غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلان ولایی از جمله نمایندگانی است که می‌گوید باید نهضت استیضاح‌ها متوقف شود چون اگر نظر رئیس‌جمهور بر ترمیم کابینه نباشد، عزل وزرا با ابزار نظارتی مجلس بیشتر به اختلاف قوا دامن می‌زند تا آنکه بخواهد مشکلات کشور را حل کند.

روحانی به شریعتمداری وزارت کار را پیشنهاد داد، او هم ناراحت شد و استعفا داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حرف و حدیث‌ها درباره استعفای وزیر صنعت، معدن، تجارت زیاد است، به نظر شما نهایتا رئیس‌جمهور چه تصمیمی درباره او می‌گیرد؟

   آقای روحانی با ادامه حضور شریعتمداری در وزارت صنعت معدن تجارت موافق نبوده زیرا در ثبت خودروها تخلفی ناشی از سهل‌انگاری انجام شد و این موضوع به دلیل قصور وزیر بوده است، بر همین اساس روحانی می‌خواسته وی به وزارتخانه کار برود اما شریعتمداری ضمن مخالفت با نظر رئیس‌جمهور، از سمت خود استعفا داده است.

آیا شما در آقای روحانی اراده‌ای برای ترمیم کابینه می‌بینید؟

   اینکه رئیس دولت بخواهد کابینه را تغییر دهد، من این را خیلی در آقای رئیس‌جمهور نمی‌‌بینم. یعنی تا الان هر اقدامی کرده بعد سریع نظرش را برگردانده است چون معذورات دارد و این افراد ریاست ستادهایش را برعهده داشتند و در پیروزی‌اش موثر بودند، حالا او مانده با این افراد چه کار کند.

افکار عمومی چه انتظاری دارند؟

   افکارعمومی تغییر کابینه را مطالبه می‌کند چون مردم معتقدند این افراد نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. البته با عرض پوزش بخشی از این نظر مردم متوجه شخص آقای رئیس‌جمهور است چون بر اساس آنچه تا الان باید خروجی دولت باشد، نتوانسته پاسخ این مطالبه اجتماعی را بدهد. تنها راه برای عدم ترمیم کابینه آن است که در کوتاه ‌مدت مشکلات مردم حل شود تا بعد رئیس‌جمهور بگوید «ما نیاز به تغییر نداشتیم.»

به نظر شما آقای روحانی نهایتا چه تصمیمی خواهد گرفت؟

   آقای رئیس‌جمهور بین رضایتمندی مردم و معذورات اخلاقی خود با اطرافیانش، باید یکی را انتخاب کند. چون عده‌ای که در پیروزی او موثر بودند و در جایگاه مشاوران یا وزرایش قرار گرفتند، به هر دلیل اعم از بدشانسی یا ضعف مدیریت موفق عمل نکردند، حالا آقای رئیس‌جمهور باید کسانی را که شایسته هستند و می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند به همکاری برگزیند. من افرادی را از جناح مقابل می‌شناسم که بعضا می‌توانند مسائل را حل کنند اما به دلیل کدورت‌ها نمی‌‌توانند به کابینه بیایند. حالا آنها هم نیایند، آقای رئیس‌جمهور در تیم خود‌ افرادی را دارد که شاید بتوانند ‌تحرکاتی را برای حل مشکلات انجام دهند.

اگر شما جای آقای روحانی بودید، اولویت را به چه موضوعی می‌دادید؟

   من اگر جای آقای روحانی بودم اولی را بر کسب رضایت مردم می‌گذاشتم و کسی را برای وزارت انتخاب می‌کردم که بتواند با حل مشکلات مردم رضایتمندی عمومی ایجاد کند. توجه به ملاحظات جناحی و سیاسی در شرایط مساوی و با یک تلورانس کم قابل‌قبول است ولی وقتی مساله، مشکلات انباشت شده مردم و صیانت از انقلاب و نظام است، هر کسی که می‌تواند کمک کند، آقای رئیس‌جمهور باید از وجودش استفاده کند. در مجموع اگر در این شرایط رئیس‌جمهور بودم، به سمت همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها دست دراز می‌کردم و از آنها فارغ از همه نوع نگاه‌های سیاسی دعوت می‌کردم تا وارد صحنه شوند و در حل مشکلات مردم به دولت کمک کنند. اگر هم قرار بود جایگاهی در هیأت دولت به آنها بدهم این کار را می‌کردم.

هم‌اکنون استیضاح چند وزیر در مجلس مطرح است و دو وزارتخانه نیز وزیر ندارند، به نظر شما در چه بخش‌هایی باید ترمیم کابینه انجام شود؟

   روحانی باید خانه‌تکانی بزرگی کند و تقریبا دولت را باید تکان دهد‌. آقای رئیس‌جمهور معذورات اخلاقی را کنار بگذارد، دوستی و رفاقت‌ها به جای خود اما الان مصالح نظام و انقلاب مطرح است. از احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها‌ تقاضای کمک کند تا برای اصلاح امور در کشور یک انقلاب بزرگ ایجاد شود چون‌ به شدت به چنین انقلابی نیاز داریم. صادقانه بگویم تا اینجای کار حداقل از بُعد روانی، تحریم موفق بوده است.

آیا این صحت دارد که استیضاح‌کنندگان به آقای شریعتمداری گفتند «یا خودت استعفا بده یا در روز استیضاح موضوعی را علنی می‌کنیم»؟

   خیر، این‌طور نیست. من تمایل ندارم وارد این داستان‌ها شوم چون ‌یک بازی کودکانه است. قبلا هم گفتم هر کسی هر مدرکی دارد باید به قوه قضائیه بدهد تا رسیدگی حقوقی شود. مطمئنا در مجلس جلوی این بگم‌بگم‌ها خواهیم ایستاد.

سرنوشت استیضاح وزرای راه، کشور، نفت و صمت چه می‌شود؟

   نهضت استیضاح‌ها باید متوقف شود. مشکل مردم با استیضاح حل نمی‌‌شود. استیضاح یک‌طرفه از سوی مجلس با عدم رغبت دولت برای خانه‌تکانی، هیچ نتیجه‌ای ندارد جز آنکه کدورت‌ها را زیاد می‌کند و مطالبات مردمی را افزایش می‌دهد؛ ضمن آنکه مشکلی هم حل نمی‌‌شود. استیضاح‌ها دارد از کشور زمان می‌گیرد. رئیس‌جمهور آستین را بالا بزند، در یک جلسه غیرعلنی با مجلس صحبت کند و بگوید «انقلاب و نظام در خطر است. من رئیس‌جمهور هم اگر نتوانم، این‌قدر مردانگی دارم که استعفا بدهم و بروم. بنابراین ضمن احترام به وزرا و معاونان خودم، می‌خواهم در این حوزه‌ها تغییراتی بدهم»  که در این صورت مجلس کمک می‌کند».