رئیس حزب «القوات اللبنانیه» ضمن اعلام اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیر مستقیم بر لبنان ندارد؛ گفت، با لغو معافیت‌های نفتی باید انتظار هر واکنشی از ایران در هر مکان یا زمانی را داشت.

گفت‌وگوی مهم جعجع با العربیه؛انتظار هر واکنشی از ایران در هر مکان یا زمانی را داشته باشید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» وابسته به 14 مارس (جریان نزدیک به غرب و عربستان) در گفت‌وگویی با شبکه سعودی «العربیه» به آخرین تحولات لبنان و منطقه پرداخت.

جعجع مدعی شد،‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران سبب کاهش حمایت مالی از حزب‌الله می‌شود و بر این جنبش تأثیر می‌گذارد اما از سوی دیگر بسیاری از اعضای حزب‌الله حقوق‌ دریافت می‌کنند، این جنبش سازمان‌های اجتماعی زیادی هم در اختیار دارد و کمک‌های دیگری دریافت می‌کند و همه اینها موثر است.

رئیس حزب القوات در ادامه  بار دیگر برخی اتهامات مقامات جریان «14 مارس» علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد «ایران ایدئولوژی صادر کردن انقلاب خود را دارد».

وی ادامه داد، در صورت اجرایی شدن به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تنش در منطقه افزایش خواهد یافت و با افزایش فشارها بر اقتصاد ایران، ممکن است این کشور در هر زمانی واکنش نشان دهد.

مجری العربیه در بخش‌هایی از مصاحبه با سوال‌هایی تحریک‌آمیز تلاش کرد مصاحبه را به سمت دیدگاه‌های این شبکه سوق دهد؛ مثلا در یک سوال از جعجع پرسید «این عقیده در جهان عرب هست که لبنان به کشور حزب‌الله تبدیل شده» زمانی که جعجع این سوال را رد می‌کند، مجری ادامه می‌دهد «اما دولت فقط وقتی تشکیل شد که آنچه حزب‌الله می‌خواست به دست آورد» که سمیر جعجع بار دیگر با این عقیده مخالفت کرد وتوضیحاتی داد.

جعجع به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان سوریه را تنها یک تصمیم روی کاغذ خواند و گفت: در برخی مسائل، حتی آمریکا هم قادر به تغییر آنها نیست.

بخشی از مصاحبه؛

 

العربیه: سوریه، ایران و حزب‌الله در آستانه تحریم‌های جدید قرار دارند به نظر شما میزان تأثیر اینها بر لبنان تا چه اندازه است؟

جعجع: تأثیر مستقیمی (بر لبنان) وجود ندارد اما به دلیل حضور ما در منطقه تأثیر غیرمستقیمی وجود دارد که معتقدم زیاد نیست.

العربیه: آیا حمایت مالی از حزب‌الله با توجه به نگرانی‌های سنگین اقتصادی در ایران، مانند قبل ادامه پیدا خواهد کرد؟

جعجع: اساساً مانند قبل نخواهد بود، هر چه تحریم‌ ایران بیشتر شود، این موضوع بر حمایت مالی از حزب‌الله هم تأثیر می‌گذارد  و در عرصه لبنان نیز ظاهر می‌شود.

العربیه: آیا اگر از حمایت مالی کاسته شود قدرت حزب‌الله کم می‌شود یا اینکه این موضوع بر شبه‌نظامیان (حزب‌الله) تأثیر نمی‌گذارد؟

جعجع: نه البته تأثیر می‌گذارد اما نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از اعضای حزب‌الله تمام‌وقت هستند (کار می‌کنند) از ده‌ها هزار نفر سخن می‌گوییم که حقوق می‌گیرند، (این جنبش) سازمان‌ها اجتماعی دارد و کمک‌های بسیار دریافت می‌کند و همه اینها تأثیر می‌گذارد.

العربیه: به نظر شما آینده حزب‌الله در لبنان چگونه است، از آنجایی که بخش مهمی از دولت لبنان است؟

جعجع: آینده‌ای برای حزب‌الله یا هر حزب دیگری وجود ندارد جز اینکه آنها باید در چارچوب قانون اساسی لبنان باشند و به نقش خود به عنوان یک حزب سیاسی و مابقی دیگر احزاب ادامه دهند. بر اساس قانون، در هر دولتی سلاح باید در دست ارتش و دولت و تصمیم راهبردی باید در چارچوب دولت مشروع باشد ؛ هر چیز دیگری به جز این ممکن است تنها یک، دو، پنج، ده یا بیست سال سول بکشد اما در نهایت امر، امور باید به حدنصاب خود بازگردد.

العربیه: آیا تا زمانی که نظام حکومتی در ایران تغییر نکند لبنان می‌تواند از مداخلات ایران راحت شود؟

جعجع: شکی نیست که نظام کنونی ایران با وجودش بویژه با نظریه صادر کردن انقلاب منجر به تنش‌ در بسیاری از کشورهای عربی شده از یمن گرفته و در لبنان نیز پایان نخواهد یافت. اما اگر بخواهم از لبنان بگویم، ما عناصر لازم برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها را در اختیار داریم. ممکن است برخی به لبنان و لبنانی‌ها خرده بگیرند که در زمان کنونی به اندازه کافی مقاومت نمی‌کنند. مقاومت به معنی خاص ما نه مقاومت از منظور حزب الله که به معنای ایجاد دولت فعلی در لبنان است. اما به نظر من آنچه تا کنون رخ داده کم نیست، ممکن است به اندازه چشم‌اندازهای زمانی و مکانی ما نباشد اما دیر یا زود به ایجاد دولتی در لبنان خواهیم رسید که تصمیم‌های راهبردی و مربوط به سلاح را بدون هیچ فرد دیگری در اختیار خواهد داشت.  

