بسیاری از کارشناسان اشاره می کنند که خلاء ناشی از عدم حضور جیمز متیس، وزیر دفاع سابق ترامپ به جان بولتون کمک کرده است. متیس در ماه دسامبر از مقام خود استعفا داد. در حال حاضر پاتریک شاناهان به عنوان سرپرست موقت وزارت دفاع انجام وظیفه می کند، اما هنوز توسط سنای آمریکا تایید نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مارک دائو در فرانس 24  نوشت: دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که 1500 نیروی جدید برای مقابله با تهدیدات ایران به خاورمیانه اعزام می کند. تحلیلگران سیاسی معتقدند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ عامل اصلی افزایش تنش ها بین دو کشور در هفته های اخیر بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: دولت آمریکا تقریبا دو هفته قبل اعلام کرد که حضور نظامی اش در خاورمیانه را در پاسخ به انچه تهدیدات ایران خواند، تقویت خواهد کرد. متاسفانه در این مدت هنوز سطح تنش ها بین دو کشور کاهش پیدا نکرده است.

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود دیدگاه های متناقضی را درباره ایران ابراز کرده است. او بعضی اوقات خواستار گفت و گو با رهبران ایران شده است. در برخی موارد نیز شاهد بوده ایم که ایران را تهدید به اقدامات نظامی کرده است. ترامپ در تاریخ 19 مه توییت زیر را در حساب کاربری خود پست کرد: «در صورتی که ایران به دنبال جنگ باشد، این رسما پایان کار ایران خواهد بود».

با وجود این، بیشتر تحلیلگران سیاسی معتقدند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ عامل پشت پرده سیاست خصمانه دولت آمریکا نسبت به ایران است. جان بولتون در گذشته بارها از تغییر حکومت ایران حمایت کرده بود.

جان بولتون پیش از ملحق شدن به دولت ترامپ در سخنرانی ها، مقالات و مصاحبه های تلویزیونی خود از اقدام نظامی علیه ایران حمایت کرده بود. وی در سال 2015 طی مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز مخالفت خود را با مذاکرات هسته ای بین ایران و دولت باراک اوباما اعلام کرده بود. او معتقد بود که آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران باید دست به اقدام نظامی بزند.

جان بولتون در سال 2017 طی گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس سخنرانی کرد. سازمان مجاهدین خلق یکی از گروه های (تروریستی) مخالف ایران است که در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد. بولتون در این رویداد اعلام کرد که جمهوری اسلامی به زودی سرنگون خواهد شد.

جان بولتون اخیرا از پنتاگون درخواست کرده بود که برنامه ای برای اقدام نظامی علیه ایران آماده کند. این موضوع باعث نگرانی بسیاری از مقامات ارشد دولت شد. بولتون در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران ویدئویی را در حساب توییتر کاخ سفید منتشر کرد. او در این پیام ویدئویی به ایران هشدار داد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با شبکه فرانس 24 گفت: «لحن خصمانه بولتون نسبت به ایران این نگرانی را به وجود آورده است که مقامات ارشد دولت هایی همچون اسرائیل، عربستان، امارات و آمریکا به دنبال تشدید فشارها بر ایران هستند. آمریکا دوباره به همان رویکرد جنگ طلبانه خود در دوران جرج دبلیو بوش بازگشته است. ظاهرا بولتون وسواس فکری زیادی نسبت به ایران دارد».

هنوز مشخص نیست که بولتون تا چه اندازه بر روی سیاست های ترامپ در قبال ایران تاثیرگذار خواهد بود. ترامپ در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود که جنگ های آمریکا در خاورمیانه را پایان خواهد داد. تحلیلگران معتقدند که ترامپ تمایلی به درگیری نظامی ندارد.

با وجود این، ظاهرا تنش های اخیر بین ایران و آمریکا نشان می دهند که نفوذ جان بولتون در کاخ سفید در حال افزایش است. در واقع، بسیاری از کارشناسان اشاره می کنند که خلاء ناشی از عدم حضور جیمز متیس، وزیر دفاع سابق ترامپ به جان بولتون کمک کرده است. متیس در ماه دسامبر از مقام خود استعفا داد. در حال حاضر پاتریک شاناهان به عنوان سرپرست موقت وزارت دفاع انجام وظیفه می کند، اما هنوز توسط سنای آمریکا تایید نشده است.

جان بولتون اولین مقام آمریکایی بود که خبر اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن های بی-52 به خلیج فارس را اعلام کرد. او در بیانیه خود اشاره کرد که این تصمیم در راستای مقابله با تهدیدات جدید ایران در منطقه گرفته شده است.

جان بولتون همچنین از پنتاگون درخواست کرد که برنامه ای برای اعزام نیروهای جدید به خلیج فارس آماده کند. مطابق با این برنامه، چنانچه ایران یا گروه های نیابتی اش در منطقه به سربازان آمریکایی حمله کنند یا ایران برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد، 120 هزار نیروی جدید به منطقه اعزام خواهد شد.

باربارا اسلاوین، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن طی مصاحبه با ما گفت: «به نظر من بحران اخیر بین ایران و آمریکا ساختگی است و جان بولتون تلاش می کند راهی برای توجیه کردن سیاست خصمانه خود نسبت به ایران پیدا کند. ایران به طور کامل نسبت به توافق هسته ای برجام پایبند بوده است.»

دیپلمات ها و مقامات آمریکایی در روزهای اخیر بارها تاکید کرده اند که آمریکا به دنبال شروع جنگ با ایران نیست. شاید ترامپ در واقع به دنبال تشدید تحریم های ایران و مذاکره کردن از موضع قدرت باشد. ترامپ در تاریخ 20 مه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که آماده گفت و گو با رهبران ایران است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا در دوره جرج دبلیو بوش، بولتون را فردی سرسخت توصیف کرده است. ظاهرا بولتون علاقه زیادی به دیپلماسی ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز هفته گذشته اشاره کرد که تلاش می کند افکار خطرناک جان بولتون را کنترل کند.

بسیاری از سیاست مدارن و نمایندگان جمهوری خواه نگران نفوذ جان بولتون در کاخ سفید هستند. رند پاول، سناتور جمهوری خواه، بولتون را یک نیروی مخرب در دولت ترامپ نامیده است. رند پال در ارتباط با تنش های اخیر گفت: «ما باید به دولت ترامپ هشدار دهیم که مجوزی برای اقدام نظامی علیه ایران ندارد. آمریکا نباید دست به اقدامات تحریک آمیزی بزند که خطر جنگ تمام عیار در منطقه را افزایش دهد.»

شاید ترامپ دیدگاه مشابهی با پال داشته باشد. وی در ماه های اخیر از نگرش افراطی جان بولتون نسبت به دولت مادورو در ونزئولا انتقاد کرده بود. تلاش های آمریکا برای سرنگون کردن مادورو بی نتیجه بوده است. ترامپ ابراز نگرانی کرده بود که بولتون آمریکا را وارد جنگی غیر ضروری با ونزوئلا می کند.

بدون شک بولتون دوست دارد که آمریکا در صحنه جهانی با قدرت اهداف خود را دنبال کند. اما رویکرد سرسختانه او می تواند عواقب فاجعه باری برای خاورمیانه داشته باشد.