اگرچه حضور هاشمی در مناطق مختلف کشور بسیار کار مناسب و در خور تقدیری است اما به نظر می‌رسد که رفتار وی با مردم بایستی متناسب با این حضور باشد تا چنین حواشی‌ای برای وزیربهداشت ایجاد نشود.‌ اینکه وزیر بهداشت حرف‌ها جنجالی می‌زند که شاید برخی از این موارد در میان عامه مردم عادی باشد اما در شأن و مقام یک مسئول نیست و بعدها با حرف‌های دیگر بخواهد این موارد را رفع و رجوع و یا به گردن رسانه‌ها بیندازد موضوع قابل‌تاملی است

وزیر بورژوا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عجب حکایتی شده است؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به شکل عجیب و غریبی پر‌حاشیه‌ترین وزیر کابینه شده است. حاشیه‌ها تمامی ندارد. او که در دولت قبل یکی از محبوب‌ترین اعضای کابینه بود حالا به پاشنه آشیل دولت تبدیل شده است. کار به آنجا رسیده که حتی نزدیکترین فرد به حسن روحانی یعنی حسام‌الدین آشنا هم به او تذکر داده است.

برخی می‌گویند این رفتارهای وزیر بهداشت ناشی از نگاه بالا به پایین اوست. او که ثروت بالایی دارد، گویا تغییر طبع هم دا‌ده است. 

   تازه‌ترین حاشیه

یک‌ سفر استانی دیگر و یک جنجال دیگر. وزیر بهداشت این بار در جمع دانشجویان ‌علوم پزشکی اهواز حاضر شده است و مجادله پر استانی را پدیده آورده این بار البته با دانشجویان. او البته تلاش کرده است ‌تمام انتقادهایی که به او شده است را پاسخ دهد. این پاسخگویی او البته بازخوردهای زائدی داشته است. حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در نشست با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تالار شهدا گفته است: در سال ۵۶-۵۵ قبل از ‌انقلاب وارد دانشگاه شدم. در آن زمان گروه‌های مخالف ما گروه‌هایی مثل فرقان بودند؛ یک گروه به ظاهر اسلامی بود که قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را حفظ و تفسیر می‌کردند. همچنین گروه انجمن دانشجویان مسلمان را داشتیم. بالغ بر ۶۰ گروه چپ در دانشگاه حضور داشتند که شعار پرطمطراقی در خصوص مستضعفین می‌دادند و زیباترین آیات قرآن را به اسارت گرفته بودند. در آن زمان که شما به دنیا نیامده بودید بیشترین تخریب را به شخصیت شهید بهشتی نیز، همین چپی‌ها داشتند؛ همین مسلمان‌های به ظاهر اسلامی. خانه‌اش کجاست؟ ماشینش چیست؟ در خانه‌‌اش فلان مدل قالی پهن است.من قبلا هم گفتم که فرقانیسم هنوز زنده است و یکی از خطرات انقلاب همین فرقانیسم است. فرقانیسم هنوز وجود دارند و هیچ تفاوتی میان اینها و گروه رجوی و کاخ سفید نمی‌بینم. مشکل ما این جماعت بودند و ادامه پیدا کردند. رهبری دو ماه نشده است که فرمودند: ویروس بدبینی و یأس را در میان مردم گسترش ندهید. یکی از دوستان در جمع امروز می‌گفت که نگاه ما به مردم از بالا به پایین و اشرافی‌گری است. صحبت‌های من در نیشابور را تقطیع کرده‌اند؛ من در نیشابور گفتم اگر جمهوری اسلامی در سیاست داخلی و خارجی خود تجدید‌نظر نکند و به اخلاق برنگردد، قطعا رو به اضمحلال می‌رود. اصلا جمهوری اسلامی به همین دلیل متولد شده و با دروغ و تهمت و غیبت نمی‌تواند ادامه دهد. گفتم اعصاب خودتان را خرد نکنید. به هر حال شما دموکراسی را قبول دارید یا ندارید؟ یک عده در انتخابات شرکت کردند، در شورای نگهبان تائید شدند و رای اوردند و رفتند در مجلس، مسئولیت‌های مختلف گرفتند و طبیعتا انتخاب‌های مختلف کردند. باید دوباره فرصت پیدا کنید در انتخاب بعدی، انتخابتان را اصلاح کنید. بعد همه نیابتی‌ها تیتر زدند که «همینی که هست، می‌خوای بخواه، نمی‌خوای نخواه» تا به ذهن جوانان القا کنند که اینها اصلا مظهر اشرافیتند، نگاه‌شان از بالا به پایین است.

