ظریف: اروپا تنها یک درصد از تعهدات برجامی خود در قبال ایران را انجام داده‌ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه «لو‌بلاگ» گفته است که کشورهای اروپایی تنها یک درصد از تعهدات برجامی خود در قبال ایران را انجام داده‌اند.

ظریف در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا تماسی میان دولت ایران و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وجود داشته یا خیر گفت که تهران در پاسخ به درخواستی از دولت آمریکا مبنی بر اینکه علاقه‌مند به گفت‌وگوی بشردوستانه با ایران است پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرده است. 

وزیر امور خارجه ایران گفت که علیرغم پاسخ مثبت ایران، پاسخی از طرف واشنگتن دریافت نشده و فقط وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران می‌تواند به صورت یکجانبه اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کند. 

 ظریف در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال مصاحبه‌کننده مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی تنها به 10 درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند و آیا ایران نباید با آنها مقابله به مثل کند تصریح کرد: «اروپا همان‌طور که شما به درستی گفتید به کمتر از 10 درصد از تعهداتش عمل کرده است. در واقع، بیش از 100 درصد در بیانیه‌های عمومی و کمتر از 1 درصد در پایبندی واقعی به تعهداتش.»

وی اضافه کرد: «اگر اروپا می‌خواهد در موقعیتی باشد که بخواهد مطالبه مطرح کند بایستی برای آن هزینه کند. اگر این کار را انجام ندهد خطر فروپاشی کل توافق وجود دارد.»

وزیر خارجه ایران درباره وضعیت یکجانبه‌ بودن در برجام تا کجا ادامه خواهد یافت گفت: «به کلام ساده، من به رئیس‌مجمع عمومی که کنفرانسی درخصوص چندجانبه‌گرایی برگزار کرده بود گفتم: شما نمی‌توانید به صورت یکجانبه حامی چندجانبه‌گرایی باشید.»

عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است

این اظهارات ظریف در حالی است که چندی پیش هم عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه در نشستی در آنکارا با ‌اشاره به اینکه ایران در حالی تحریم را تحمل می‌کند که به برجام پایبند مانده، گفت: 14 گزارش متناوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود است که می‌گوید ایران کاملا به برجام پایبند بوده است.

عراقچی افزود: هر توافقی برمبنای داده و ستانده است. ستانده ایران از برجام نزدیک به صفر است در حالی که به تعهدات خود پایبند بوده است. این روند قابل ادامه دادن نیست. ایران یک سال صبر کرده و به بازماندگان در برجام، فرصت کافی داده است. ایران به دیپلماسی فرصت کافی را داده‌ اما دیگر بس است. صبر ایران در حال لبریز شدن است. متاسفانه برجام به پایان خود بسیار بسیار نزدیک شده است و همان‌طور که گفتم این توافقی متعلق به جامعه جهانی و در حوزه منع‌اشاعه است و باعث تاسف است که به پایان برسد اما پایان آن تقصیر ایران نخواهد بود. ایران می‌توانست یک سال پیش از برجام کناره‌گیری کند اما به جامعه جهانی از اروپا تا سایر اعضای برجام و شورای امنیت یک سال تمام وقت داد تا راهی بیابند اما آنها نتوانستند. این مسئله یک شکست برای همه است اما برهم خوردن برجام تقصیر ایران نخواهد بود.

گفتنی است که ولی‌الله سیف، رئیس‌سابق ‌بانک مرکزی ایران در فروردین 96 در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داخلی و خارجی داشت، گفته بود: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در‌بر نداشته است.

آمریکا با تروریسم اقتصادی 

به دنبال نسل‌کشی در ایران است

ظریف در پاسخ به آخرین سؤال مبنی بر اینکه به گفته او ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست اما اکنون در رأس سیاست‌هایی قرار دارد که روابط ایران و آمریکا را به سمت درگیری و مناقشه سوق می‌دهد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور ترامپ خود گفته است که نمی‌خواهد آغاز‌کننده جنگی باشد. من هیچ چیزی را پیش‌بینی نمی‌کنم. وی در کارزارهای انتخاباتی و پس از آن اذعان کرده که جنگ‌های قبلی آمریکا در منطقه فاجعه‌بار بوده است. به همین دلیل است که معتقدم مشاوران ترامپ و کسانی که روی او نفوذ دارند در حال سوق دادنش در مسیری هستند که به تنش بیشتر و درگیری می‌انجامد و این حقیقت ماجراست.

وی ادامه داد: «نتانیاهو گفته است که پیشنهاد درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را به ترامپ داده است. رئیس‌جمهور ترامپ، وقتی تصمیم عدم صدور معافیت‌ها را اتخاذ می‌کرد، اعلام کرد که از عربستان سعودی و امارات عربی متحده تضمین دریافت کرده است که نفت ایران را جایگزین می‌کنند. این به مفهوم مشارکت در یک تروریسم اقتصادی است. وزارت خارجه (آمریکا) و جان بولتون مشاور امنیت ملی آشکارا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند تا جای ممکن فشار به مردم ایران را افزایش دهند تا آنها را به پذیرش سیاست‌های آنها وادار کنند. این نیز به مفهوم اعتراف به اقدام به نسل‌کشی است زیرا آنها می‌خواهند (مردم) ایران را محروم کنند.»

ظریف در تکمیل اظهاراتش گفت: «همانطور که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتش اعلام کرد، درآمدهای نفتی ایران بنا بر برآوردهای آنها 10 میلیارد دلار کاهش داشته است، و برای وارد کردن غذا و داروی مورد نیاز ایران از خارج کافی نیست. او (برای نسل کشی در ایران) تلاش می‌کند و گرچه موفق نبوده است اما تلاش می‌کند، بنابراین در فرهنگ لغت حقوقی، وزارت خارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس‌جمهور آمریکا و همدستان آنها به خاطر توطئه‌ برای ارتکاب نسل‌کشی مجرم هستند.»

سیاست ایران، حفظ نزدیک‌ترین روابط با همسایگانش است

لوبلاگ به افزایش تحریم‌ها علیه ایران‌اشاره کرد و در سؤالی پرسید: «در این نقطه از زمان که ایران با افزایش تحریم‌ها رو‌به‌رو است، چه دولت‌هایی از نظر شما نزدیک‌ترین همپیمان و دوستان ایران محسوب می‌شوند؟»

ظریف در پاسخ به این سؤال گفت: «سیاست ما، حفظ نزدیک‌ترین روابط با همسایگانمان است و تاکنون، نزدیک‌ترین شرکای ایران، همسایگانش از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان بوده است.»

وی ادامه داد:‌«همسایگان ما در بخش آسیای مرکزی و همچنین چین نیز بسیار حائز اهمیت هستند. فراموش کردم، به هند نیز ‌اشاره کنم.»

سرنوشت ایران و عراق 

به هم گره‌ خورده است

ظریف به مواضع عراق درخصوص تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ‌اشاره کرد و گفت: «عراقی‌ها موضع ما را می‌دانند. آنها انتظارات ما را نیز می‌دانند. آنها یک کشور مستقل هستند اما امیدواریم که این مسئله را در نظر داشته باشند که سرنوشت‌های ما به هم گره خورده است».