تحلیلگران ارشد آمریکایی ضمن رد بیانیه «جان بولتون» درباره اعزام ناو این کشور به غرب آسیا گفتند، اعزام ناو یک موضوع روتین است و اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضد ایران، «تهدید توخالی» است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دنبال بیانیه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» و تهدید ایران با آن، برخی تحلیلگران ارشد آمریکایی گفتند، هدف بولتون، چیزی جز «ترساندن ایرانی‌ها» نیست.

بولتون بامداد امروز دوشنبه در بیانیه‌ای از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است و این امر (اعزام ناو) پیامی صریح و روشن برای ایران است. 

بولتون در بیانیه تلاش کرده اعزام ناو را به ایران مرتبط و این کشور را مرعوب کند حال آنکه دقیقا یک ماه قبل، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که ناو یو اس اس آبراهام لینکلن در راستای ماموریت روتین خود به منطقه غرب آسیا اعزام خواهد شد.

برخی تحلیلگران آمریکایی هم اظهارات بولتون علیه ایران با توسل به اعزام این ناو را «تهدید توخالی» خوانده و گفته‌اند که این اظهارات برای «ترساندن ایرانی‌ها» بیان شده است.

A carrier into CENTCOM is not unusual & was likely routine & long planned.

The inflammatory language from Bolton is unusual/provocative but my guess is just an opportunity to try to intimidate the Iranians. Nothing more pic.twitter.com/aNyc5KNkOf

— Ilan Goldenberg (@ilangoldenberg) May 6, 2019

 

«ایلان گلدنبرگ» مدیر بخش امنیت خاورمیانه در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در توییتی در این باره نوشت: «اعزام یک ناوگروه به سنتکام، اقدام غیرمعمولی نیتس و احتمالا اقدامی عادی بوده که از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده بود. ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریک‌آمیز است البته حدس من آن است که این موضوع یک فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌ها است نه چیز بیشتر».

«میکا زنکو» تحلیلگر ارشد ساکن منطقه «کلمبیا» در آمریکا هم اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره اعزام ناو به منطقه  غرب آسیا را رد کرد.

این تحلیلگر آمریکایی در توییتی نوشت: «توسل بولتون به استقرار روتین لینکلن به منطقه استحفاظی سنتکام جهت ترساندن ایران، یک تهدید توخالی و به طور خاصی ضعیف است».

پیش از این سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سخنانی که اخیرا از او منتشر شد، از اصرار سران آمریکا بر اجتناب از درگیری با ایران خبر داد و گفت، آنها معتقدند که نباید در این مقطع حتی به صورت نقطه‌ای با ایران درگیر شد زیرا ممکن است این درگیری به جنگی بی‌پایان کشیده شود و منافع آمریکا را به خطر بیندازد. او تأکید کرد که این امر، تحلیل نیست و اطلاعات موجود آن را تأکید می‌کند.