باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا نیز از رای دهندگان سیاهپوست آمریکایی خواهد خواست تا در دور نهایی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و در مقابل ترامپ، از بایدن حمایت کنند.

خبرهای خوب از آمریکا برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رشد تصاعدی آرای جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در نظرسنجی های داخلی حزب دموکرات، شانس رقبای وی برای پیروزی در انتخابات مقدماتی دموکراتها را به شدت کاهش داده است. بر اساس نتایج نظرسنجی سی ان ان، میزان حمایت از بایدن از ۱۱ درصد به ۳۹ درصد افزایش یافته است.این در حالیست که برنی سندرز اصلی ترین رقیب سندرز از حمایتی 16 درصدی در نزد رای دهندگان دموکرات برخوردار است. نظرسنجی" "Morning Consult  نیز نشان می دهد که  بایدن از حمایت ۳۶ درصدی  دموکرتها برخوردار است. این در حالیست که میزان حمایتها از  برنی سندرز  به 22 درصد رسیده است.  بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با توجه به حمایت بسیاری از سران حزب دموکرات از بایدن و احتمال ورود مستقیم باراک اوباما و همسرش در حمایت از معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، احتمال حضور بایدن در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 20290 بسیار بالاست. 

نتایج نظرسنجی ها در دو ایالت "آیووا" و "نیوهمشایر" که انتخابات درون حزبی دموکراتها ابتدا در آنها برگزار می شود نیز محبوبیت بایدن افزایشی تصاعدی داشته است.

بایدن از اکنون بر روی مبارزه نهایی با ترامپ تمرکز ویژه ای کرده و در عین حال، نیم نگاهی نیز به نتایج انتخابات درون حزبی دموکراتها دارد. دونالد ترامپ نیز طی روزهای اخیر و پس از قطعی شدن حضور بایدن در رقابتهای درون حزبی دموکراتها، اصلی ترین حملات خود را متوجه وی کرده است. وی از بایدن به عنوان فردی خسته و خواب آلود یاد کرده است.در مقابل، بایدن نیز از ترامپ به عنوان فردی دلقک نام برده است. این موضع گیری های تند و تیز نشان می دهد که رقابت غیر رسمی ترامپ و بایدن برای فتح کاخ سفید آغاز شده است. 

کار به اینجا ختم نمی شود! نظرسنجی های عمومی در ایالات متحده نشان می دهد که بایدن وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد. ترامپ در حال حاضر سعی دارد با استفاده از محبوبیت دولت در حوزه اقتصاد، دیگر نقاط ضعف خود را لاپوشانی نماید. با این حال امکان دارد بایدن با وعده احیای بیمه درمانی اوباما، تا حد زیادی این رفتار انتخاباتی ترامپ را مهار کند. از سوی دیگر، بایدن با تمرکز بر ضعف ترامپ در حوزه سیاست خارجی، سعی دارد آرای عمومی را نسبت به خود جلب نماید. در 17 آوریل امسال، نتایج نظرسنجی ها نشان داد که بایدن می تواند ترامپ را در انتخابات سراسری سال 2020 شکست دهد. بر اساس نظرسنجی " هیل-هریس ایکس"، 43 درصد رای دهندگان از بایدن و 37 درصد آنها از ترامپ حمایت می کردند. البته این نظرسنجی ها در سطح سراسری ( و نه الکترال و ایالتی) برگزار می شود. از این رو نمی توان اعتبار چندانی برای این نظرسنجی ها در سطوح ایالتی قائل شد. با این حال ترامپ به شدت نسبت به حضور بایدن در مرحله نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 هراسان است و حتی بر اساس افشاگری  روزنامه نیویورک تایمز ، این هراس را به اطرافیان خود نیز بروز داده است!

نکته مهم دیگر در خصوص حضور بایدن در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، به آرای آمریکایی های افریقایی تبار در انتخابات باز می گردد. همگان به یاد دارند که در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 2008 و 2016، این جمعیت نقش به سزایی در پیروزی اوباما در رقابت با مک کین و میت رامنی ایفا کردند. در حال حاضر،  میزان محبوبیت جو  بایدن در میان آمریکایی‌های آفریقایی تبار بسیار گسترده است. میزان حمایت از بایدن ۴۳ درصد است اما سندرز تنها ۲۰ درصد از آرا را به خود اختصاص داده است. این موضوع نشان می دهد که در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، آمریکایی های آفریقایی تبار و متعاقبا، اکثر رنگین پوستان آمریکایی آرای خود را به سود بایدن به گردش در خواهند آورد. ضمن آنکه باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا نیز از رای دهندگن سیاهپوست آمریکایی خواهد خواست تا در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و در مقابل ترامپ، از بایدن حمایت کنند. البته به نظر می رسد که اوباما در انتخابات درون حزبی دموکراتها ، حمایت صریح انتخاباتی خود از بایدن را اعلام نکند و این کار را در  دور نهایی انتخابات صورت دهد. 

نامه نیوز