عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: هرچند فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم ولی از هر گونه اقدام و تلاش دیپلماسی که اروپایی‌ها را یا به حرف واقعی‌شان بیاورد یا به عمل واقعی‌شان برساند، باید استقبال کنیم.

اروپا ماندن یا رفتنش از برجام را سریعتر مشخص کند/ اساس زنده ماندن برجام برداشتن تحریم‌ها است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به مذاکرات ایران و اروپا برای ادامه برجام، اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها در مرحله حرف و بیانیه و نیم قدم جلوتر، به دنبال پیداکردن راهکاری بودند تا برجام بعد از خروج آمریکا نیز حفظ شود و ایران از توافق خارج نشود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در چند ماه گذشته و از زمان خروج آمریکایی‌ها این بحث مطرح بوده و تاکنون به شکل‌های مختلف نیز ادامه یافته است.

چرا اروپایی‌ها با ترامپ همراهی نکردند

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی که اروپایی‌ها داده‌اند و مباحثی که مطرح شده در نهایت به به جمع بندی قطعی که آثار عملی داشته باشد، نرسیده است، افزود: در این زمینه یک نگاه این است که اروپایی‌ها تمایلی به همراهی با آمریکایی‌ها در عهدشکنی نداشته‌اند زیرا اقدام ترامپ برای خروج از برجام، افتضاح سیاسی است.

کوهکن ادامه داد: اروپایی‌ها در عرف بین الملل نیز نتوانستند حمایتی از آمریکا داشته باشند، زیرا می‌ترسیدند در این مسیر آبروی خودشان نیز خدشه دار شود و به همین دلیل با ترامپ در خروج از برجام همراهی نکردند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سوی دیگر اروپایی‌ها اقدام عملی برای ایفای تعهداتی که در قضیه برجام داشته‌اند را هنوز انجام نداده‌اند، گفت: یک طرف قضیه ایران است، آمانو اخیرا گزارش رسمی خود را داد که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و آنچه که باید را انجام داده است.

وی افزود: هنوز اقدام عملی مشخصی را که بتوان از طرف اروپایی‌ها اسم ببریم، مشاهده نکرده‌ایم، فقط چند وعده و وعید بوده است، هیچکدام از پیشنهادات اروپا به جمع بندی نرسیده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ایران در این شرایط چه باید کند؟، بیان کرد: آیا ایران می تواند بگوید که طرف‌های مقابل هیچ یک به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، با توجه به اینکه هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند، ایران می تواند خارج شود.

اساس برجام برداشتن تحریم‌ها است

کوهکن اظهار داشت: برخی معتقد هستند که نباید ایران برای خروج از برجام پیش دستی کند و مانع از سوء استفاده آمریکایی‌ها شویم، و این اجماعی که حداقل از نظر محکوم کردن آمریکا وجود دارد را نباید از بین ببریم و باید چند کشور را که از اعوان آمریکا هستند را حفظ کنیم.

وی افزود: برخی معتقدند که شعار و حمایت اروپایی‌ها از برجام، عملا برای ما چیزی را به دنبال نداشته است، اساس برجام بر این است که تحریم‌ها برداشته شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقایان می‌گفتند بعد از برجام تحریم‌ها، یک جا برداشته می‌شود و بر نمی‌گردد.

اروپا باید ماندن یا رفتنش از برجام را سریعتر مشخص کند

کوهکن ادامه داد: باید از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم و به جایی برسیم که یقین حاصل شود که اروپایی‌ها مشی خود را انتخاب کرده‌اند، استراتژی ایران در ارتباط با برجام همان استراتژی آمریکایی‌ها است ولی راهکارشان فرق دارد.

وی افزود: هرچند فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم ولی از هر گونه اقدام و تلاش دیپلماسی که اروپایی‌ها را یا به حرف واقعی‌شان بیاورد یا به عمل واقعی‌شان برساند، باید استقبال کنیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: اگر هر جلسه‌ای متولیان سیاست خارجی دنبال کنند تا اروپایی ها را زودتر به پاسخ واقعی برساند یا اینکه به برجام واقعا ادامه دهد، باید انجام شود./

پایان پیام