پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یکشنبه 22 اردیبهشت اتفاقی در نزدیکی تنگه هرمز افتاد که نگرانی‌های بسیاری را باعث شد و چشم جهانیان را به این منطقه از جهان خیره کرد. همان وقت، «المیادین» در خبری فوری به نقل از شاهدان عینی از آسیب دیدن 4 کشتی در بندر فجیره امارات خبر داد. تلویزیون امارات نیز به سرعت این خبر را تکذیب کرد و آن را دروغ رسانه‌ها خواند. ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی امارات از قول وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که 4 کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور مورد «عملیات خرابکاری» قرار گرفته‌اند. تهدید موقعیت فجیره در مسیر کشتیرانی در خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا که محل سوختگیری نفتکش‌ها و سایر کشتی‌های باری است و منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود، اتفاقی عادی نیست. وزارت خارجه امارات اقداماتی را که کشتی‌های تجاری و خدمه آن‌ها را در خطر قرار دهد خطرناک خواند و گفت جامعه بین‌المللی باید در قبال کسانی که امنیت و ایمنی رفت و آمد دریایی را به خطر می‌اندازند، واکنش نشان دهد. پس از آن خالد فالح، وزیر انرژی عربستان در واکنش به انفجار 4 کشتی تجاری در امارات اظهار کرد: «دو نفتکش سعودی که در حال عبور از دریای عمان بودند، در این عملیات به شدت آسیب دیده‌اند». او همچنین تأکید کرد که در این عملیات خرابکارانه، هیچ‌کس کشته یا زخمی نشده و نفتی به دریا نریخته است. به گفته وزیر انرژی عربستان یکی از نفتکش‌ها به قصد بارگیری نفت خام عربستان سعودی از بندر راس‌تنوره در شرق این کشور در خلیج فارس برای مشتریان آمریکایی در حرکت بود. جالب توجه آنجاست که دو روز پیش اداره کشتیرانی آمریکا در بیانیه‌ای به کشتی‌های تجاری و باربری این کشور درباره تهدیدهای ادعایی ناشی از تحرکات ایران و متحدانش هشدار داده و همچنین اعلام کرده بود که ممکن است ایران و متحدانش کشتی‌های تجاری، از جمله نفتکش‌ها، یا کشتی‌های نظامی آمریکا را در دریای سرخ، باب‌المندب یا خلیج فارس هدف قرار دهند.

روش قدیمی اجماع‌سازی

در همین راستا سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه حادثه رخ‌داده برای 4 کشتی تجاری نگران‌کننده و تأسفبار است، موضع رسمی ایران را این‌گونه توصیف کرد: «اینگونه حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی در منطقه تأثیر منفی دارد و ایران خواهان روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه است». او همچنین یادآور شد که چنین حوادثی می‌تواند توطئه‌ای از جانب بدخواهان برای برهم زدن ثبات و آرامش در منطقه باشد. موسوی در پایان خواستار هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شد». حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز پس از انتشار اخبار مربوط به انفجار بندر الفجیره در توئیتی نوشت: «انفجارهای فجیره نشان داد امنیت جنوب خلیج‌فارس شیشه‌ای است». او در خصوص توئیتش توضیح داد: «قبلا نوشته بودم که کشورهای ثالث ممکن است اوضاع منطقه را بهم بزنند و اوضاع را به سمت جنگ پیش ببرند. حتی پیش‌بینی‌ام این بوده است که ایران و آمریکا خودشان بحران را مدیریت می‌کنند، ولی طرف‌های ثالثی هستند که ممکن است با یکسری اقدامات انحرافی، اوضاع منطقه را بیش‌ از پیش امنیتی کنند.»

سناریوی هالیوودی علیه ایران

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص حادثه‌ای که برای 4 کشتی تجاری در بندر فجیره امارات اتفاق افتاد، به «آرمان» می‌گوید: «این حادثه که در یکی از امارت‌های متحده عربی رخ داد، نشان می‌دهد که سناریویی هالیوودی برای اجماع‌سازی علیه ایران و افزایش فشارهای سیاسی بر این کشور در جریان است. این انفجارها به احتمال زیاد توسط سازمان سیا و موساد طراحی و مأموریت اجرای آن بر عهده دو کشور امارات متحده عربی و عربستان سعودی گذاشته است». او از قول منبعی آگاه اعلام می‌کند که کشتی‌های منفجر شده، جزو کشتی‌های خارج از رده دو کشور امارات و عربستان بوده‌اند و برنامه‌ای وجود دارد که مسأله کشتی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل و قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی در این نهاد صادر شود. هانی‌زاده تصریح می‌کند: «هدف از انتقال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل این خواهد بود که اجماعی جهانی علیه کشورمان شکل گیرد و زمینه برای تهاجم نظامی از سوی آمریکا فراهم شود». این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این انفجارها به هیچ وجه نمی‌تواند کار ایران یا هم‌پیمانان منطقه‌ای کشور باشد، افزود: «آمریکایی‌ها و تیم دونالد ترامپ چندین هفته است که در حال زمینه‌سازی برای چنین اقدامی هستند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو، وزیر امورخارجه این کشور در این مدت بارها تأکید کردند که اگر منافع آمریکا و هم‌پیمانانش در هر جای جهان مورد تعرض قرار بگیرد، آمریکا واکنشی قاطع نشان خواهد داد. از سوی دیگر رایزنی‌هایی میان آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با هدف تهیه سناریویی خطرناک به منظور محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران در جریان است. به نظر می‌رسد که اتهام‌زنی‌ها علیه دو جریان حزب‌ا... لبنان و انصارا... یمن نیز در آینده نزدیک با هدف تحت فشار گذاشتن بیشتر ایران شدت خواهد گرفت و بعدا اعلام خواهند کرد که این گروه‌ها با حمایت جمهوری اسلامی و با دستور مقامات ایرانی به کشتی‌ها حمله کرده‌اند». هانی‌زاده در پایان در خصوص راهکار جلوگیری از دردسرساز شدن ‌این مسأله گفت: «ایران باید پیش قدم بشود و درخواست تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را به جهان ارائه کند. طرح این مسأله در سازمان ملل متحد نیز می‌تواند مفید باشد. شناسایی عاملان این خرابکاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند سناریویی را که برای اجماع‌سازی علیه ایران در جریان است، خنثی کند.»

محمدحسین لطف‌الهی / آرمان