نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می خواهیم در سیاست خارجی پیروزی به دست بیاوریم حتما به اجماع سازی در این زمینه نیاز داریم.

نماینده اصلاح طلب: حتی افغانستان هم منافعش را به منافع ما ترجیح می دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مصطفی کواکبیان»در نخستین جشنواره بین المللی «تحلیل گر برتر» در حوزه سیاست خارجی در سالن همایش بانک توسعه تعاون گفت: در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی دوست و دشمن دائم نداریم اگرچه رژیم صهیونیستی به دلیل غاصب بودن بحث جداگانه ای دارد.
کواکبیان خاطرنشان کرد: عموم کشورهای جهان همیشه یک کشور را به شکل دشمن یا دوست دائمی تصور نمی کنند بلکه همه کشورها به دنبال منافع ملی خودشان هستند و این مبنا است.
وی اظهارداشت: هم اکنون بهترین دوست ما در منطقه عراق است که اگر احساس کند منافع ملی کشورش را به ایران ترجیح می دهد و حتی بالاتر از آن روسیه که دوست استراتژیک ما محسوب می شود اگر در جایی ببیند که موقعیت خودش به خطر می افتد منافع خودش را در نظر می گیرد. حتی افغانستان که با ما روابط دوستانه دارد برای منافع خود حتی حاضر است مسیر رودخانه هریرود و هیرمند را روی ما ببندد.
دبیر کل حزب مردم سالاری عنوان داشت: نکته مبنایی در تعریف منافع ملی این است که در هر تحلیلی، منافع ملی فرایند اجماع و اتفاق نظر اکثریت مردم یک کشور است. ممکن است به هر دلیلی اکثریت مردم اشتباهی فکر کنند ولی بایستی همان اشتباه هم مورد توجه قرار گیرد. اگر می خواهیم در سیاست خارجی پیروزی هایی به دست آوریم حتما به اجماع سازی در مورد مسائل خارجی نیاز داریم.
وی افزود: نکته سوم این است که منافع ملی معجونی از مطالبات و منویات اکثریت است اما ما باید اصولی را به عنوان دکترین سیاست خارجی بپذیریم. بنابراین در تحلیل باید منافع ملی را در راستای آن اصول کلی ببینیم. اگر می خواهیم برای جمهوری اسلامی تلاش کنیم، باید سندی طراحی کنیم و به عنوان سند اصلی سیاست خارجی در عرصه روابط بین الملل برای آن ارزش قائل شویم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: بحث دیپلماسی عمومی، اقناع افکار عمومی، فضای رسانه ای و فضای مجازی بحث مهم و تاثیرگذاری است مثلا با اینکه کنگره آمریکا مصوبه ای هم داشته باشد اما یک توئیت ترامپ تا چه می تواند تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به استفاده وزیر امور خارجه از فضای مجازی اظهارداشت: ما باید در تحلیل هایمان میزان تاثیرگذاری دیپلماسی، افکار عمومی و رسانه ها در نظر بگیریم و براساس آن به تحلیل اقدام کنیم.
وی ادامه داد: در فضای داخلی عکس جهان غیر از رسانه ملی، رسانه خصوصی نداریم. خیلی از سیاستمداران دنیا وابسته به یکی از شبکه های مهم هستند و برای تاثیرگذاری، آنها را در استخدام خودشان می گیرند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: محیط بین المللی پس از فروپاشی شوروی سابق چندقطبی است یا اینکه چند قدرت مسلط هستند این محیط را باید تعریف کرد. در بحث رسانه ها وجود شخصیت های بین المللی، احزاب مهم ، آداب و رسوم و قواعد دیپلماتیک و سازمان های مردم نهاد وابسته به سازمان ملل در تحلیل ها موثر هستند.
کواکبیان تاکید کرد:نباید با ذهن خالی مسائل را تحلیل کنیم و بایستی به این نکات توجه داشته باشیم که علاوه بر دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی هم خیلی مهم است.
وی افزود: همین رابطه ای تعریف شده آمریکا با چین غیر از بحث اقتصادی نیست و به این دلیل که چینی ها می خواهند قدرت برتر دنیا شوند بنابراین آمریکا تعرفه می بندد و عوارض تنظیم می کند و نمی گذارد رشد کنند بنابراین موضوع اقتصادی به عنوان یکی از مباحثی است که بایستی به آن توجه شود.
این فعال اصلاح طلب گفت: سیاست خارجی هر کشوری حرف اول و آخر را می زند. ما هم باید به سمتی برویم که به وزارت خارجه و بحث راهبردی محوریت بدهیم و از موازی کاری جلوگیری کنیم. دست کم سفر بشار اسد نشان داد که ظریف هم بالاخره عصبانی می شود و استعفا می دهد. همان شب با ظریف تماس گرفتم و مشکل تا حدودی حل شد.
دبیر کل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: در هر کشوری باید دید که حرف آخر سیاست خارجی و روابط بین المللی و تصمیمات را چه کسی می زند. و فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری چگونه است.
کواکبیان با بیان این که هر کشوری متناسب با قدرت خودش به دنبال افزایش اعتبار بین المللی است ، اظهارداشت: هر کشوری در رابطه با منافع ملی از انواع و اقسام روش ها ممکن است استفاده کند. در واقع کشورها برای رسیدن به هدفشان هر وسیله ای را توجیه کنند و برایشان اصلا مهم نیست.
وی عنوان داشت: ما برای خودمان ملزوماتی قائل هستیم و معتقدیم که باید اهداف مقدس باشند. ولی واقعیت بین المللی امروز غیر از این حرف هاست می گویم و شما وقتی می خواهید تحلیل کنید ما را نگاه نکنید و دنیا را نگاه کنید چرا که سیاست خارجی کشورها متاسفانه براساس آن شکل می گیرد.