هفته نامه خبری فرانسوی "پاری مچ"( Paris Match) در آستانه سی امین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ، از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیت کلیدی انقلاب اسلامی ایران نام برد.

نشریه فرانسوی: امام خمینی، شخصیت نافذ و کلیدی انقلاب اسلامی ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این نشریه فرانسوی روز یکشنبه نوشت: ایران روز سه شنبه سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) را گرامی می دارد.

 

پاری مچ افزود: آیت الله خمینی(یه) 30 سال پس از ارتحال همچنان مرجع پیشرو در کشورش است که میراث سیاسی و مذهبی او به آبیاری موسساتی که به ایجاد آنها کمک کرده است، ادامه می دهد.

این نشریه فرانسوی با اشاره به نصب پرتره نافذ مردی که درسال ۱۹۷۹ رژیم پادشاهی را به پایین کشید، در فضاهای عمومی، مجموعه لابی های هتل ها و استادیوم های فوتبال در ایران نوشت: در قانون اساسی ایران از آیت الله العظمی امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید نام برده شده است.

پاری مچ به نقل از محمد مرندی مدیر گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران می‌نویسد: "میراث اصلی او (امام خمینی) وابستگی قوی به استقلال، حاکمیت و مقاومت در برابر هژمونی خارجی است که همچنان در بین ایرانیان به حیات خود تداوم می بخشد."

این هفته نامه فرانسوی افزود: روح الله خمینی متولد ۱۹۰۲ در سوم ژوئن ۱۹۸۹ که بر اثر ابتلاء به سرطان ضعیف شده بود، در حالی که بیش از ۱۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی که محمدرضا پهلوی متحد آمریکا در خاورمیانه را به بیرون رانده بود، گذشته و ایران از جنگ تحمیلی از سوی عراق علیه خارج شده بود، درگذشت. اندیشه او بر محور دفاع از اسلام و رد امپریالیسم غرب بود.

منبع/ تهران - ایرنا