مثلث آنلاین: وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست.

اعتراض و هیاهو درجلسه وزیر اطلاعات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام والمسلمین علوی در گردهمایی مبلغان اعزامی در ماه رمضان، تبلیغ را جهاد در عرصه جنگ نرم دانست و اظهار داشت: اهمیت تبلیغ به اندازه ای است که راه و روش خاصی دارد تا در جانها اثر بگذارد.

او بر اهمیت هماهنگی مبلغان در یک منطقه و تاثیر آن بر مردم تاکید کرد و گفت: در دورانی که کار تبلیغی انجام می دادیم، در یک منطقه ۵-۶ نفر کار تبلیغی انجام می دادیم، از بین خود یک نفر را به عنوان هماهنگ کننده امور در نظر می گرفتیم و کارها را به او می سپردیم که به گونه ای مدیریت کند تا بین مبلغان آن منطقه نوعی تعامل سازنده، همدلی، همکاری و هم افزایی وجود داشته باشد و این همدلی و هم افزایی ها اثر بسیار سازنده ای روی مردم می گذاشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست لذا ارتباطی با حوزه برقرار کردیم و افراد و موسساتی که در هریک از بخش ها در این رابطه حضور دارند را شناسایی و دعوت می کنیم و به مناطقی می بریم که تحت تاثیر تبلیغات تبشیری قرار می گیرند و گرایش به سنت و وهابیت وجود داد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی مجبور می شویم که خودمان هم وارد عمل شویم در عین اینکه این کار، کار حوزه است چون عقیده با شبهه متزلزل می شود و با فشار مستحکم می شود بنابراین علمای حوزه می توانند اعتقادات انحرافی را با شبهات خود متزلزل کنند.

علوی به نمونه ای از اقدامات وزارت اطلاعات در قبال تغییر دین و مذهب در یکی از شهرهای همدان اشاره کرد و گفت: افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند مثلا کارشان ساندویچ فروشی و امثال اینها بود و خانوادگی مسیحی می شدند، ناچار شدیم اینها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آنها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می کردند که ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آنها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. گفتند ما می بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می کنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود باید صفا و صمیمیت ایجاد کند.

او با تصریح به اینکه تنازعات بین علما و مبلغین اثر منفی روی افراد می گذارد، عنوان کرد: تبلیغ یک ضرورت است و نباید در دل و جان ما زندانی شود بلکه باید برای مردمی که به آن نیاز دارند، تبیین شود.وزیر اطلاعات با بیان اینکه مبلغان باید در دو عرصه تربیت و شکوفایی مردم بویژه نسل جوان و مقابله با تاثیرگذاری دشمنان در هجمه فرهنگی کار کنند، تاکید کرد: اگر ما در عرصه اول خوب کار کرده و جوانان را با اعتقادات محکم تربیت کنیم، آنها را در برابر هجمه ها واکسینه می کند.

او به الزامات تاثیرگذاری تبلیغ هم اشاره کرد و گفت: پیشقدم شدن در خودسازی، بهره گرفتن از زبان مهربانانه، عامل به ارزشهایی که مردم را به آن فرا می خوانیم، افزایش بار علمی و معنوی خود، تاثیرگذاری روی باورهای مردم، تواضع و فروتنی، توجه به نیاز مخاطب و نوع بیان مسائل، بیان مطالب متقن، سخن گفتن با زبان لیّن و به صورت کریمانه و رفتار محبت آمیز با مردم از جمله این الزامات است.

علوی با بیان اینکه رهبر انقلاب از شرایط کنونی به شرایط جنگی تعبیر کردند، این سئوال را مطرح کرد که در این شرایط و با این مشکلات چگونه شرایط جنگی را با موفقیت سپری کنیم و ادامه داد: اگر تحمل مردم در مقابل فشارها و مشکلات بالا باشد، در برابر سختی ها سکوت می کنند و نظام با تحمل بالای مردم می تواند این پیچ تاریخی را با سلامت پشت سر بگذارد اما اگر آستانه تحمل مردم پائین باشد، برای نظام مشکلاتی را درست می کند و تهدیداتی را متوجه نظام می کند لذا ببینیم با چه نوع تبلیغی می توانیم آستانه تحمل مردم را بالا ببریم؟ علمای سلف، کارهای زیبایی در این زمینه می کردند به عنوان مثال زمانی که مصیبت و بلایی پیش می آمد، علمای ما با بیان روایات و احادیث، مردم را آرام کرده و صبر و بردباری آنها را افزایش می دادند بنابراین راه آرام کردن جامعه، دعوت به شکیبایی و بردباری است.

