نمی‌خواستیم روحانی، موسوی و خاتمی «دوم» باشد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 بخشی از متن گفت و گوی خبرگزاری فارس با حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به این شرح است : 

فارس: بخشی از انتقادات چه از طرف اصلاح‌طلبان و چه از سمت اصولگرایان به آقای روحانی، به دلیل عدم عنصر پاسخگویی در دولت است. آقای روحانی با افکار عمومی ارتباط ضعیفی داشته و دولت سخنگو ندارد. امروز اگر تورم بالاست و قیمت ارزاق گران است که مجموعا در سبد عملکردی دولت واریز می‌شود، قاعدتا عدم پاسخگویی انفعال و ضعف می‌آورد و قدرت را از دولت می‌گیرد و در نهایت سبب می شود دولت نتواند موفقیت داشته باشد و همزمان پرخاشگری جامعه بالا می‌رود. این عوامل را چه‌قدر مؤثر می‌دانید؟

مرعشی: چیزی که خدمت‌تان گفتم عمدتا متمرکز بر این موضوع بود که ما باید با درس گرفتن از این تجربیات، آینده را پی‌ریزی کنیم. کشور با شکاف‌هایی که در درون حاکمیت و نهادها وجود دارد، قابل اداره کردن نیست، در این شرایط فشار حداکثری را متوجه مردم می‌کنیم و دستاورد حداقلی به دست می‌آوریم.

حرفی که شما می‌زنید کاملاً درست است و ضعف‌های دولت قابل بیان است، چه در انتخاب افراد، چه در انتخاب سیاست‌ها. مهم‌ترین ضعف را این می‌دانم که دولت نتوانست پشتوانه رهبری را حفظ کند و این را من از همه اینها مهم‌تر می‌دانم.

بالاخره ما که به آقای روحانی رای دادیم، به روحانی‌ای رای دادیم که نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود. ما که نمی‌خواستیم آقای روحانی بشود خاتمی، موسوی و کروبی دوم. ما می‌خواستیم کسی باشد که زانو به زانوی رهبری بنشیند و با هماهنگی مقام معظم رهبری مشکلات کشور را حل و فصل کند. اینها را به عنوان ضعف می‌پذیرم. چه ضعف‌های تاکتیکی در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و چه ضعف‌های کلان مدیریتی. این‌که می‌گویم گذشته را باید نگاه کنیم، دلیلش این است. مثلاً از آقای هاشمی و خامنه‌ای بهم نزدیک‌تر نداریم که. صمیمیت‌های قدیمی آنها بالاخره یک خروجی داشت. آقای خاتمی به لحاظ مشی مدارا و همراهی‌اش که در آن تردید نبود و پشتوانه مردمی را هم داشت و رشد اقتصادی خوبی هم در دوره ایشان داشتیم. ولی بالاخره آخر قضیه این است که ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الحضور در خیلی از محافل است.

همچنین احمدی نژاد امروز از همه چیز عبور کرده و خود را آلترناتیو نظام می پندارد.‌ آقای روحانی هم ۲۴ سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده و اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند و نتیجه‌اش همین جدایی‌هایی است که الآن می‌بینیم. پس باید فراتر از افراد این مسائل یک ریشه داشته باشد. آن ریشه شاید ساختارها باشد و من نمی‌خواهم بگویم حتماً. شاید نوع آرایش ساختارهای نظام ریشه مشکل باشد.