هاشمی ادامه داد: «شورای نگهبان کاندیداها را رد صلاحیت می‌کند. حکم ریاست جمهوری توسط رهبری تنفیذ می‌شود. معنی همه اینها این است که همه اینها از یک جا سرچشمه می‌گیرد. خودتان انتخاب کردید. بهتر است بگویم خودمان انتخاب کردیم. اشکالی ندارد بدانید دارید چکار می‌کنید. اگر می‌خواهید خودتان را از چهار طبقه پایین بیندازید، بدانید چه می‌کنید. هر کس خربزه بخورد، پای لرزش هم می‌نشیند. وقتی ما وارد دانشگاه شدیم، در زمان قبل از انقلاب کسی جرات نداشت صحبت کند. ما در ۱۶ آذر می‌خواستیم کلاس را به هم بریزیم نهایتا صدای هیس در‌می‌آوردیم یا پایمان را به زمین می‌کوبیدیم که آخر هم ما را از کلاس اخراج می‌کردند؛ اما شما آمدید اینجا استاندار و رئیس دانشگاه را متهم کردید. من جانباز هستم؛ اما پرونده جانبازی ندارم. فرزندانم بدون سهمیه پزشکی قبول شده‌اند و هیچ کدام از نزدیکانم به‌خاطر من به‌جایی نرسیده‌اند و حتی بعضا محروم هم شده‌اند. با این رفتارهایی که می‌کنید به کجا می‌خواهید برسید؟ کدام ریشه‌ها را دارید می‌زنید؟ یک ذره فکر کنید هفته گذشته این بچه‌هایی که مزدور عربستان شدند و به روی هم‌استانی‌های خود اسلحه گرفتند، چقدر شما در این مساله سهم داشتید؟! چقدر تهمت زدید و سیاه‌نمایی کردید؟ از تتلو حمایت کردید؛ ما را تخریب کردید. اگر دین ندارید؛ لااقل یک ذره عقل داشته باشید. چرا می‌گویید تکفیری؟ تکفیری شمایید. ما کجا آدم‌های واداده‌ای هستیم؟ ما سابقه‌مان مشخص است. دست بردارید. کشور را نابود می‌کنید. اگر ایران تجزیه شود، ننگش به نام شما ثبت خواهد شد.

   خودت بمال 

وزیر بهداشت البته قبل از آن با حاشیه‌ای که در سفرش به بجستان ‌بر سر زبان‌ها افتاده بود، درباره برخوردی که با پیرمرد نانوا داشت و در برابر سخنان وی مبنی بر گران بودن هزینه فیزیوتراپی گفت «خودت بمال» در مقام پاسخگویی و دفاع از خود بر‌آمد.

«سیدحسن هاشمی» در حاشیه جلسه هیات دولت درباره واکنش رسانه‌ها و افکارعمومی به این ماجرا گفت: «یکی از مردم عزیزی که بارها دیدم‌شان، مشکل شخصی پزشکی داشت که راهنمایی‌اش کردم و به جای ماساژ از واژه فارسی‌ استفاده کردم. این کاری است که ما برای مادران و فرزندان‌مان هم استفاده می‌کنیم.» وی حتی رسانه‌ها را دوباره متهم به جوسازی علیه خود کرد و بیان داشت مردم بهتر می‌دانند که چه خبر است.این درحالی است که حاشیه پاسخ هاشمی به پیرمرد بجستانی مورد انتقاد اعضای دولت هم قرار گرفت و «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور با کنایه در توئیتی نوشت که بهتر است با مردم بهداشتی‌تر رفتار کنیم.

