ایرنا : «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری راشاتودی روسیه خواستار موافقت کشورهای عربی با پیشنهاد «پیمان عدم تعرض» ایران شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، ریابکوف گفت: روسیه مجموعه از پیشنهادات را ارائه کرده که هدف از آن، حفظ و تقویت توافقات و قراردادهای بین المللی و تضمین اجرای آنها است.

وی افزود: در همین راستا ما معتقدیم پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص امضای پیمان چند جانبه عدم تعرض میان کشورهای حاشیه خلیج در زمان مناسب ارائه شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: پیشنهاد ایران در راستای طرح دیگری است که روسیه پیش تر در خصوص اقدامات اعتمادسازی در منطقه خلیج مطرح کرده بود.

ریابکوف اضافه کرد: ما تکرار می‌کنیم و دوستان و همکاران عرب را خطاب قرار می‌دهیم که این پیشنهادات روی میز است و ما آماده کمک برای اجرای آن هستیم.

وی گفت: دستیابی موفقیت در این مسیر در حفظ برجام نقش خواهد داشت و ما امیدواریم که شرکت کنندگان در نشست مکه به این پیام روسیه و ایران که خواستار حل مشکلات موجود و از بین بردن تنش‌ها از طریق توافقات هستند گوش فرا دهند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به بغداد روز یکشنبه ۵ خرداد در کنفرانس خبری با وزیر خارجه عراق گفت: جمهوری اسلامی خواستار ایجاد روابط متوازن با همسایگان خود در خلیج فارس است و به همین منظور پیشنهاد امضای پیمان عدم تجاوز به این کشورها را داده است.

این در حالی است که برخی دولت‌های عربی همچون عربستان سعودی و امارات با تبعیت از ایالات متحده عملاً راهکار جنگ و ایجاد بی‌ثباتی را برای پیشبرد منافع خود اتخاذ کرده‌اند که طبیعتاً این امر چالشی جدی برای دستیابی به راهکارهای دیپلماتیک است و می‌تواند اوضاع منطقه را بحرانی‌تر کند.