر اقتصاد خوبی نیستید. لذا ما نمایندگان نباید اجازه دهیم بیشتر از این اقتصاد کشور آسیب ببیند.
 
 
نوروزی: آقای کرباسیان شما مسئول موازی‌کاری گمرگ هستید
 
حجت‌الاسلام حسن نوروزی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: سوال من از وزیر این است؛ در برنامه توسعه پنج ساله برنامه‌هایی برای وزارت شما در نظر گرفته شده از شما می‌پرسم، آیا شما این برنامه را اجرایی کردید؟ اگر بله، بگویید متوسط رشد سالانه چقدر بوده است؟ شما با همه همکاران‌تان که بین صندلی‌های مجلس می‌چرخند یک سال است سکاندار این وزارت خانه هستید.
 
وی با طرح این سوال که حال تولید ناخالص ملی و نقدینگی چطور است، گفت: در کشورهای پیشرفته تولید و خدمات دو برابر نقدینگی است، در کشورهای در حال توسعه یک و نیم برابر،‌ اگر کشوری نقدینگی‌اش به مرز یک برابر برسد یعنی کشور ورشکسته شده است. الان نقدینگی ما چهار و نیم برابر تولید است. یعنی سرمایه مردم چهار و نیم برابر افت کرده؛ یعنی ۱۰۰ تومان شده ۲۵ تومان. وقتی اینطور می‌شود، سرمایه سرگردان می‌شود و به سمت سکه و مسکن می‌رود و این می‌شود تورم. شما نسبت به مهار تورم و نسبت به نقدینگی چه کردید؟  
 
نوروزی افزود: دولت موظف است در مورد فعالیت‌های بیمه بر اساس قانون اصل ۴۴ قانون اساسی سهام خود در شرکت‌های بیمه را از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه به بخش خصوصی واگذار کند؛ این در حالی است که تنها ۲۰ درصد آن اجرا شده است.  شما نسبت به واگذاری بنگاه‌های دولتی چه کردید؟
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه شما مسئول گمرک کشور بودید، گفت: اگر ۱۰ میلیارد قاچاق وارد کشور شود، ۳۰ میلیارد به تولید ضربه می‌زند؛ مشکل قاچاق این است که تمام دستگاه‌ها باید از طریق سامانه جامع تبادل اطلاعات کنند. این در حالی است که برای هر گمرک، سامانه جداگانه است. سه ماه قبل نیروی انتظامی محموله قاچاق هزار خودرو را کشف کرد، گفتند اشتباه شده و همه چیز را شما هوا کردید.  
 
وی خطاب به نمایندگان گفت: آقایانی که دلتان برای کشور می‌سوزد شما به وزیر اعتراض نکردید؛ گفتید اشتباه شده و اطلاعات با تاخیر آمده حال آنکه در گزارش‌ها تناقض‌های عجیبی است. شما مسئول آن هستید؛  شما مسئول مشکلات گمرک و عدم همکاری برای تبادل اطلاعات و موازی‌کاری گمرگ در راه استفاده از راه‌اندازی سامانه شناسایی کالا و تاخیر بسیار زیاد عملیات هستید. فقط در سه ماهه اول امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان به مسافران خارجی پول دادید.
حاجی‌دلیگانی: قدرت خرید مردم را ۵۰ درصد کاهش دادید
 
حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: آقای کرباسیان یک سال از زمان رای اعتماد نمایندگان و ارایه برنامه کاری شما با شعار آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی به نمایندگان گذشت. بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان و رانندگان چه گذشت. هر چه اندیشه کردم امروز از کجای اقتصاد برای شما بگویم بی نتیجه ماند. از گرانی مواد غذایی یا خودرو یا بازار عنان بریده ارز و سکه یا رکود تورمی که کمر تولیدکنندگان را شکسته یا عدم شفافیت و یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی. اینقدر لیست بلند بالایی شد تصمیم گرفتم از زبان و برنامه های خودتان که در مرداد ۹۶ به مجلس ارایه کردید، بگویم.
 
وی در ادامه بیان کرد: آقای وزیر یادتان هست که در برنامه‌ای که به مجلس ارایه کردید مهار تورم افسار گسیخته را از برنامه های دولت یازدهم اعلام کردید و گفتید رشد منفی اقتصاد در دولت مثبت شده است. مهار تورم در کنار احیای رشد اقتصادی سبب التهاب زدایی از اقتصاد شده و دیگر شاهد نوسانات شدید در بازار کالا و ارز و خدمات نیستیم.
 
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: شما گفتید ثبات نسبی در اقتصاد کشور حاکم شده است. اذعان کردید تورم افسار گسیخته‌ای که در برخی زمان ها از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود پس از ۲۶ سال در سال ۹۵ تک رقمی شده است. گفتید تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها از ۴۱/۷ درصد در سال ۹۲ به ۸/۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: گفتید ضریب نرخ ارز به کمتر از پنج درصد در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. در بیان دستاورد دولت یازدهم اعلام کردید به گواه ارزیابان مستقل بین المللی در شاخص هایی مانند بهبود فصای کسب و کار و نواوری و شادی و کیفیت زندگی بهبود داشته ایم. گفتید جایگاه بین الملی کشور در شاخص آزادی اقتصادی ۱۳ پله و در فلاکت اقتصادی ۱۵ رتبه بهبود یافته است.
 
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اما شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.
 
وی افزود: شاخص قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها هر ماه حدود ۹ درصد رشد داشته است. در یک سالی که شما وزیر شدید رتبه بهبودی فضای کسب و کار ایران چهار رتبه کاهش یافته است. در این یک سال قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است. فیمت سکه از یک میلیون و دویست به بالای چهار میلیون رسیده است.
 
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.
 
 
بدری:  بهتر بود استعفا می‌دادید
 
صدیف بدری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، گفت: آقای کرباسیان یکی از مهم‌ترین وظایف شما ترسیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنهاست. با توجه به سیاست‌های ضد و نقیض و عملکرد نامطلوب دولت در قبال بحران‌های اقتصادی پیش آمده در کشور شما چه نمره‌ای به خودتان در این زمینه می‌دهید؟ آیا جز این است که سیاست‌های اعمالی دولت نه تنها کمکی به مساله نکرد، بلکه با افزایش دامنه بحران و اعتماد عمومی جامعه را خدشه‌دار کرد.
 
وی افزود: تحولات اقتصادی و نوسانات قیمتی به ویژه در بخش ارز، طلا و سکه ثبات اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. عملکرد نامتناسب شما هم بر دامنه این مشکلات افزون می‌کند. بخش عمده مشکلات فعلی ناشی از ضعف مدیریت بوده، تیم اقتصادی دولت به دلیل عدم هماهنگی و عدم انجام وظیفه قانونی خود مقصر است. آقای وزیر ایجاد شفافیت اقتصادی در اتاق شیشه‌ای از برنامه‌های شما برای تصدی وزارت اقتصاد بود.
 