البته اصلاح‌طلبان هم او را مورد نقد قرار دادند. روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به حواشی وزیر بهداشت و نوع برخورد تأمل‌برانگیز وی با مردم نوشت: «در روزهایی که همچنان افزایش و کاهش نرخ ارز و سکه خبرساز است، انگشت اتهام مردم تا سلبریتی‌های مجازی و سینمایی دولت را نشانه گرفته و مجلس در تکاپوی تعویض تیم اقتصادی دولت است. وزیر بهداشت بیشترین نقدها را متوجه خود کرده است؛ در واقع درست زمانی که انتظار می‌رود همه حواشی حول و حوش تیم اقتصادی حسن روحانی باشد وزیر بهداشت کابینه گویا تمایل دارد یک‌تنه این‌بار را به دوش بکشد. او که چندی پیش به دلیل جایگزین کردن لغت مالیدن به جای فیزیوتراپی مورد انتقاد قرار گرفت، از این پس حتی اگر در گفته‌هایش تأمل کند باز هم حاشیه‌ساز خواهد بود؛ زیرا ظاهرا عزمی برای بازخوانی گفته‌های او جزم شده است و از میان حرف‌هایی که چند سال پیش هم زده می‌توان سوژه‌ای جدید درست کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی که زمانی آینده‌دارترین وزیر دولت روحانی بود حالا در سیبل رسانه‌ها قرار گرفته است».این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «در این شرایط سخت که زمین و زمان برای ناامید کردن مردم دست به دست هم داده‌اند از وزرای دولت تدبیر و امید انتظارها صدچندان شده. کمترین انتظار آن است که مرهم زخم مردم باشند و زخم تازه‌ای بر پیکره اعتماد اجتماعی نزنند.» متاسفانه وزیر بهداشت سابقه خوبی در مواجهه با مردم ندارد. وی چندین بار سخنان ناپسند به مردم، خبرنگاران و اصحاب رسانه و همچنین یک‌بار هم به یکی از فرمانداران نسبت داده است.اگرچه حضور هاشمی در مناطق مختلف کشور بسیار کار مناسب و درخور تقدیری است اما به نظر می‌رسد که رفتار وی با مردم بایستی متناسب با این حضور باشد تا چنین حواشی‌ای برای وزیر بهداشت ایجاد نشود.

اگرچه حضور هاشمی در مناطق مختلف کشور بسیار کار مناسب و در خور تقدیری است اما به نظر می‌رسد که رفتار وی با مردم بایستی متناسب با این حضور باشد تا چنین حواشی‌ای برای وزیربهداشت ایجاد نشود.‌ اینکه وزیر بهداشت حرف‌ها جنجالی می‌زند که شاید برخی از این موارد در میان عامه مردم عادی باشد اما در شان و مقام یک مسئول نیست و بعدها با حرف‌های دیگر بخواهد این موارد را رفع و رجوع و یا به گردن رسانه‌ها بیندازد موضوع قابل‌تاملی است.

وزیر درحالی رسانه‌ها را در این خصوص متهم می‌سازد که نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و نحوه نگرش افکار عمومی در فضای مجازی به خوبی نشان می‌دهد که مردم از رفتار وی با این فرد و پاسخی که بایستی به آن می‌داد ناراحت شدند.

جالب اینجاست که وزیر بهداشت برای کمک و یاری‌رساندن به همین مردم به این مناطق می‌رود و اما در برابر خواسته‌های آنان چندان پاسخ مناسبی به آنان نمی‌‌دهد. در مصاحبه ای که این شهروند بجستانی درباره حاشیه صحبتش با وزیر بهداشت دارد بازهم درخواست خود را مطرح و بیان می‌کند انتظار داشته که وزیر بهداشت برای رفع نیاز وی و دیگر شهروندان این منطقه مساعدت لازم را انجام دهد.

   ماجرای‌ همینی که هست

او به ثروت و پولداری مشهور است. منتقدانش هم وقتی می‌خواهند به او اعتراض کنند حتما همین نکته را یادآوری می‌کنند. این چهره متفاوت دولت البته حرفی جنجالی‌تر از همیشه زده بود.‌ 

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت که ید طولایی در جملات قصار دارد، در مراسم افتتاح اورژانس هوایی در نیشابور گفته بود: «دولت، نه از باب غفلت بلکه از باب واقعیت مشکلات و تنگناهای خاص و زیادی دارد، فعلا مدیریت همین و وضعیت همین است، شما مردم رأی داده‌اید، رئیس‌جمهوری و مجلس انتخاب کردید و آنان نیز وزیر و مدیر انتخاب کردند، پس بیخود اعصاب، روح و روان همدیگر را آزار ندهیم، فعلا همین هستیم.» قاضی‌زاده هاشمی این سخنان را در حالی بیان کرد که وضعیت معیشتی و اوضاع اقتصادی مردم در چند‌ماه اخیر چندان تعریفی ندارد و طرح تحول سلامت به عنوان ویترین اصلی وزارت بهداشت، دچار چالش‌هایی در حوزه منابع شده که خروج از آنها احتمالا چند سالی زمان می‌برد.