او با بیان اینکه افزایش یا کاهش تحمل مردم بستگی به باور مردم دارد، گفت: اگر مردم باورشان این باشد که بخشی از نظام این مشکلات را درست کرده است، دچار خشم و پرخاشگری شده، هزینه نظام بالا می رود و در برابر مسئولین قرار می گیرند و نظام در خطر قرار می گیرد اما اگر مردم باورشان این باشد که این فشارها را دشمن برای مردم و نظام به وجود آورده که نظام و مردم را تسلیم کند، مردم نشان دادند برابر دشمن می ایستند و تسلیم دشمن نمی شوند، قدرت مقاومت مردم و آستانه تحمل مردم بالا می رود و در برابر دشمن مقاومت می کنند و آستانه تحمل آنها بالا می رود.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سئوالی که چرا دولت گرانی راه انداخته است، بیان کرد: این دولت که در یک سال گذشته روی کار نیامده است، پنج سال و نیم است که کشور را اداره می کند. چهارسال و نیم گوشت 30 هزار تومانی به دست مردم می داد، ارزش ارز همان 4000 تومان بود و اینها تا قبل از روی کارآمدن ترامپ بود.

در این هنگام بسیاری از مبلغان حاضر شروع به اعتراض کرده و هیاهو کردند.

علوی خطاب به اینها گفت: شما عزیزان که می خواهید تبلیغ بروید، اگر کسی مخالف عقیده و باور شما را داشت بلافاصله اینگونه با او برخورد می کنید؟ بگذارید صحبتش را تمام کند و بعد شما مطالب خود را بیان کنید. این واقعیت را که تحریم ها برای ما مشکل ایجاد کرده است را نمی تواند منکر شود.او افزود: اینکه شما با هر چسب و وصله ای، هرمطلبی را به نظر سیاسی خود بچسبانید، یک حرکت و ارزیابی علمی و فکری و عالمانه و فاضلانه نیست.

وزیر اطلاعات با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در خصوص جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه گفت: اینکه سرهم داد بکشیم و مانع حرف زدن یکدیگر شویم و سخنان یکدیگر را نقض کنیم، نتیجه نمی گیریم.او اخلاق را نیاز جامعه دانست و تاکید کرد: سالهاست اخلاق در جامعه ما آسیب دیده است، لنگه کفش و مهر به مسئولین مملکت پرتاب می کنیم، افراد محترمی را هو می کنیم. رهبر انقلاب تقبیح می کنند اما عده ای به این حرکت های غیراخلاقی ادامه می دهند.

علوی با تصریح به اینکه نباید هزینه نظام را با اختلافات خود بالا ببریم، گفت: نظرات مختلف سیاسی امر طبیعی است اما لازمه نظرات متفاوت سیاسی، خصومت و دشمنی نیست؛ متاسفانه گاهی برای یکدیگر مشت گره می کنیم درحالیکه مشت را برای دشمن باید گره کنیم.

او در مورد اقدامات وزارت اطلاعات در مقابله با فضای مجازی گفت: دسته ای از این فعالیتها با امنیت ملی ارتباط پیدا می کند مانند کانال هایی که فعالیت ضددینی یا ضد امنیتی می کنند که همه شناسایی شده و آن دسته افرادی که هیجانی عمل کردند و دنبال برنامه خاصی نیستند احضار شده و تذکر گرفتند اما برخی که سازمان یافته هستند پرونده ای برای آنها تنظیم شده و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم.

وزیر اطلاعات در مورد اقدامات این وزارتخانه در مبارزه با ویژه خواری و فساد اقتصادی بیان کرد: در بخش اقتصادی، آنجا که ویژه خواری، تعدی به اموال عمومی یا درست کردن شرکت های صوری باشد، اشراف کامل داریم و گاهی در سال، 20 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.او خاطرنشان کرد: میلیون هکتار زمین ملی مورد تصرف شناسایی و در اختیار دستگاه قضا قرار دادیم و بازگردانده شد.

علوی در خصوص مبارزه با تروریسم هم گفت: شیوه های امروز تروریسم با 5 سال پیش تفاوت پیدا کرده و اگر در گذشته با یک وانت پیکان و اسلحه کلاشینکف می آمدند، الان با ده ها ماشین لندکروز و تیرهای 23 میلی متری و تفنگ های قناسه می آیند.او عنوان کرد: در ایام سیل، 15 هزار فشنگ کلاشینکف گرفتیم؛ امروز نیروهای تروریست آموزش های مختلف نظامی، پارتیزانی و اطلاعاتی می بینند.

وزیر اطلاعات با اشاره به حمایتهای مالی دشمنان آن سوی مرزها از اپلیکیشن ها و نیروهای تروریستی گفت: حزب دموکرات و کومله حقوق خود را از 100 دلار به 300 دلار رسانده و این حاکی از حمایت گسترده از تروریست هاست.

او در پایان با اعلام اقدامات کشف و خنثی سازی عملیات های تروریستی گفت: هر هفته دو الی سه تیم تروریستی کشف و دستگیر می کنیم.

منبع/ شفقنا