بدری گفت: اختصاص چندین میلیارد ارز دولتی برای واردات کالاهایی که هنوز مشخص نیست در کجای این اتاق شیشه‌ای جای دارد؟ تیم اقتصادی به جای اختصاص ارز دولتی برای واردات کالاهای ضروری تولیدی این ارز را برای واردات گوشی آیفون و اتومبیل هزینه کرد. دولت به جای عذرخواهی و برگرداندن پول بیت‌المال از چنگ رانت‌خواران خواستار فروش این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی است که نتیجه‌ای هم نداشت.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: آقای کرباسیان اگر توان مدیریت این فضا را نداشتید چه بهتر بود با مشاهده این همه سوء‌مدیریت و تعرض به حقوق مردم، خود شخصا استعفا می‌دادید. حال که توان مدیریت وضعیت موجود را ندارید و در مقابل سوء‌مدیریت‌های رخ داده عافیت طلبی را انتخاب کرده‌اید، مجلس به نمایندگی از مردم شما را استیضاح می‌کنند تا فضایی امیدوارکننده‌ای برای کشور ترسیم شود. اگر کلاه خود را قاضی کنید اقرار می‌کنید که پول ملی کشور ارزش خود را از دست داده است. برنامه‌های شما نه تنها در این خصوص ثمربخش نبوده بلکه نتیجه سوء خود را در این حوزه گذاشته است.
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر در مقطع کنونی از قطار مدیریت اقتصادی کشور پیاده نشوید بعید نیست ارزش پول ملی به سیر نزولی خود ادامه دهد. آقای کرباسیان سوء مدیریت در مجموعه شما تولید را در وضعیت وخیمی قرار داده، عدم تهیه ارز برای مواد اولیه واحدهای تولیدی و ترخیص تجهیزات از گمرک، کارگاه‌های تولیدی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. سامانه نیما از همان ابتدا ناکارآمدی خود را نشان داد. این موضوع از قیمت تمام شده کالا و نبود برخی از کالاها در بازارها مشهود است.
 
بدری تاکید کرد: روند صادرات کشور هم با اختلالات جدی روبه‌روست. با توجه به موارد ذکر شده گرانی و سوء‌مدیریت از همکاران می‌خواهم تا با استیضاح آقای کرباسیان رای مثبت دهند تا شاید از ادامه‌ این روند نابسامان جلوگیری شود.
 
 
کیان‌پور: کالاهای دپو شده در گمرک موجب افزایش هدفدار درآمد دولت نیست؟
 
مجید کیان‌پور عضو کمیسیون عمران در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان، گفت: سیاستهای متفاوت و لحظه‌ای در اقتصاد ایران سبب آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است به طوری که بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده است.
 
این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: کالا یک روز با دلار ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش می‌شود و روز بعد موضوع را منتفی می‌کنند. یک روز، صرافی‌ها را مجاز به خرید و فروش ارز می‌کنند و روز بعد غیرمجازشان می‌کنند. با پاک کردن صورت مسئله در پی اخذ مابه‌التفاوت کالا با قیمت بازار ثانویه هستند. این رفتارها به غیر از کاهش ارزش پول ملی، چه پیامی دارد؟
 
وی ادامه داد: آیا افزایش حجم انبوه کالای دپو شده در گمرک موجب افزایش هدفدار درآمدهای دولت نیست؟ هیچ گونه اقدام مثبتی برای حفظ ارزش پول ملی دیده نمی‌شود و روز به روز ارزش پول ملی، کم می‌شود. هیچ مسؤولی در قوه مجریه پاسخگو نیست. همه آنان به آینده نگاه دارند. وزیر اقتصاد می‌گوید در این باره نقشی ندارم بانک مرکزی عوامل بیرونی را در نابسامانی‌ها دخیل می‌دانند در حالی که سیاستهای غلط بانک مرکزی طی سه ماه گذشته ارزش پول ملی را بیش از یک سوم کاهش داد.
 
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس از کرباسیان پرسید: برای نقدینگی افسار گسیخته چه کردید؟ متاسفانه بانکها، پول بدون پشتوانه منتشر می‌کنند و سودهای موهومی ۲۳، ۲۷ و ۲۸ درصدی از مردم دریافت می‌کنند. سود روزانه حسابهای بانکی ۷۶۰ میلیارد تومان است. آیا رییس کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد منصوب نمی‌شود، چطور است که نسبت به عملکرد رییس کل این بانک پاسخ‌گو نیستید؟
 
کیان‌پور ادامه داد: طرح جامع مالیاتی درست اجرا نمی‌شود؟ چرا گلوگاه‌ها به درستی شناسایی نمی شود؟ چرا به گزارشهای دیوان محاسبات کشور به درستی توجه نمی‌شود؟ چرا با وجودی که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، به این مسئله توجهی نمی‌کنید ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود؟ اخلالگران اقتصادی حاصل سوء تدبیر همین مسؤولان بی‌تدبیری هستند که در قوه مجریه سبب ایجاد رانت برای آنهایی شده‌اند که شبانه به اطلاعات دسترسی داشتند و توانستند ثبت سفارش کنند.
 
 
کاظم‌زاده : چرا وقتی همه در فشار هستند، کرباسیان می‌گوید الحمدالله وضعیت خوب است
 
شادمهر کاظم‌زاده در مخالفت با وزیر اقتصاد و دارایی گفت: آقای وزیر، کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی قرار گرفته در حالی که در اتاق جنگ آمریکا نقشه‌های جدیدی بر علیه کشور ترسیم می‌کنند و در سالروز ۲۸ مرداد ستاد جدیدی تشکیل می‌دهند، اما ما در مقابل این جنگ هیچ کاری نکردیم. پاتک ما چه بوده است؟ آیا غیر از این بوده که در این مدت سرمایه‌های کشور را حراج کردیم و ۶۰ تن سکه را توزیع کردیم؟
 
وی ادامه داد: امروز مردم افزایش قیمت‌ها را نه تنها احساس می‌کنند بلکه با گوشت و پوست خود آن را تحمل می‌کنند. اتاق جنگ باید با حضور افراد باهوش و انقلابی تشکیل شود. آقای وزیر کوچک شدن سفره مردم و فقر می‌تواند آسیب‌های جدی به اعتقادات مردم داشته باشد همچنان که امام موسی کاظم(ع) فرمود که مردم را فقیر نکنید که دین آنها از بین می‌رود.
 
کاظم‌زاده تصریح کرد: زمانی که برای گرفتن رای اعتماد آمدید از برنامه‌های خودتان گفتید و ما هم با توجه به صحبت‌ها و برنامه‌هایی که ارائه کردید، به شما رای مثبت دادیم. شما گفتید آسایش اقتصادی را به همراه می‌آورند اما امروز ما تنها چیزی که نمی‌بینیم همین آسایش است. آقای وزیر من زبان مردم هستم. سفره‌های مردم را می‌بینیم که هر روز کوچک‌تر می‌شود. من زبان دولت نیستم که یک شبه ارز را قاچاق اعلام کنم. ما بارها گفته‌ایم که بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد و در سیاست‌های اقتصادی با وزارتخانه شما هماهنگ باشند، گفته‌اید که من کاره‌ای نیستم بانک مرکزی راسا اقدام می‌کند، ولی مطابق قانون این وظیفه وزارت اقتصاد است که انسجام سیاست‌های اقتصادی را به عهده بگیرد. امروز سوال‌های زیادی برای مردم به وجود آمده و شما باید به آنها جواب دهید. جواب شما برای این حجم نقدینگی چیست؟ نوسانات و التهابات ارزی در حالی اتفاق می‌افتد که کشورمان از نظر ظرفیت‌ها و امکانات سرشاری برخوردار است.
 