روزنامه کیهان در این مورد نوشت: «از رئیس‌جمهور و مسئولین دولتی می‌پرسیم که برای حل مشکلات در شرایط کنونی چه کرده‌اید؟ آیا این گزاره که مشکلی وجود ندارد و یا «همین که هست!» پاسخگوی مطالبات معیشتی مردم می‌تواند باشد؟ آیا کارگری که شب با دستان خالی به خانه می‌رود، می‌تواند جمله‌ای که وزیر بهداشت با زبان و دیگر مسئولین دولت با عمل بر آن تاکید و تصریح دارند یعنی «همین که هست!» را بر سر سفره بگذارد؟ پاسخ به این سوال واضح و آشکار است، مشکلات اقتصادی کشور قابل انکار نیستند، مسئولین باید دست به عمل زده و اقدامات خود را به مردم گزارش کنند.» در تحولی دیگر سایت افکارنیوز هم در این مورد نوشت: «سوالی که مطرح می‌شود این است که مردمی که دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند به چه وعده‌هایی رای دادند؟ آیا این وزرا فراموش کرده‌اند که وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی را فراموش کرده‌اند؟ مردم به به دولت اعتدال‌گرا رای دادند تا قیمت ارز ثابت بماند، حقوق شهروندی رعایت شود و با برجام تحریم‌ها برداشته شود اما آیا امروز دیگر ایران با تحریم‌ها مواجه نیست؟ قیمت ارز و سکه ثابت مانده و به ثبات رسیده یا هر روز و هر ساعت دچار تغییر می‌شود؟ مردم به رئیس‌جمهوری رای دادند که وعده‌های مختلفی برای حل مشکلات آنها درباره مسکن و حل مشکلات ازدواج جوانان و اشتغال داده بود، آیا مشکل مسکن امروز حل شده است؟ آیا جوانان به راحتی مشغول کار شده و ازدواج آنها سهل و آسان‌ شده است؟ بهتر است آقای وزیر به جای اینکه بگویند مردم رای داده‌اند و باید تحمل کنند به این موضوع بپردازند که طرح تحول سلامت به کجا رسید؟ امروز بیماران نگران قیمت دارو هستند که هنوز تحریم‌ها شروع نشده، نگرانی تهیه دارو در میان بیماران وجود دارد. آقای وزیر از اقلام بهداشتی کودکان و زنان خبر دارید؟ اینکه برخی داروخانه‌ها این اقلام را به صورت جیره‌بندی ارائه می‌کنند و حتی قیمت پوشاک بچه با چنان رشدی مواجه شده که بسیاری از خانواده‌ها به جای استفاده از پوشک از پارچه استفاده می‌کنند.» در واکنشی دیگر رجانیوز هم در مطلبی تندتر نوشته است: «قاضی‌زاده‌هاشمی از آن دست وزرایی بود که از ابتدا مخالف و موافق دولت بر عملکرد غیرحرفه‌ای‌اش در منصب وزارت تاکید داشتند؛ اصلاح‌طلبان، ورودش به حوزه‌های غیرمرتبط بهداشت و درمان را نشانه عزم او برای ریاست‌جمهوری دوازدهم می‌دیدند و مخالفان دولت صحبت‌های عجیب و غریب و خوی اشرافیت او را مورد نقد قرار می‌دادند. او بعد از حمایت از حقوق‌بگیران نجومی، توهین به ائمه جمعه و مدافعان حرم، اخیرا از آخرین ورژن خود رونمایی کرده است. او تلویحا به مردم می‌گوید، وضعیت همین است و چون شما خودتان روحانی را انتخاب کردید پس حق ناراحتی و اعتراض هم ندارید. این سخنان عجیب و غریب وزیر بهداشت در دفاع از دولت را باید از دو زاویه بررسی کرد؛ یکی آنکه جناب وزیر که به قول خودش میلیاردر است و پورشه و پرادو سوار می‌شود نباید هم مشکلات عمده اقتصادی و فشار حاصل از گرانی بازار را احساس کرده باشد. وزرای دولت روحانی از دل مردم و از میان مردم نیامده‌اند که امروز بخواهند در اوج بی‌کفایتی مسئولان طرف مردم باشند. دیگر اینکه احتمالا حفظ منصب و دفاع از روحانی سود بیشتری دارد تا دفاع از مردم و طرف مردم بودن. اما نکته قابل توجه این است که جناب وزیر گویا فراموش کرده‌اند که روحانی با چه وعده‌هایی از همین مردم رای گرفته است! مردم چک سفید امضا به هیچ کس نمی‌دهند، و روحانی اگر منتخب مردم بوده است به‌خاطر علاقه وافر مردم به شخص او نبوده و روحانی باید پاسخگوی وعده‌های انتخاباتی خود باشد.» دامنه انتقادها البته به اصلاح‌طلبان هم رسید.

