پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از سفر ظریف به نیویورک دو دیدگاه در شبکه‌های اجتماعی وجود داشت؛ برخی می‌گفتند الان زمان مناسبی برای بازگشت به مذاکره است، در مقابل دیدگاهی هم وجود داشت که معتقد بود «امروز باید مقابله را به‌جای مذاکره دنبال کرد».مهدی چمران در پاسخ به این سؤال که آیا الان زمان مقابله است، به نامه‌نیوز گفت: «بحث مقابله‌ای نیست، ما باید خودمان را بسازیم. الان نه بحث مقابله داریم نه مذاکره، نه اینها به درد ما خورده است. ما باید روی پای خود قاطعانه بایستیم، آن‌وقت همه هم در مقابل ما کوتاه می‌آیند. در عوض اگر بخواهیم دائم کوتاه بیاییم، مطمئنا دائم به ما توسری خواهند زد».

چمران در پاسخ به این سؤال که چرا الان وقت مقابله با آمریکا نیست؟ اظهار کرد: «منظورم از مقابله جنگ بود. ما نمی‌خواهیم برخورد نظامی با آمریکا کنیم اما اگر حرف زد و توهینی کرد، حتما جوابش را می‌دهیم. وقتی نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد ما هم اعلام کردیم که نظامیان آمریکایی را تروریست می‌دانیم. البته اگر آمریکا تعرضی کرد، قطعا و یقینا ما باید جلوی آنها بایستیم».

صالحی‌امیری، وزیر سابق ارشاد هم با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با دامن‌زدن به شایعاتی چون تهدید نظامی و احتمال جنگ و فشار روانی، می‌خواهند باعث ایجاد شکاف در جامعه ایران شوند، به خبرآنلاین گفته است: «می‌خواهند جامعه را دچار یأس و انفعال کنند. آنها با این ایجاد وحشت جامعه داخلی ایران، روی فضای شایعه و جنگ روانی بیش از دو استراتژی دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عقیده من آنچه در برابر چنین فشار نابرابری اهمیت دارد، اراده یک ملت و یک حاکمیت برای یک تحریم غیرعقلانی، غیراخلاقی و بیرحمانه است. من باور قلبی دارم که ما از این بحران عبور خواهیم کرد؛ مثل ده‌ها بحرانی که در این ۴۰ سال به لطف پروردگار توسط مردم ایران پشت‌سر گذاشته شده‌اند اما دو نکته انسجام ملی و اراده ملی برای عبور از این پیچ بسیار مهم است.محمداسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله نیز چهارشنبه در پاسخ به کسانی که می‌گویند الان وقت مقابله با آمریکاست نه مذاکره، گفته بود: «کسانی هم که امروز می‌گویند «مقابله مقابله مقابله» واقعا الفبا را نمی‌‌دانند؛ چون این کار همین‌جوری نمی‌شود. باید محاسبات منافع ملی و شناخت عمیق از طرف مقابل صورت گیرد؛ به عبارت دیگر هر اقدامی جای خود را دارد، مقابله حساب‌وکتاب دارد و به موقعش، لازم باشد انجام می‌شود».

منبع/ شرق