مخالف وزیر اقتصاد ادامه داد: این چیزی نیست جز عدم شایسته‌سالاری، عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از نخبگان. اینکه می‌گویند دولت هزینه تغییرات را می‌خواهد از جیب مجلس بپردازد به فرض صحت آن ما باید به خاطر مردم این کار را بکنیم. استیضاح به عنوان برگ آخر قانونی مجلس استفاده می‌شود ما قبل از استیضاح دو نامه با بیش از ۱۸۰ هزار به دولت فرستادیم که لازم است تیم اقتصادی خود را تغییر دهند، اما چه شد؟
 
وی تصریح کرد:‌ مگر در تمام اتفاقات امروز به وزیر هشدار داده نشده بود؟ ایشان چه وقعی به جایگاه مجلس داشتند؟ امروز شما نمایندگان مجلس باید بگویید که وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده است یا خیر. یکی از نمایندگان امروز به من گفت که خانمی شب گذشته به دفترشان مراجعه کرده و تقاضای ۵ هزار تومان پول برای شام داشته است. این باید وضعیت اقتصادی باشد؟ امروز برای دریافت وام کم‌بهره بیشتر مردم عذاب می‌کشند این در حالی است که ما اجازه برداشت از صندوق توسعه جهت اهدای وام داده‌‌ایم.
 
کاظم‌زاده گفت: چرا وقتی همه در فشار اقتصادی هستند وزیر مصاحبه می‌کند و می‌گوید الحمدالله وضعیت اقتصادی کشور خوب است.
 
جاسمی: ارزش پول ملی را یک شبه تاراج دادید
 
سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: امروز مردم ایران برای بهبود شرایط خود چشم به تصمیم نمایندگان گرفته‌اند مگرنه اینکه زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و تصمیمات جدیدی در ایالات متحده اتخاذ شد، یکی از آنها جنگ اقتصادی علیه کشور ما بود؟ مگر نه اینکه باید براساس مقتضیات خود و جنگ تمام عیار شرایط را برای مقابله با آن مهیا کنیم؟ آیا شرایط امروز نشان می‌دهد که ما در حال مقابله با آمریکا و متحدان آن هستیم؟
 
وی ادامه داد: در دوران جنگ وقتی که فرمانده‌ای با ناکارآمدی موجب شهید شدن و تلفات می‌شد، او را برکنار می‌کردند. آیا امروز که وزیر اقتصاد موجب شهید و تلفات بسیاری شده نباید در مورد ایشان تجدیدنظر شود؟ باید توجه داشت خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد شده است و شما با اقدامات و دستورات خود موجب شدید ثروتمندان غنی‌تر و بی‌بضاعتان فقیرتر شوند و حتی قادر به خرید یک کیسه آرد نباشیم. باید پذیرفت وضعیت معیشت مردم سخت و نگران‌کننده است به طوری که در حوزه نمایندگی بنده افراد طبقه متوسط هم  اعلام نگرانی می‌کنند.
 
نماینده کرمانشاه تصریح کرد: برخلاف شعار تدبیر امید شما همه را ناامید کردید و با بی‌تدبیری خود زمینه ناهنجاری را بسط و گسترش دادید و این گناهی نابخشودنی است. شما ارزش پول ملی را که حاصل مقاومت و ایستادگی و تقدیم هزاران شهید و جانباز در طول ۴۰ سال بود را یکشبه و یک‌روزه به تاراج دادید و حالا پس از ونزوئلا بی‌ارزش‌ترین پول جهان است.
 
جاسمی آمارهای اعلام شده در مورد تورم را دروغ دانست و افزود: چه کسی می‌تواند تورم ۲۰ درصدی را باور کند، در حالی که شاید این رقم نزدیک به ۲۰۰ درصد باشد. شما سفری به مناطق زلزله‌زده بکنید تا بدانید که بیش از یک میلیون نفر متاثر از شرایط سخت هستند و امروز هم که زلزله نزدیک به ۶ ریشتری در آنجا روی داده است.
 
وی ادامه داد:‌ بنده در سفری که به ثلاث و باباجانی داشتم به عینه دیدم که مردم در شرایط سختی هستند و پولی که شما به ارزش ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان تعریف کرده‌اید، هیچ تاثیری نمی‌تواند داشته باشد و مردم هنوز در نگرانی هستند و شما جیب خود را پر می‌کنید.
 
نماینده کرمانشاه متذکر شد: شما یک سال است که سرکار هستید. ببینید چقدر فساد در گمرک شما وجود دارد؟ گمرک غرب کشور در دست کسانی است که در طول هشت سال جنگ حتی یک شلیک به کشور نداشتند. در بخش واگذاری‌ها هم بزرگ‌ترین ظلم به مردم صورت می‌گیرد و دارایی‌ که ارزش آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است را با تاراج و مفت به افراد واگذار می‌کنید.
 
 
امینی: نظاره‌گر بودن شرایط کشور توسط تیم اقتصادی دولت سوال‌برانگیز است
 
سلام امینی نماینده ایلام در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان موافق استیضاح  گفت: آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی بوده و هست. استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای دادند.
 
وی افزود: اگرچه می‌دانیم تنها به وجود آورنده شرایط امروز وزارت اقتصاد نیست، اما نظاره‌گر بودن تیم اقتصادی دولت و شخص آقای کرباسیان برای ما سوال‌برانگیز است. تمام اقشار جامعه شرایط نامطلوب اقتصادی را درک می‌کنند. دایره فقر و محرومیت گسترده‌تر شد، متوسطین جامعه در حال سقوط به لایه‌های زیرین جامعه هستند. قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز جامعه دو برابر و یا گاهی تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.
 
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جامعه تورم ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی را تجربه می‌کند، اما درآمد جامعه رشد آنچنانی هم نداشته است. در این اوضاع تنها درصد بسیار کمی یک شبه راه هزاران ساله پیمودند. درصد بالایی از جامعه که به نان و پنیر راضی بودند، امروز این قوت لایموت خود را هم دچار خطر می‌بینند. خیلی از خانواده‌ها در حال از هم پاشیدن است. پرونده‌های قضایی زیادی در دست بررسی است. خرید مسکن برای جوانان به رویا تبدیل شده است. ارزش پول مردم سقوط کرده است و مشکلات سپرده‌گذاران موسسات هم هنوز لاینحل مانده است.
 
