عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است امارات متحده عربی و عربستان سعودی امکان جایگزینی خلاء نفت ایران در دنیا را ندارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت ، در پاسخ به این سوال که آیا عربستان و امارات امکان جبران کمبود نفت ایران در دنیا را دارند یا خیر، گفت: کشور امارات آنقدر ظرفیت ندارد که بتواند خلاء نفت ایران در دنیا را جبران کند چرا که از 7 امارت موجود در این کشور بیشترین نفت برای ابوظبی است و منطقه دوبی نیز نفت خیز نیست.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امارات روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می کند و اکتشاف، استخراج و صادرات بیش از این مقدار نفت در توان آنها نیست.

وی افزود: البته امارات مقداری لوله هم به بعد از تنگه هرمز کشیده که از این مسیر به جای تنگه استفاده کند اما صحبت های رئیس جمهور نیز در این زمینه بسیار سنجیده و هشدار دهنده بود که امارات و عربستان بقای خود را مدیون ایران هستند چرا که زمانی صدام قصد داشت تمام این کشورها را اشغال کند.

کاهش ارتباط جمهوری اسلامی با امارات/ گردشگران ایرانی مقصدی جز دوبی را برای گردش برمی‌گزینند

جمالی نوبندگانی ادامه داد: اماراتی ها قطعا پیام روحانی را دریافت کرده و می دانند منظور جمهوری اسلامی از اینکه اگر ایران نبود، امارات و عربستانی هم نبود چیست.

وی با اشاره به برخورد قاطعانه ایران با امارات، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط خود با امارات را کاهش داده ایم در حالی که این کشور اولین طرف تجاری ما در منطقه بود اما الان جای خود را به عراق، عمان و ترکیه داده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: رفتار امارات باعث تغییر رویکرد ایران نسبت به آنها شده تا جایی که این خباثت باعث شده است گردشگران ایرانی نیز تا حدود زیادی از سفر به امارات خودداری کرده و مقاصد دیگری را برای گردشگری انتخاب کنند.