وزارت امور خارجه روسیه ساعاتی پس از نشست شورای امنیت این کشور به ریاست ولادیمیر پوتین با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار شدید به آمریکا در خصوص اقدامات خصمانه علیه ایران، تحریم بخش فلزات ایران را به شدت محکوم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، روسیه تاکید کرده است که به اقدامات خود برای خاتمه دادن به تشدید وخامت در عرصه همکاری های سیاسی و اقتصادی سایر کشور ها با ایران از سوی آمریکا ادامه می دهد.
در این بیانیه آمده است: «مصریم که آمریکا به هر گونه اقدامی که تعامل دیگر کشورها با ایران در عرصه های مالی، اقتصادی و سیاسی را دشوار می کند پایان دهد؛ چندی پیش آمریکا بخش فلزات ایران را تحریم کرد، این اقدام را شدیدا محکوم می کنیم».
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: ایران در سالگرد خروج آمریکا از «برجام» توقف اجرای تعهدات خود درباره بعضی از مفاد برجام را اعلام کرد، از جمله آنچه به ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین مربوط می شد؛ تهران اعلام کرد که موظف نیست این محدودیت ها را رعایت کند.
گفتنی است، رئیس جمهوری روسیه ساعاتی پیش با اعضای شورای امنیت این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام گفت وگو کرد.
در این نشست اضطراری که به ریاست ولادیمیر پوتین و با حضور اعضای دائمی شورای امنیت روسیه برگزار شد، تصمیم تهران برای توقف اجرای برخی از بندهای برجام بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست دمیتری مدودف نخست وزیر، والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون، ویاچسلاو والودین رئیس مجلس دوما و شمار دیگری از مقام های بلندپایه روسیه حضور داشتند.
یادآور می شود که رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم ها از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد و گفت: اگر اروپایی ها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.
پیش از آغاز سخنان رییس جمهوری، سفیران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه رییس جمهوری اسلامی ایران از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز نامه روحانی درباره تصمیم هسته ای ایران را برای ارائه به پوتین به سرگئی لاوروف واگذار کرد.
اروپام ** 1346 **