امینی بیان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری مالیات در کشور از فقرا و کاسبان گرفته می‌شود، اما سرمایه‌گذاران بزرگ در بیشتر مواقع از پرداخت مالیات مصون هستند. فساد اقتصادی بر سر زبان‌ها است. چه کسی پاسخگوی این شرایط است؟ این وضعیت نتیجه سیاست‌های اقتصادی است. به استیضاح رای دهید در غیر این صورت تعیین خواهیم کرد که مشکلات اقتصادی یا جزیی است یا وجود ندارد. مردم ایران آنچه وظیفه‌مان بود گفتیم و انجام دادیم. ان‌شاءالله آنچه اتفاق بیفتد در راستای رضایت خداوند باشد.
 
ساری : وزیر به خاطر عدم تسلط در جلسات شورای پول و اعتبار غایب است
 
علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز در جلسه استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت: آقای کرباسیان که اکنون به عنوان وزیر اقتصاد مشغول به کار هستند در یک سال گذشته تنها دو بار در جلسات مهم، کلیدی و حیاتی شورای پول و اعتبار حضور پیدا کرده و اساسا به دلیل عدم تسلط در خصوص اظهارنظرهای تخصصی در این جلسات غایب هستند، البته شاید خود ایشان دلیل موجهی در این مورد داشته باشند. 
 
وی ادامه داد: آیا چنین فردی که حاضر به حضور در این جلسات نیست، شایسته حضور در این وزارت است؟ البته جناب آقای کرباسیان یک روز پس از اعلام وصول استیضاح‌شان متنی منتشر کرده و گفتند به مجلس می‌آیند و در مورد مبارزه با فساد و دستاوردهایشان می‌گوید. 
 
ساری اضافه کرد: ایشان در آن متن گفته‌اند که من واگذاری‌های متعدد را انجام داده که همه آنها به بخش خصوصی واگذار شده است، البته خودشان به خوبی می‌دانند که بزرگترین واگذاری دوران تصدی ایشان فروختن بیمه البرز بود، اما آیا واقعا واگذاری به بخش خصوصی بود. چرا بعد از آن واگذاری که موج مخالفت‌ها را دیدید، اسم خریدار را معرفی نکردید و آخر سر هم معلوم نشد که چگونه سر و ته ماجرا را به هم آوردید. 
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ آقای کرباسیان در همان دستاوردهای چندخطی گفته که ۶ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها را فروخته است، آیا در وضعیتی که بازار ملک در کشور نزدیک به ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و از آن طرف قیمت پایه بانک‌ها چند ده درصد کاهش یافته، خروج این املاک شق القمر است؟ 
 
وی خطاب به کرباسیان بیان داشت: کاش می‌فرمودید که شبکه بانک‌های دولتی به ویژه بانک ملی به ریاست آقای حسین‌زاده چه میزان اموال مازاد دارد و شما در آن بازار داغ با ارزانفروشی چه مقدار از املاک مازاد را فروخته‌اید؟ توضیح دهید با ۱۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق چه کرده‌اید؟ آیا خبر دارید که ضرر و زیان انتظاری بانک‌ها از رقم نجومی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و به زعم برخی به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؟ کدام سیاست را برای آن اجرا کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که نسبت زیان انتظاری بانک‌ها به تولید ناخالص داخلی از ۵۰ درصد بالاتر رفته است؟ 
 
ساری خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: من شما را انسان متشخصی می‌دانم و مطمئن هستم که درکی از این شاخص‌ها ندارید، قطعا اگر خودتان استعفا می‌دادید بهتر بود، همه مشکلات ارزی و بانکی را به گردن بانک مرکزی انداخته و وقتی دیدید افکارعمومی به درستی نسبت به رئیس بانک مرکزی گارد گرفتند، به جای کار اساسی سعی کردید در حاشیه امن قرار گیرید. 
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: آقای سیف به درستی و به حق برکنار و شما هم باید برکنار شوید، چرا که مجلس در این شرایط برنمی‌تابد که افرادی بر مسند تصمیم‌گیری کشور بنشینند و آسیب‌های بزرگی را به اقتصاد کشور بزنند. حتما در جریان هستید که ۱۱ شهریورماه دقیقا ۷ روز دیگر سررسید سپرده‌های بلندمدت ۱۵ درصدی است، می‌دانید حجم نقدینگی به ۱۵۳۰ هزار میلیارد رسیده است و به طرز شگفت‌انگیزی برای اولین بار از تولید ناخالص ملی پیشی گرفته است؟ وزیر محترم اقتصاد از مبارزه با فساد می‌گوید، ولی نمی‌گوید با کدام فساد مبارزه می‌کند و یا می‌خواهد مبارزه کند.
 
وی افزود: آقای وزیر! شما از کدام لایحه اقتصادی دفاع کرده اید؟ آیا از FATF دفاع کرده‌اید؟ آقای وزیر مدام از بودجه سال ۹۷ گلایه دارند، ولی نمی‌گویند ایشان در جلسات هیأت دولت چه مواضعی در مورد بودجه گرفته‌اند. شما در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی مصاحبه کرده‌اید و گفته‌اید دلار فراوان است، لطفا به عنوان وزیر اقتصاد مملکت و تنها مقام اقتصادی پاسخگو به مجلس، به مجلس توضیح دهید برای چه کسانی اینها موجود است؟ 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است دوباره اضافه کنم با همین ماجرای ارزی، چندصد هزار نفر را به خاک سیاه نشانده‌اید، نرخ تورم را دو رقمی کرده، چوب حراج به ذخایر دلار و طلای کشور زده، ۳۸ میلیارد دلار را بدون ذره‌ای تأثیر بازار ریخته و تازه یادتان افتاده که از واردکننده مابه‌التفاوت بگیرید. 
 
وی بیان داشت: کارشکنی گمرک در سال گذشته که با ارسال ۹۰۰ هزار کد گوشی جعلی سعی در عقب انداختن طرح ریجستری کرده و بعد عذرخواهی می‌کند، در گمرکات بوشهر مدیری منصوب شده که خود دادگاهی شده و بعدا به کارگیری شده است. 
 
 
وزیر اقتصاد در صحن علنی: کاش سوالات را از قبل به من می دادید
 
مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در 60 دقیقه به دفاع از خود پرداخت. او تاکید کرد که هیچ وقت نگفته وقت در حیطه وظایف خود پاسخگو است و به عنوان نماینده دولت پاسخگویی همه مسائل است. کرباسیان با انتقاد از کلی بودن سوالات گفت: کاش سوالات را قبل به من می دادید تا ناگزیر نباشم از حافظه خودم استفاده کنم.
 
وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که مطالبات مردم را محترم می‌شمارم، گفت: سال1396 یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.
کرباسیان با بیان اینکه سوالات نمایندگان کلی است و برخی موارد در سوالات استیضاح نبود، گفت: در مورد گروه اول سوالات که به کلیت اقتصاد برمی‌گردد؛  پرسش‌هایی درباره اداره امور کشور و تدوین سیاست های مالی و تدوین و ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد .
 
وی تاکید کرد: اگر حوادث غیرارادی نبود، می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم. من به همه حق می‌دهم نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما می‌پرسند از من نیز می‌پرسند؛  من در جریان دغدعه‌ها هستم و می‌دانم سفره‌های مردم با وضعیت اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم می‌دانم؛ اما باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر ملی اقتصاد تفاوت قائل شد. من قبول دارم از ابتدای بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما به آن معنا نیست که اقتصاد بی معنا شده؛  باید بین رخداد و مسیر کلی تفکیک قائل شد.
 
