مثلث آنلاین:معاون اول رئیس جمهور گفت: اولویت مدیران بحران در سیلاب اخیر آن باشد که تلفات نداشته باشیم یا حداقل شاهد کمترین تلفات انسانی باشیم.

جهانگیری: گلایه‌ها را باید برای بعد از بحران گذاشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری شامگاه 12 فروردین‌ماه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: بارش‌های اخیر یک نعمت بسیار بزرگ پس از یک دوره بسیار طولانی و سخت خشکسالی است که در کشور شاهد آن بودیم.

وی افزود: چندین سال گذشته دغدغه کم‌آبی داشتیم و بسیاری از مشکلاتی که در بحث مسائل آب و برق کشور وجود داشت، به دلیل نبود آب در سدها بود. در نیمه دوم سال 97 جلساتی را برگزار کردیم تا در خصوص تأمین آب شرب مورد نیاز بسیاری از شهرها و روستاهای کشور تصمیم‌گیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: خوشبختانه نعمت بزرگ بارندگی‌های اخیر در کشور همه دغدغه‌های ما را در بحث تأمین آب شرب و دیگر مسائل در این حوزه مرتفع کرد. باید دعا کنیم این بارندگی‌ها یک مسیر جدید برای ملت ایران باشد تا خشکسالی‌هایی را که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، پشت سر بگذاریم.

جهانگیری با بیان اینکه اکنون سدهای خوزستان به تنهایی حدود ۲۲.۵ میلیارد مترمکعب آب در خود ذخیره کرده‌اند، ادامه داد: بارندگی‌های اخیر ده‌ها برابر بیش از خسارت‌هایی که به مناطق کشور وارد کرده، برای کشور ثمر داشته است و باید در این زمینه خدا را شاکر بود و امیدواریم این نعمت همچنان ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در کنار نعمت بارش‌های اخیر با مشکل سیل روبه‌رو شده‌ایم، گفت: تا پیش از سیلاب اخیر در کشور بحران‌ها به شکلی بود که یک منطقه گرفتار مشکل می‌شد و دیگر استان‌ها بسیج می‌شدند و مشکل را حل می‌کردند اما اکنون شرایط به شکلی است که موضوع سیل به مساله اصلی در 24 استان کشور تبدیل شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سیل استان گلستان عنوان کرد: همه مسئولان کشوری و لشکری برای حل موضوع سیل در این استان حضور پیدا کرده‌اند اما هنوز قفل اصلی خروج آب از برخی شهرها و روستاهای استان گلستان باز نشده است و شرایط در این استان ناگوار است.

جهانگیری با بیان اینکه استان لرستان از نظر سیلاب به خصوص در بحث مسائل زیربنایی بیشترین آسیب را در کشور دیده است، گفت: مدیریت کشور نشان داد می‌تواند بحران فراگیری که همه کشور را درگیر خود می‌کند، را با هماهنگی به خوبی مدیریت کند. در این زمینه می‌توان گفت که تعداد سفرهای نوروزی علی‌رغم همه مشکلات سیل در ایران افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه همه امکانات کشور در زمان بحران باید برای حل مشکل بسیج شوند، بیان کرد: مهمترین مساله در مدیریت بحران آن است که مدیر باید پای کار و در صحنه باشد و از خود گذشت نشان دهد تا به ملت ایران آسیبی وارد نشود. باید از مدیران بحران حمایت شود و گله‌ها را برای بعد از عبور از بحران گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اولویت مدیران بحران در سیلاب اخیر آن باشد که تلفات نداشته باشیم یا حداقل شاهد کمترین تلفات انسانی باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه بحران سیلاب در استان خوزستان با سایر استان‌ها متفاوت است، گفت: مدیریت بحران باید برای سناریوهای مختلف پیش‌بینی شده در بحث سیلاب‌های اخیر برنامه داشته باشد تا شاهد مشکلاتی در پایین‌دست نباشیم.

وی با بیان اینکه موضوع سیل در استان خوزستان یک موضوع جدی است و باید برای آن به دقت تصمیم‌گیری شود، عنوان کرد: اولویت حفظ جان مردم خوزستان، مهمترین اولویت ماست و مردم به هشدارها به صورت جدی توجه کنند. در مرکز نیز باید توجه جدی به استان خوزستان شود و جهت‌گیری امکانات و نیروی انسانی به سوی خوزستان باشد.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص جبران خسارت‌های سیلاب با بیان اینکه دولت مردم را در جبران خسارت‌های مالی تنها نخواهد گذاشت، اظهار کرد: سیل به تأسیسات روبنایی و زیربنایی خسارت وارد کرده است و دولت در خصوص جبران خسارت‌های مردم در بحث مسکن، وسایل زندگی و اراضی کشاورزی مصوباتی داشته است.

جهانگیری با اشاره به بحث اعطای تسهیلات برای جبران خسارات سیلاب، ادامه داد: در خصوص بحث تعمیرات مسکن در شهرها و روستاها یک وام 5 میلیون تومانی بلاعوض و یک وام 15 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصدی به مردم اعطا می‌شود. همچنین این وام برای احداث واحدهای مسکن شهری 12 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 50 میلیون تومان وام با کارمزد 4 یا 5 درصد خواهد بود و در روستاها 10 میلیون تومان به صورت بلاعوض و یک وام 40 میلیون تومانی با کارمزد 4 یا 5 درصدی به مردم اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وام‌هایی نیز برای تأمین لوازم خانگی مردم در نظر گرفته شده تا مردم در این زمینه نیز با مشکل مواجه نشوند. همچنین برای بحث کشاورزی برای هر هکتار زراعت، 2 میلیون تومان به صورت بلاعوض و 5 میلیون تومان تسهیلات با بهره کم و برای باغ‌ها 5 میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تومان نیز وام با بهره پایین در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام