«سید حسین موسویان» عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای و پژوهشگر ارشد امورخاورمیانه دانشگاه پرینستون و «عبدالعزیز صغر» رئیس مرکز مطالعات خلیج عربستان در مقاله ای مشترک برای روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشتند: زمان گفت وگوی رهبران عربستان و ایران فرا رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

موسویان و صغر در ادامه افزودند: ما بعنوان دو شهروند و کهنه سرباز سیاست خارجی دو کشور ایران و عربستان این مقاله را می نویسیم، دو کشوری که اکثر آمریکایی ها، درگیر جنگ معنوی فرض می کنند. درحقیقت بعد از چند دهه تقابل نیابتی و روابط منجمد بین دوکشور، ما معتقدیم زمان استقرار یک صلح پایدار در منطقه فرا رسیده است.

هیچکدام از ما آرمان گرای ساده اندیش نیستیم. ما هردو واقعگرایانی هستیم که به یکدیگر اعتماد نداریم و در سطح دولت هایمان نیز این بی اعتمادی متقابل وجود دارد.

درعین حال ما شاهد عواقب مخرب بحران های جاری در منطقه مثل سوریه، یمن، لبنان، بحرین و عراق هستیم که کشورهایمان با هم در رقابت هستند. با وجودیکه ما هردو طرف مقابل را عامل این وضعیت می دانیم، اما هردو نیز توافق داریم که بحران های جاری در منطقه پرهزینه و موجب بی اعتمادی مردم شده ضمن اینکه باعث به هدر رفتن غیرقابل محاسبه منابع و جان باختن بی شمار انسان هایی شده که باید صرف ساختن خاورمیانه می شد و نه نابودی آن.

دو تحلیلگر سیاسی مذکور تصریح کردند: لذا زمان گفت وگو اکنون فرارسیده زیرا که وضعیت بحران های تاریخی منطقه به نقطه ای رسیده که نیازمند و مستعد دیپلماسی است.

نخست درعراق، دو کشور ایران و عربستان سعودی دولت جدید در بغداد را درآغوش گرفته اند، دولتی که توسط یک رئیس جمهور و یک نخست وزیر عملگرا هدایت می شود و روابط خوبی با هر دو کشور ما دارد. این یک گشایش مهمی است که باید از آن استفاده کرد.

دوم اینکه با کاهش خشونت و شکست داعش، جنگ در سوریه به مرحله پایان نزدیک می شود.هردو کشور ما معتقدند که تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود.ما دعوت می کنیم که به اصل عدم مداخله احترام گذاشته شود و همه بپذیرند که این حق ملت سوریه است که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرد.

سوم در مورد یمن هرچند ما دو نفر در مورد علل و ریشه بحران با هم اختلاف نظر داریم اما توافق داریم که این بحران موجب بروز یک فاجعه انسانی شده و باید ظرف چند ماه آینده درچهارچوب روند سازمان ملل به آن خاتمه داد.

در لبنان نیز دولت جدید روی کار آمده و این ملت لبنان است که باید در مورد مسائل کشورشان تصمیم بگیرند. و نهایتا هم درمورد بحرین ما دونفر طرفدار حفظ حاکمیت و تمامیت و دموکراسی و ثبات براساس تصمیم و رای مردم این کشور هستیم.

نهایت اینکه با برقراری ثبات نسبی در این پنج کشوری که سالها درگیر ستیز و بیچارگی بوده، می توان استقرار صلح پایدار در منطقه را آغاز کرد. باوجودیکه هریک از ما طرف مقابل را درمورد بی ثباتی در منطقه سرزنش می کنیم، اما باتوجه به ماه ها گفت وگوهای دشوار، به این نتیجه رسیده ایم که شرایط برای گفت وگوی مستقیم ازطریق کانال های باز بین دو دولت و ملت فراهم است.

لازم نیست برای شروع گفت وگو، در مورد همه چیز از قبل توافق کرده باشیم. دشوارترین بخش کار همان برداشتن اولین قدم برای گفت وگوی مستقیم است تا بتوان در برخی از موضوعات به توافق رسید.

این دو خاطرنشان کردند: شهروندان دو کشور باید برای ما و جهان در اولویت باشند. ایران و عربستان مشترکا جمعیتی بالغ بر 115 میلیون نفر دارند که حدود یک سوم آن زیر 25 سال است. چه بخواهیم یا نخواهیم، آینده نسل جوان ما بهم پیوسته است.

صلح پایدار درمنطقه ایجاب می کند که تهران و ریاض روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای حسنه داشته باشند. ایران و عربستان اختلافات مهمی دارند اما در موارد مهمی هم از منافع مشترک برخوردارند، همچون امنیت انرژی، عدم اشاعه سلاح های کشتار جمعی و ثبات درخاورمیانه. ما امیدواریم که به جای گسترش اختلافات، رهبران دو کشور ما بنای دوستی مشترک دو ملت ایران و عربستان را پایه گذاری نمایند، دوملتی که ستون های مهم جهان اسلام هستند.