وزیر اقتصاد گفت: من متاسفم که مجبورم  به جای اینکه توان خود را بر بهبود معیشت بگذارم، باید به خنثی‌سازی اقدامات معاندین بپردازم. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. من یک سال است این مسئولیت را برعهده گرفتم و نباید انتظار داشت که بتوانم مسائل تاریخی را حل کنم.
 
وی گفت: این تهدیدات برای کشورهای ترکیه و روسیه هم پیش آمد؛ تازه آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه بستن سوئیفت. آنها به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی تهدید نشدند؛ اما اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد قابل تحمل در بسیاری دیگر از کشورها نبود. اگر همدل بودیم تحمل همه چیز ساده‌تر بود.
 
وی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ ۳.۷ و بدون نفت ۴.۶ بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت درست است از رشد سال اول برنامه پایین‌تر بود اما علائم خوبی داشت دنبال می‌شد. این آمارهای بین‌المللی است. دوستی گفت آمارها غیر واقعی است این آمارها برای مراجع بین المللی است.
 
وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۶ نرخ رشد سرمایه ناخالص مثبت شد و با ۱.۴ درصد برابر شد. یعنی رونق بازگشت.
 
وی با بیان اینکه من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم بدانید که می‌دانم و عمل به آن داشتم، گفت: روند تراز تجاری مثبت شد. تا اول شهریور ماه سال جاری صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسید و واردات ۷ درصد کاهش یافت، یعنی ما مازاد تزار تجاری داریم. در شاخص جهانی نوآوری کشور جهش ده پله‌ای داشت. به واسطه تلاش دستگاه‌ها و گمرک و وزارت‌خانه‌ها شاخص جهانی لجستیک کشور ۳۲ رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ما در کارایی گمرک بهبود یافت.
 
وزر اقتصاد گفت: چه از منظر مراجع بین‌المللی و چه داخلی در مجموع سال ۹۶ جزو سال‌های خوب کشور بود و ما داشتیم به آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب می‌رسیدیم.
 
وی با اشاره سوالی درباره اقتصاد شیشه‌ای برای تحقق برنامه اقتصاد در اتاق شیشه‌ای گفت‌: من براساس برنامه دولت عمل کردم برای اولین بار شفاف شدن پرداخت خزانه‌داری یکی از اقدامات مهم بنده بوده است
 
کرباسیان در ادامه تصریح کرد: در راستای شفاف‌سازی، گمرک، فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف را منتشر کرد و این روند ادامه خواهد داشت. از منظر شاخص‌های عمومی و اختصاصی وزارت اقتصاد جزو دستگاه‌های برتر شناخته می‌شود. ما تعدد حساب‌های بانکی دستگاه‌های دولتی را شناسایی و مسدود کردیم که هم مشکل عدم شفافیت و هم مشکل نقدینگی داشت. سامانه نظارت بر صنعت بیمه به عنوان سامانه برتر اعلام شد که مانع صدور بیمه‌های جعلی شد. برای اولین بار سه هزار میلیارد تومان اموال دولت را  شناسایی کردیم. در سال ۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با فساد را در جهان داشتیم.
 
وی افزود: استفاده از دستگاه‌های مدرن در گمرکات کشور که تولید داخل هستند، طراحی، نصب و راه‌اندازی شد. اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه دولتی را شناسایی کردیم، ۵۰ هزار کیلو موادمخدر و چهار تن هروئین کشف و شناسایی شد. بدون شلیک حتی یک گلوله جرایم سازمان‌یافته را کشف و شناسایی کردیم. در  یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت‌نامه وامی چندین متخلف را معرفی کردیم. دستاوردهای مذکور کمتر از یک سال به دست آمده است. استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های دولتی از دیگر کارهای وزارت اقتصاد است. این موارد اگر شفاف‌سازی اقتصادی نیست، پس چیست؟ من از عملکرد وزارت اقتصاد در شفاف‌سازی دفاع می‌کنم. اسم ما وزارت اقتصاد است اما سازمان‌های اقتصادی هم جزو ما محسوب می‌شوند این سازمان‌ها مجری نیستند و تنها نظریه‌پردازی می‌کنند.
 
کرباسیان تاکید کرد: برای اولین بار سه هزار و ۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی را رسیدگی قطعی کردیم، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق پولشویی و تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کردیم، طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم، پروژه‌ای که از سه دوره قبل ابلاغ شده بود را جان دوباره بخشیدیم، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نامه عملکرد مالیاتی پردازش شد. در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و مالیات بر مصرف این میزان از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت و نظام مالیات بر ارزش افزوده را عمق دادیم. در خصوص ماده ۲۵۰ مقرر ناظر بر دادخواهی مالیاتی رویه غلطی وجود داشت که از تمام کشور برای پرونده مالیاتی باید به تهران می‌آمدند که آن را اصلاح کردیم و اختیارات را به استان‌ها دادیم تا کارها در همان استان‌ها انجام شود. در زمینه افزایش شفافیت مالیاتی، مالیات‌رسانی هوشمند را راه‌اندازی کردیم. مشارکت مالیاتی را برای همه ایجاد کردیم که فرار مالیاتی با عقوبت همراه شود.
 
کرباسیان گفت: ۷۲ درصد از منابع دولت را از منابع غیرنفتی تامین کردیم، عملکرد مطلوب و رو به جلوی ما در حوزه مالیات دستاورد خوبی برای نظام داشته است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین کننده منابع دولت است، سه چهارم منابع مورد نیاز از این وزارتخانه تامین می‌شود. به‌رغم فضاسازی‌های بین‌المللی به رکورد بیش از پنج میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۷ رسیدیم.
 
کرباسیان در ادامه گفت: در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ما پنجره واحد را تشکیل دادیم که اکنون هم این پنجره در حال توسعه است. هر کسی از هر جای دنیا بدون حضور امکان سرمایه‌گذاری را به واسطه این پنجره دارد مطابق تعیین تکلیف مجلس سرمایه‌گذاری خارجی تامین مالی و فاینانس را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده در حالی که این رقم در سال ۹۵ سه میلیارد دلار بود در برنامه ششم توسعه موظف شدیم از تامین مالی خارجی و فاینانس استفاده کنیم که به رغم مشکلات خارجی و نداشتن تمام ابزارها توانستیم کم‌سابقه‌ترین دستاوردها را به دست آوریم.
 
وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه گفت: در حوزه گمرک هم برای درک عمق اصلاحات انجام شده، چند مثال را می‌آورم ما سطح تعرفه واردات را از ۹ درصد به ۱۳ درصد رساندیم، این یعنی حمایت از تولید داخلی. درآمد گمرک از ۱۰۸ هزار میلیارد به ۲۰۲ هزار میلیارد افزایش پیدا کرد. امسال توانستیم ۳۰۰ هزار کیلوگرم مواد پیش‌ساز را کشف کنیم در حالی که سال گذشته این عدد ۱۵ هزار کیلوگرم بود.
 