العربیه: عقید‌ه‌ای در جهان عرب وجود دارد که لبنان به کشور حزب‌الله تبدیل شده و لبنان در آغوش ایران قرار گرفته است

جعجع: این ابداً درست نیست، واقعیت‌های زیادی وجود دارد که هر چند کوچک بر این موضوع (درست نبودن این ادعا) دلالت دارد. مثلا حدود یک ماه پیش در پارلمان، شورای عالی برای محاکمه رؤسا و وزرا تشکیل شد و حزب‌الله بسیار تلاش کرد که عضوی از این جنبش «البیر منصور» در شورای مذکور باشد اما موفق نشد و در نهایت عضوی از 14 مارس یعنی «ایلی حنکش» از حزب الکتائب انتخاب شد.

العربیه: اما دولت تشکیل نشد جز زمانی که آنچه حزب‌الله می‌خواست به آن داده شد و لبنان صاحب رئیس‌جمهوری جز در مقیاس حزب‌الله نشد

جعجع: نمی‌توان همه امور را به همان روش مربوط به تعطیلی ریاست‌جمهوری (خالی ماندن دو سال و نیمه پست ریاست‌جمهوری در لبنان) مورد قیاس قرار داد. این اقدام تنها از سوی حزب‌الله نبود؛ حزب‌الله و متحدان آن به تنها نمی‌توانستند انتخابات ریاستی را به تعطیلی بکشانند اما با وجود ائتلافی مانند (حزب) "التیار الوطنی الحر" (جریان ملی آزاد) بدان معنا که این حزب‌الله نبود که این کار را انجام داد بلکه جریان آزاد ملی بود تا در نهایت توانست نامزدش (میشل عون) را به رئیس‌جمهوری برساند.

العربیه: آیا ورود حزب‌الله با این وزنه در دولت بدان معناست که این جنبش، خود را برای ایفای نقش سیاسی در لبنان و نه فقط نظامی آماده می کند؟

جعجع: نمی‌دانم منظور شما از ورود حزب‌الله با این وزنه چیست؟ حزب‌الله به عنوان یک حزب سه وزیر دارد، جنبش امل به عنوان متحد آن سه وزیر دارد و متحدان دیگری دارند که در ائتلاف جبران باسیل هستند. اما حزب المستقبل به تنهایی شش وزیر دارد و نخست‌وزیر هم از این حزب است. حزب رئیس‌جمهور هم ده وزیر دارد؛ بنابراین گاهی اوقات در برخی امور اشتباه می‌کنیم.

العربیه: آیا با حزب‌الله و سلاحش اعلام آتش‌بس شده؟

جعجع: ابداً اما عدم جنگ در هر زمانی به معنای آتش‌بس نیست؛ نباید بدون دلیل در راست و چپ جنگید. اما آتش‌بس به دلیلی ساده است، من اعتقاد راسخ دارم مبنی بر اینکه با وجود سلاح حزب‌الله امکان تشکیل دولت عملگرای قدرتمند مورد نظر ما وجود نخواهد داشت.

العربیه: با توجه به شرایط کنونی منطقه، تحریم‌های آمریکا بر ایران، رفتارهای سپاه پاسداران انقلاب ایران و تهدید دیگر یعنی اسرائیل، آیا نگرانی درباره تنگه هرمز به عنوان یکی از عکس‌العمل‌های سپاه ایران در مناطق مورد نفوذش مانند لبنان، عراق و یمن وجود دارد؟

جعجع: اساساً رویارویی آمریکا با متحدانش و ایران با متحدانش، یک رویارویی جدی و غیر موقت است و معتقدم به سمت آخر مسیر پیش می‌رود نه ضرورتا به سمت مرحله نظامی؛ بزرگترین دلیل چیزی است که روزهای گذشته شنیده‌ایم و قرار است معافیت‌های آمریکا درباره نفت ایران متوقف شود بدین معنی که از اکنون تا سوم یا چهارم می مشکلی بزرگ درباره صادرات نفت ایران وجود خواهد داشت و این بر تنش‌ها در منطقه می‌افزاید. در این راستا و با افزایش محاصره اقتصاد ایران ممکن است این کشور در هر زمانی واکنش نشان دهد زیرا اقتصاد به موازات امور نظامی و امنیتی قرار دارد. در هر زمانی ممکن است ایران عکس‌العمل غیرقابل پیش‌بینی شده‌ای در هر مکانی از خود نشان دهد اما به آسانی از عکس‌العمل ایران نخواهند گذشت زیرا جو کلی، جوی تنشی از سوی تمامی طرف‌هاست.

العربیه: تهدید دیگر، اسرائیل است. رئیس‌جمهور آمریکا، جولان اشغالی سوریه را سرزمینی اسرائیلی معرفی کرده است

جعجع: نمی‌تواند. این به رسمیت شناسی روی کاغذ است. برخی امور را حتی آمریکا نمی‌تواند تغییر دهد، قدس و جولان "بیانیه" ( یا جواز) نیستند که رئیس‌جمهور آمریکا درباره آنها عمل کند.

رئیس حزب القوات‌اللبنانیه در ادامه گفت‌وگوی خود اعلام کرد، با وجود اینکه وضعیت منطقه بر وارد بودن تمام احتمالات دلالت دارد اما نمی‌تواند بگوید که جنگ با رژیم صهیونیستی به ناچار شروع خواهد آمد.