زنگنه با بیان اینکه دو کشور همسایه با بیانیه و بزرگنمایی نمی‌توانند به بازار اطمینان دهند که جای خالی نفت ایران را پر می‌کنند، گفت: صفر کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکا است ولی خیالی واهی است.

نگران ظهور افرادی مانند بابک زنجانی هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پخش در پتروشیمی اظهار داشت: امسال سال رونق تولید از سوی رهبری نامگذاری شده است ما در ابتدای سال یک بار دیگر اقداماتی را که باید انجام دهیم مرور کردیم و در این زمینه 11 برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ادامه تولید نفت که بیشترین فشار دشمن نیز در آن متمرکز است از جمله برنامه‌های وزارت نفت برای تحقق شعار سال رونق تولید است، گفت:‌ تلاش ما امسال این است که خوراک واحدهای پالایشی و پتروشیمی تامین شود و در این رابطه برای اولین بار افزایش تولید اتان برای تکمیل واحدهای تولید الفین محقق می‌شود. همچنین تامین خوراک واحدهای پایین‌دست و پتروشیمی نیز از جمله اهداف ما است. البته این را هم می‌دانیم که برخی شبه تولیدکنندگان و تولیدکنندگان قلابی هم بدون پروانه بهره‌برداری فقط به دنبال سهمیه و صادرات هستند.

وزیر نفت اظهار داشت: ظرفیت تولید گاز غنی در سال جاری از هزار میلیون متر مکعب عبور می‌کند و بنا داریم در سال رونق تولید تامین سوخت گاز برای واحدهای صنعتی به طور کامل انجام شود البته در سال 97 نیز گاز تمام واحدهای صنعتی تامین شد.

وی ادامه تمرکز بر سرمایه‌گذاری در پاس جنوبی را از چهارمین برنامه وزارت نفت سال رونق تولید برشمرد و گفت: تا زمستان میزان تولید از پارس جنوبی 60 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به تمرکز بر اتمام طرح‌های پتروشیمی با درصد پیشرفت بالا اشاره کرد و گفت: در سال 98 و 99 ، 18 طرح پتروشیمی راه‌اندازی می‌شود و میزان تولید از 27 هزار تن در سال 92 به 50 هزار تن تا سال 1400 خواهد رسید رقم درآمد نیز از 19 هزار میلیارد دلار سال 92 به 36 هزار میلیارد دلار در سال 1400 خواهد رسید که این رقم نه تنها تولید کشور را اضافه می‌کند بلکه درخواست برای کالا و خدمات مهندسی را نیز افزایش می‌دهد که همه درخواست خدمات مهندسی و کالا نیز به شرکت‌های داخلی ارجاع داده خواهد شد.

وی برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع مالی مردم بر سرمایه‌گذاری شرکت نفت و بخش خصوصی را ششمین برنامه وزارت نفت در سال رونق تولید عنوان کرد و افزود: امسال همچنین بنا داریم باب جدیدی از همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ شروع کنیم تا این کسب و کار با تمرکز بر حوزه صنعت نفت توسعه یابد ضمن اینکه ادامه همکاری با دانشگاه‌ها هم طبق روال قبلی دنبال می‌شود.

زنگنه ادامه اجرای طرح‌های ای پی سی و ای پی جی در بالادست صنعت نفت را دیگر برنامه وزارتخانه برشمرد و افزود: شش میلیارد دلار با هدف افزایش تولید و نگهداشت در بالادست نفت در نظر گرفته شده که تاکنون 10 قرارداد به ارزش 6500 میلیارد تومان منعقد شده و 23 قرارداد نیز به ارزش 34 هزار میلیارد تومان در دست انجام است. هدف از این طرح تولید نفت و ایجاد اشتغال و رونق برای پیمانکاران و سازندگان داخلی است نحوه تامین مالی نیز پیش بینی شده است.

زنگنه همچنین به اجرای طرح‌های آی پی سی برای بالادست نفت اشاره کرد و گفت: به رغم محدودیت‌ها قراردادهایی برای توسعه میادین سپهر، جفیر، آبان، دالپری، پایدار غرب و شرق و چشمه خشک منعقد شده و به این ترتیب ظرفیت تولید بالا خواهد رفت.

وی همچنین به ادامه فعال طرح‌های گازرسانی در سال جاری اشاره کرد و گفت:‌ زمانی که ما این طرح‌ها را شروع کردیم 14 هزار روستا گازدار بود اما اکنون هر روز 9 روستا گازدار می‌شود. بخش عمده تامین بودجه نیز از محل صرفه‌جویی فرآورده‌ها بوده که رقم آن 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

مقام عالی وزارت نفت تداوم حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر 10 قلم کالا برای طرح‌های ای پی سی و ای پی جی را یازدهمین برنامه وزارت نفت در سال رونق تولید برشمرد و تاکید کرد: عمده کالاها الزاما باید از داخل خریداری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز به استفاده از روش‌ها و افکار جدید برای فروش نفت نیاز داریم گفت: هر سرمایه‌گذاری که بتواند منابع مالی اجرای طرح‌ها را فراهم کند در اولویت ما قرار دارد.

وزیر نفت کشورمان در ادامه با بیان اینکه صفر کردن صادرات نفت گرچه آرزوی آمریکا ولی خیالی واهی است گفت: ما با هیچ کشوری در منطقه دشمن نیستیم اما دو کشور همسایه با بیانیه و سخنرانی‌ها سعی در بزرگ‌نمایی ظرفیت خود دارد که به بازار اطمینان بدهند با خروج نفت ایران اتفاقی نخواهد افتاد اما خود می‌دانند که ظرفیت مازادشان اغراق است آنها نه تنها در بخش ظرفیت بلکه در ذخائر خود نیز اغراق می‌کنند و تاکنون نتوانسته‌اند تایید هیچ مرجع رسمی را بگیرند چون اسناد و مدارک ندارند.

وی تاکید کرد: امور دنیا به این سادگی که آمریکا و حامیانش فکر می‌کنند نیست بازار نفت را نمی‌توان با بیانیه اداره کرد. تولید واقعی بازار عقلایی است شکنندگی بازار با بیانیه و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار با اتفاقاتی که در لیبی و نیجریه رخ داده متلاطم، غیرقابل پیش‌بینی و شکننده است.

وی با بیان اینکه ایران از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده و هر کس که این کار را بکند باید تبعات آن را بپذیرد اظهار داشت: برخی از لایحه نوپک برای اوپک نگرانند و به دنبال همکاری اوپک و نوپک و جمع کردن تولیدکنندگان کوچک هستند در حالی که راهی که می‌روند اتحاد اوپک را به تفرقه، بدل و مرگ و فروپاشی این سازمان را رقم می‌زنند.

زنگنه اظهار داشت: در شرایط کنونی صنعت نفت در نوک پیکان جنگ تجاوزگرانه آمریکا علیه ملت ایران است ما باید دست به دست هم بدهیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران درباره سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: آنچه امروز درباره سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده دروغ است و رسانه‌هایی که مطرح کرده‌اند مثل همیشه دروغ گفته‌اند.

وی افزود: در این باره بعداً توضیح بیشتری اعلام خواهد شد.

وزیر نفت همچنین درباره نگرانی بابت ظهور امثال بابک زنجانی در صنعت نفت اظهار داشت: ما در زمینه نحوه فروش نفت شفاف‌سازی نمی‌کنیم، شفاف‌سازی به نفع آمریکا است. نگران ظهور افرادی مانند بابک زنجانی هستیم ولی دلیلی نمی‌شود که شفاف‌سازی کنیم و ما کار خودمان را می‌کنیم.

منبع/ ایلنا