معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: دو لایحه از لوایح چها گانه تصویب شده و دو لایحه الحاق به معاهده پالرمو و CFTهمچنان در دستور کار مجمع قرار دارد.

FATF به دستورکار مجمع برگشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث آنلاین: «از دستور کار خارج شدن دو لایحه مهم CFT و پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص با دستور دبیرخانه مجمع»، خبری بود که چندی پیش محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد. آنهم درست در روزهایی که شمارش معکوس برای پایان چهارمین مهلت FATF به ایران آغاز شده است.

در واکنش به این خبر، اظهار نظرهای سایر اعضای مجمع تشخیص جالب بود. مصباحی مقدم ترجیح داد خود را بی اطلاع نشان دهد اما احمد توکلی در مقام توجیه برآمد و گفت: نه این لوایح از دستور کار مجمع خارج نشده است بلکه زمینه بررسی آن وجود ندارد. وقتی آمریکا به گونه ای دیگر رفتار می کند و نمی شود به او اعتماد کرد. وقتی اروپایی می گویند باید برجام اجرا شود ولی خودشان تعهداتشان را اجرا نمی‌کنند یا در مورد اینستکس به گونه ای دیگر رفتار می کنند یا وقتی می گویند ما برجام را قبول داریم ولی به آن عمل نمی کنند در این شرایط خود به خود اگر ما کوتاه بیاییم فشار آنها بیشتر می شود. اگر ما مقاومت کنیم فشار آنها کمتر می شود. ما اگر بخواهیم سریع این لوایح را بررسی کنیم و فقط معیشت مردم را ملاک قرار دهیم به اعتقاد من بیشتر به ضرر مردم می شود. 

حالا امروز لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت به میان خبرنگاران آمد تا ابهامات را برطرف کند. او در پاسخ به این سوال که روند بررسی لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه است؛ اظهار کرد: از لوایح چهارگانه دو موردش اصلاح و تصویب  و آیین نامه هایش هم تصویب شد . دو لایحه مربوط به الحاق به معاهده های پالرمو و CFT همچنان در دستور کار مجمع قرار دارد.