وی ادامه داد: برخی از دوستان اشاره داشتند که برخی از اسناد آتش گرفته و دیگر موجود نیست اما امروز ما در دوره‌ای هستیم که همه چیز الکترونیکی شده است و سابقه همه پرونده‌ها موجود است ما تا پیش از سال ۵۲ کشفیات را ۴۰ میلیارد تومان بوده که امسال با استفاده از سامانه ایکس ری ۹۰ درصد افزایش داشتیم و این عدد به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است افتخارم این است که دستور رهبری را ا جرا کرده‌ام و با قاچاق مبارزه کردم. خوشبختانه امروز دستگاه ایکس ری به دست سازنده داخلی تولید می‌شود.
 
وی افزود: برای صنعتگرها را موانع را تسهیل کردیم که قضاوت در این مورد را به اتاق‌ها می‌سپارم ما زمان ترخیص را از ۲۶ روز به ۳ روز تقلیل دادیم و به همین لحاظ است که از لحاظ گمرکی ۴۰ رتبه از لحاظ شاخص کارآیی ۳۲ رتبه ارتقا داشته‌ایم. نمایندگان مجلس از ما خواسته بودند که سهم بیمه زندگی را بالا ببریم که ما این عدد را در طول سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش دادیم ما در این مدت شاهد حوادث بزرگی همچون زلزله کرمانشاه، سانچی، پلاسکو، معدن یورت بودیم.
 
وزیر اقتصاد یادآور شد: نمایندگان اشاره به بیمه ایران داشتند این در حالی است که ما ۱۶۰۰ میلیارد تومان طلب بنیاد شهید را پرداخت کردیم خواهش من از نمایندگان مجلس این است که این ارقام را ببینند و بعدا تصمیم‌گیری کنند در زمینه خصوصی‌سازی اصل ۴۴ وظیفه ما این است که آن را دنبال کنیم و من در این خصوص سه هدف را در نظر گرفتم اول آنکه این واحدها را به شبه دولتی ندهیم و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود منجر به توسعه شود ما در دولت دوازدهم ۱۹۰ بنگاه را قیمت‌گذاری کردیم که نسبت به دولت قبل ۱۲۰ درصد رشد داشته است و من اینجا به جرات اعلام می‌کنم که تمام واگذاری‌ها به صورت صد در صد بابت بخش خصوصی بوده است من ایستادگی کردم و نگذاشتم هیچ واگذاری بابت رد دیون باشد. در سهام عدالت نیز ما برای اولین بار سود سهام ۴۰ میلیون نفر را واریز کردیم امسال نیز آماده‌ایم که برای این ۴۰ میلیون نفر این سود را واریز کنیم.
 
وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: با راه‌اندازی پیشخوان کسب مجوزهای کسب و کار مردم به صورت الکترونیکی و در زمان کوتاه پیگیر درخواست‌ها هستند و بیش از ۵۰۰ مجوز زائد را حذف کردیم، ۱۲ دستگاه در سطح ملی به آن متصل هستند و یک سامانه دادور وجود دارد و ۶ هزار دستگاه اجرایی به این سیستم متصل هستند. این پروژه چنان جذاب بود که در سطح بین‌المللی و در قالب پروژه‌های الکترونیکی به عنوان پروژه برتر بین ۶۰ کشور دنیا انتخاب شد و در این زمینه افتخار می‌کنم که مورد نظر رهبری قرار گرفتم که در همین جا از طرف خود و مجموعه زیرنظر از ایشان تشکر می‌کنم.
 
کرباسیان در مورد مشکلات مربوط به حوزه پولی و مالی کشور گفت: امروز به دلیل گرانی ارز و تلاطم‌های موجود در بازار نمایندگان معترض هستند اما باید بین سیاست‌های پولی و مالی تفکیک قائل شد به طوری که بنده در زمینه سیاست‌های مالی پاسخگوی شرایط هستم باید توجه داشت حجم این نقدینگی موجود در کشور در زمان طولانی ایجاد شده که ما به ازای آن در بخش واقعی وجود ندارد و دولت تلاش کرد تا یکی از ریشه‌های نقدینگی که فعالیت موسسات غیرمجاز که نگرش بلندمدت نداشتند را بخشکانند.
 
وی ادامه داد: این موسسات سودهای کسب نشده را بین مردم توزیع می‌کردند و دولت کنونی در قبال این فعالیت‌ها هزینه‌هایی را پرداخت کرده که هیچ دولتی تاکنون پرداخت نکرده است. البته اگر تعامل سه قوه نبود، این جریان به سادگی جمع نمی‌شد.
 
کرباسیان تصریح کرد: بانک مرکزی اقداماتی را شروع کرده است و با آمدن همتی که یک اقتصاددان است برنامه جدیدی را تجهیز کرده است و توافق شده تا مشکلات بانکی برطرف شود و وزارت اقتصاد اقدامات لازم را به کارگروه مربوطه ارائه خواهد کرد و کمیسیون اقتصادی ۴ روز از کار خود را برای پیگیری آن صرف کرده است.
 
وی با تاکید بر نقش بازار سرمایه در شرایط کنونی کشور گفت: گسترش بازار سرمایه یک راه‌حل بلندمدت است و از این طریق می‌توان به بازار فرصت تنفس داد با اجرای ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از دارایی بانک‌ها به فروش رسیده که این رقم برای سه سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و این شروع راه‌ است و باید ادامه یابد.
 
کرباسیان ادامه داد: در اصلاح قانون بودجه ۹۵ سرمایه بانک‌ها ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانک‌ها پرداخت شد و برای گسترش اشتغال در مناطق روستایی ۱۰ هزار و ۵۱۷ طرح مصوب شد.
 
وی ادامه داد: خطوط اعتباری برای ساماندهی موسسات مالی را گسترش دادیم، بانک‌ها را موظف کردیم تا اضافه برداشت از بانک‌ها را کاهش دهند. انضباط مالی را برقرار کردیم و تلاش داریم تا بانک‌های مربوط به نیروهای مسلح را به ثبات برسانیم. قیمت تمام شده پول را کاهش و سعی می‌کنیم نقدینگی سیال را به سمت تولید هدایت کنیم. الان بورس ما شاخص ۱۳۷هزار را دارد که از مردادماه ۹۶ تا مردادماه ۹۷ رشد ۶۶ درصدی داشته و در مردادماه امسال این رشد به ۲۶ درصد رسید که در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
 
کرباسیان متذکر شد: زمانی که سکان اقتصاد را در دست گرفتم، سعی کردیم تا نمادهای بسته بانک‌ها را کاهش دهیم و با ساماندهی اوراق بدهی و بازار سرمایه تجربه موفقی را برای دولت در زمینه بدهی‌ها به دست بیاوریم. نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه و اسلامی برای پرداخت مطالبات منتشر کردیم و با مدیریت صحیح بودجه‌های عمرانی در پنج ماه نخست سال را به میزان ۵.۷ درصد افزایش دادیم. موفقیتی که در تثبیت بازار سرمایه صورت گرفت نتیجه تصمیم سه قوه و تاکید آنها بر این موضوع بود.
 
وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقادات مربوط به عدم اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی توسط این وزارتخانه گفت: به جرات می‌توان گفت که برنامه‌های عملیاتی و ۳۳ پروژه و برنامه تعیین تکلیف شده در قالب برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا کرده‌ایم که در ۴۰ سال این وزارتخانه بی‌سابقه بوده است و این برنامه‌ها و ۳۳ پروژه قابلیت وزن‌دهی و پیگیری را دارد و باید پرسید کدام سازمان به اندازه ما پیگیر اقتصاد مقاومتی بوده است. اگر ما در این برنامه ناموفق بوده‌ایم چرا سامانه ما در اقتصاد مقاومتی به عنوان برترین سامانه انتخاب شد و چندین بار دستاوردهای ما در اقتصاد مقاومتی مورد تقدیر قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: نزدیک به ۲۸ پروژه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به ما تکلیف شد که میزان موفقت ما تقریبا ۹۳ درصد بود و این وظیفه شرعی و قانونی ما در قبال آن بود.
کرباسیان در ادامه گفت: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از پروژه‌هایش مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت، وزارت اقتصاد بود که این تقدیر و توجه، سرمایه‌ای برای وزارت اقتصاد است. با وجود تحریم‌ها هنوز پیش‌بینی‌ها درباره آینده ایران بالاتر از کشورهای منطقه است. کشور در فضای جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمن تمام سنگرهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را مورد هجوم قرار داده است. آمریکا درصدد مسدود کردن سیستم‌های بانکی ایران برای فشار بر مردم است. ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم که خودِ کاخ سفید بر آن صحه گذاشته است.
 
وی تشریح کرد: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور مذاکره می‌کند. آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی علیه ایران سعی دارد تور تحریم را بر سر ایران بگستراند. با اعزام هیات‌های امنیتی و اقتصادی به کشورهای اطراف ایران تلاش خود را برای تحریم و ضربه زدن به کشور دنبال می‌کند.
 
وزیر اقتصاد درباره اقدامات طراحی شده توسط این وزارتخانه برای رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: طراحی اقدامات دولت و وزارت اقتصاد از چندین ماه قبل آغاز شده، جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه تا وصول به نتیجه ادامه خواهد داد. اقدامات در نظر گرفته شده توسط وزارت اقتصاد اعم از تمرکز و مقدورات و توان تولید داخلی و حمایت از آن تشکیل ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر قیمت کالاها و کیفیت آنها تداوم بهبود محیط کسب و کار، مقابله با گلوگاه‌های فساد، طراحی و اجرای برنامه‌های پوشش رفاهی برای مردم، گسترش همکاری‌های اقتصادی با شرکای قدیم و جدید در جهان است. تلاش‌های رئیس‌جمهور با روسای‌جمهور این کشورها زمینه‌ساز خوبی برای کشور بوده است که با جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار به نتیجه خواهد رسید. اگرچه خصومت‌های دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود راهکارهای لازم را اندیشیده‌ایم.
 
وی افزود: اینجانب تحت فرماندهی مقام معظم رهبری با اتکا به اقتصاد مقاومتی امکانات عبور از مشکلات پیش رو را رصد کرده‌ام و مطمئنم که از این مشکلات عبور خواهیم کرد. شرایط ما چه از نظر ذخایر ارزی و چه بین‌المللی از گذشته بهتر است اگرچه دشمن راه‌های فرار از تحریم را بسته است اما تنهاست و می‌توان به راحتی موانع آن را از پیش رو برداشت. با توجه به تجربیاتی که از جنگ و تحریم‌ها آموخته‌ام می‌توانم سرباز خوبی برای کشورم باشم اکنون ما هم مانند سربازان دفاع مقدس در مقابل دشمن ایستاده‌ایم و از کشور دفاع می‌کنیم. دشمن وقاحت را به جایی رسانده که در روز ۲۸ مردادماه سازمان تخریب تشکیل می‌دهد. ما هم سازمان هماهنگی در مقابله با این دشمن را راه‌اندازی کرده‌ایم و با آن مبارزه خواهیم کرد. مجلس همیشه همراه دولت بوده است و امیدواریم این همراهی ادامه یابد.
 
کرباسیان تصریح کرد: تجربه ۴۰ ساله خود را جمع کرده و نیمی از مدیران حرفه‌ای را براساس شایستگی انتخاب کرده‌ام تا بتوانیم از این بحران بگذریم. من مدیری نتیجه‌گرا و بی‌تعارف هستم. اگر حمایت مجلس باشد می‌توان در تکیه بر ثبات مدیریتی کشور را از این برهه حساس عبور داد.
 
وی افزود: من متوجه عمق مشکلات مردم هستم. اگر مجموعه تلاش‌های ما به خاطر تحریم‌های دشمن به ثمر ننشست عذرخواهی می‌کنم. دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شخص من نیست بلکه دفاع از دولت و نظام است. هر جنگی سازمان خود را دارد، در جنگ اقتصادی وزارت اقتصاد جزو سازمان‌های اصلی مدیریت جنگ است. از این رو دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شرایط کنونی کشور است. اگر امروز به ماندن من رای بدهید تا پای جان در خدمت کشور خواهم بود و اگر رای شما به گونه‌ای دیگر رقم بخورد هم با افتخار در خدمت نظام خواهم ماند.
 
مخالفان استیضاح چه گفتند؟
 
 
سلیمانی : کرباسیان تجربه خوبی دارد
 
حسن سلیمانی در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد در نشست علنی امروز مجلس یکشنبه (4 شهریور 97) گفت: در پیشینه کاری که از آقای کرباسیان می‌دانم در طول مدت خدمتش در مدیریت‌های کلان نظام در حد معاون وزیر و همچنین در بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به عنوان عضو هیأت رئیسه هیأت نمایندگان و مشاوران اتاق بازرگانی تهران مشغول به کار بوده بنابراین از قابلیت و تجربه و توانایی لازم در بخش‌های مختلف مدیریتی برخوردار است. 
 
نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقتضای دستگاه‌های وابسته به امور اقتصاد و دارایی، اقتصاد کلان کشور نیست و نتیجه بد عملکرد اقتصادی دولت یا نظام صرفاً به بدی و عدم توانایی و عدم قابلیت وزیر اقتصاد بازنمی‌گردد.
 
وی افزود: از جمله دستگاه‌هایی که وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی دستگاه خزانه‌داری است، یعنی مسئولیت دریافت و پرداخت است و فردی که در این بخش مسئولیت دارد در دریافت‌ها و پرداخت‌ها هم اهل صداقت است و هم اهل دقت. پرداخت مطالبات دستگاه‌ها تلاش برای به روز کردن بدهی‌های دولت، میزان اوراق منتشره و ... کاری است که در این بخش انجام می‌شود و در این مدت نیز سروسامان خوبی به این موضوعات داده شده است و دریافت‌ و پرداخت‌ها نیز سامانه‌ای شده است.
 
سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت اموال کار و معاونت امور بانکی کار در حال انجام است. مسئولیت وزیر اقتصاد در امور بانکی فقط در رابطه با رئیس مجمع عمومی بانک ملی و بانک سپه است و همین قدر مسئولیت برایش باقی مانده و در سایر بانک‌ها دخالتی ندارد. اقدامات بانکی هم که به تکالیف بازمی‌گردد مسائلی همچون اعطای تسهیلات اعم از قرض‌الحسنه و غیرقرض‌الحسنه قسمت اعظمی از منابع در قوانین برنامه‌ای و بودجه‌ای توسط مجلس تعیین تکلیف می‌شود پس آقای وزیر کجا باید مدیریت کند. 
 
 
پزشکیان : همه ما مسئول وضعیت کنونی هستیم
 
مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید علما و کارشناسان از همه جناح ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و با حضور نماینده ای از سوی رهبری، ستاد جنگ اقتصادی تشکیل شود.
 
وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که در برابر زورگویی دیگران سر خم نمی کنیم که این نیاز به ایستادگی دارد.
 
پزشکیان تصریح کرد: نباید از فرصت ها برای مقصر دانستن یکدیگر استفاده کنیم. انصاف نیست که در هفته دولت که باید در کنار یکدیگر باشیم مشغول استیضاح باشیم.
 
نایب رییس مجلس عنوان کرد: با احساسات و شعار دادن مشکل حل نمی شود. باید مشکلات را ریشه یابی کرد. در عمل بین تئوری و حرف سال ها فاصله است. دل همه ما برای کشور می سوزد و همه صداقت را می خواهیم. همه ما عیب داریم اما به یک چیز معتقدیم که این کشور باید مستقل، آزاد و اسلامی باشد.
 
 
 
آخرین دفاعیات از استیضاح
 
لاهوتی : کرباسیان باید پاسخگوی نابسامانی‌ بانک‌ها باشد
 
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود  در مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: اگر ما در طول این سال‌ها دقت می‌کردیم این مشکلات اقتصادی به وجود نمی‌آمد.
 
لاهوتی افزود: شرکتی که مالیاتش در سال 97 را 6 میلیون و 700 هزار تومان پرداخت کرده در واقع این کشور را به تاراج بردن است.
 
وی  افزود:‌قاچاق کالا عمدتا متاسفانه از مبادی رسمی کشور صورت گرفته و این دو و نیم میلیارد قاچاقی که در کشور صورت گرفته است عمدتا از همین مبادی رسمی بوده است.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی گفت: شما رئیس مجمع بانک‌ها هستید. نابسامانی‌هایی که در بانک‌ها به وجود آمده است را باید پاسخگو باشید.
 
لاهوتی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد و دارایی باید مالیات را اداره کند،‌گفت: ما در دوره مدیریتی شما مشکلات زیادی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده داشتیم.
 
وی عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده به طور مضاعف افزوده می‌شود و در واقع حتی از طلا هم مالیات گرفته می‌شود. اینها عادلانه نیست.
 
نماینده مردم لنگرود در مجلس در خاتمه گفت:‌آقای کرباسیان! باید پاسخگو باشید چه نقشی در واگذاری شرکت‌ها داشته‌اید؟
 
روز سخت حضرتی و نطق علیه کرباسیان
 
الیاس حضرتی نماینده تهران در نطق خود در موافقت با استیضاح کرباسیان گفت: امروز برای من روز بسیار سختی بود. از این جهت که سال ها با کرباسیان رفیق بودیم و استیضاح او کار سختی بود. دوم از این جهت که کرباسیان با لابی قوی خود موجب شد حدود 100 نفر از همکاران به منع مراجعه کنند و بخواهند که امضای خود را پس بگیرم و نطق نکنم و نه گفتن به آن ها نیز برایم سخت بود. 
 
حضرتی که علی رغم مخالفت فراکسیون امید با استیضاح علیه کرباسیان نطق می کرد و گفته بود برای انجام این نطق حاضر است از فراکسیون استعفا دهد، گفت: مشکلات مردم چیزی نیست که بشود با آن معامله کرد. بسیاری از همکاران از من خواستند که حداقل نطق نکنم اما نپذیرفتم. 
 
وی با اشاره به انتخابات 92 گفت: ما برای استقرار دولت آقای روحانی خیلی تلاش کردیم و در یک رقابت ناعادلانه آن را در پست ریاست جمهوری نشاندیم. در انتخابات مجلس نیز یک مجلس معتدل روی کار آمد و افسار آن در دست تندروها نیست. سال 96 نیز مردم رای بالاتری به روحانی دادند تا بیشتر به مشکلات مردم توجه کند اما روحانی نتوانست چنین کند. در چیدمان کابینه و در قدرتی که از مردم گرفته بود لحظه به لحظه عقب نشست و یاس بر مردم مستولی شد.
 
حضتری با اشاره به نرخ تورم در کشور گفت: نرخ تورم در دنیا 1.7 است اما باز هم به نرخ 8 درصدی افتخار می کردیم اما اکنون از 15 درصد گذشته و پیش بینی می شود تا پایان سال به بالای 40 درصد برسد. این ملت چه گناهی کردند؟ با این ملت چه کردیم؟ این ملت شهید دادند و کاری می توانستد، کردند اما ما در مقابل آن ها را بدبخت و بیچاره کردیم.
 
عضو فراکسیون امید که تهدید کرده بود حاضر است برای ایراد این نطق از عضویت در فراکسیون استعفا دهد، خواستار تشکیل ستاد فرماندهی جنگ شد و گفت: فقرا بدبخت شدند و قشر متوسط به سمت فقر و فلاکت رفته اند. 
 
وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم نسبت به مردم بی تفاوت باشیم، گفت: وزیر اقتصاد یعنی معمار اقتصاد مملکت. ترکیه از مشکلات اقتصادی به واسطه وزیر اقتصاد خود نجات پیدا کرد. سوال من این است که نقشه و پلن شما برای رفع مشکل کاهش قدرت خرید مردم، چیست؟ مردم نمی دانند چه کار کنند. آمریکا برای به بن بست رساندن ما همه راه هایی که با آن تحریم را دور می زدیم، بست. 
حضرتی سوءتدبیرها را اصلی ترین علت مشکلات دانست و گفت: هنوز که اتفاقی نیفتاده که ما اینطور می لرزیم. ما وزیر اقتصاد را استیضاح می کنیم چون تنها مقام پاسخگو در برابر مجلس است وگر نه آقای جانگیری، نهاوندیان و نیلی باید استیضاح می شدند.
 
نماینده تهران با اشاره به نامه هایی که مجلسی ها قبلا در مورد ضرورت تغییر کابینه نوشته بودند، گفت: رئیس بانک مرکزی را آقای رئیس جمهور تغییر داد و تصمیم گیری در مورد وزیر اقتصاد به عهده مجلس است. مردم از مجلس انتظار همدردی دارند. اگر نمی توانیم مشکلات را حل کنیم لااقل با ملت همنوا شویم. 
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان به دور از ملاحظات سیاسی، جناحی و فراکسیونی تصمیم صحیحی بگیرند.