 سایت اصلاح‌طلب سلام در این مورد نوشت: «درست است که مردم رأی داده‌اند اما آیا به مدیریتی رأی داده‌اند که نتواند انجام وظیفه کرده و مسئولیت‌های خود را اجرا کند؟ بخش زیادی از مشکلات موجود در کشور ناکارآمدی و ضعف مدیریت‌هاست. آیا آن زمان که نامزدهای انتخابات به مردم وعده و وعید می‌دادند، به فکر زمانی که انتخاب می‌شوند نبودند؟ آیا نمی‌دانستند که در صورت انتخاب‌شدن مسئولیت سنگینی بر دوش آنها خواهد بود؟ آیا نمی‌دانستند که باید آن وعده‌ها و شعارهایی که داده‌اند و به خاطر همین شعارها نیز مردم به آنها رأی داده‌اند برآورده شود؟ اگر توان اجرای مسئولیت در برخی از مدیران کشور نیست کنار بروند و آن را به افرادی بسپارند که توان اداره و مدیریت را دارند.»

 البته این اولین‌باری نبود که قاضی‌زاده هاشمی دهان به سخنان اینچنینی گردانده و در گذشته نیز شاهد چنین رفتارهایی از جانب او بوده‌ایم. همین سال گذشته بود که وزیر بهداشت در جریان بازدیدی از شهرستان بدره در استان ایلام، ادبیات دور از شأنی را به کار برد و در حضور تعدادی از مردم استان که نسبت به کمبود امکانات پزشکی و درمانی در شهرستان به وزیر بهداشت گلایه کردند، خطاب به فرماندار بدره که بر گلایه‌های مردم صحه گذاشته بود گفت که «خیلی غلط کردی‌...! اگر من بگذارم یک روز دیگر اینجا کار کنی.» 

این ویدئو همان موقع نیز در رسانه‌های داخلی ‌منتشر‌ و منجر به واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی شد. اگر چه این ویدئو در همان زمان  نیز به سرعت از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد، اما پس از جنجال‌های فراوان، ‌بار دیگر  مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت بر خلاف تکذیبیه قبلی‌اش اظهار کرد: «وزیر بهداشت پیش از ترک استان ایلام، در تماس تلفنی با فرماندار بدره از او بابت اتفاقات رخ داده عذرخواهی و دلجویی کرده است.» اکنون نیز بعد از گذشت بیش از یک سال از آن واکنش‌های جنجالی‌، ویدئویی از قاضی‌زاده هاشمی منتشر شده که به مردم می‌گوید باید وضع موجود را تحمل کنید! جالب است بدانید وزیر بهداشت در اسفند سال ۹۴ مقابل دوربین قرار گرفت و به همه مردم ایران گفت: «خواهش می‌کنم حضور پیدا کنید پای صندوق رای. باید به شعور مردم احترام بگذاریم.» اما اکنون که دولت مورد حمایت ایشان رای آورده، خطاب به مردم می‌گوید: «همینی هست که هست. شما رای دادید، بیخود اعصاب‌تان را 

آزار ندید.»