یک کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر با توجه به این‌که شرایط منطقه، شرایط حساسی است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال یارگیری منطقه‌ای و تحریک کشورها هستند؛ جمهوری اسلامی می‌خواهد با پیشنهاد توافق عدم تعرض این بهانه را از دست این کشورها بگیرد تا دست آمریکا برای تحریک آنها بسته شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تنش‌های خاورمیانه، در رابطه با پیشنهاد وزیر امور خارجه برای توافق عدم تعرض میان کشورهای منطقه گفت: پیشنهاد امضای توافق عدم تعرض میان کشورهای منطقه که وزیر امور خارجه اخیرا هم آن را مطرح کرده‌اند مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز مطرح شده و این بحثی بود که از اول انقلاب عنوان شد که امنیت خلیج فارس با امنیت دسته جمعی و بدون دخالت بیگانگان میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل طرح این موضوع نیز در خلال جنگ تحمیلی همان مساله جنگ نفتکش‌ها و حضور ایالات متحده در خلیج فارس بود که باعث شد ما بارها روی امنیت دسته‌جمعی تاکید کردیم که بحث پیمان عدم تعرض یکی از محورهای همان پیشنهاد امنیت دسته‌جمعی است.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر با توجه به این‌که شرایط منطقه، شرایط حساسی است و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال یارگیری منطقه‌ای و تحریک کشورها هستند؛ جمهوری اسلامی می‌خواهد با پیشنهاد توافق عدم تعرض، این بهانه را از دست این کشورها بگیرد تا دست آمریکا برای تحریک آنها بسته شود.

وی با اشاره به مکان اعلام مجدد این پیشنهاد از سوی ظریف گفت: اعلام این پیشنهاد در بغداد در واقع در چهارچوب ارسال پیام تعریف می‌شود. وزیر امور خارجه می‌خواستند این پیام از یک کشور عربی به سایر کشورهای عربی منطقه مخابره شود.   

میرابیان همچنین در خصوص نشست اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس با محوریت ایران در مکه و میزان موفقیت عربستان، امارات و بحرین برای ائتلاف‌سازی علیه ایران گفت: با وضعیتی که امروز کشورهای عربی با آن مواجه هستند و بسیاری کشورهای مهم سازمان‌های اسلامی نظراتی مخالف با عربستان و حضور آمریکا در منطقه دارند؛ این تلاش هم سرنوشتی بهتر از سرنوشت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: همه ما به یاد داریم که در زمان آغاز جنگ با یمن، عربستان سازمانی را با عنوان ائتلاف عربی تشکیل داد که در نهایت به سرنوشتی دچار شد که در آخر تنها امارات در کنار این کشور در ائتلاف باقی ماند و حتی اردن، مغرب و مصر هم حاضر نشدند همکاری لازم را با عربستان انجام دهند.

وی افزود: مساله بعدی نیز بحث ناتوی عربی است که سعودی‌ها به ترامپ پیشنهاد دادند و تنها بعد از گذشت دو ماه مصر بصورت یکجانبه از آن خارج شد تا این ائتلاف‌سازی ریاض نیز پیش از تولد از بین برود. بنابراین به نظر می‌رسد این بار هم بسیج کشورهای عربی نتیجه‌ای بهتر از نتیجه تلاش‌های قبلی نداشته باشد.

سفیر پیشین ایران در کویت و یمن بااشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه به عمان، کویت و قطر، در خصوص نقش این کشورها در عدم موفقیت عربستان سعودی در ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای گفت: اکنون می‌بینیم که به واسطه اختلافات داخلی و با محوریت قطر، فروپاشی در شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده است و به نظر می‌رسد که امروز شورای همکاری به دو قطب مشخص قطر، کویت و عمان از یک سو و عربستان، امارات و بحرین از سوی دیگر تقسیم شده است.

وی ادامه داد: آن چیزی که در سفر آقای عراقچی به کشورهای منطقه اتفاق افتاد در همان راستای پیشنهادات وزیر امور خارجه برای اعتمادسازی، آرام‌سازی و جلب نظر کشورهای منطقه که خواهان عدم حضور کشورهای بیگانه در منطقه هستند، بود.

وی افزود: در واقع دستگاه دیپلماسی در تلاش است تا این اطمینان را به کشورهای منطقه بدهد که جمهوری اسلامی ایران با جنگ و اقدامات ایالات متحده مخالف است، آغازگر جنگ نخواهد بود و در واقع این برخی کشورهای منطقه هستند که می‌خواهند پای آمریکا را بیش از پیش به منطقه باز کنند.