رئیس‌جمهور روسیه بر ضرورت حفظ توافقات بین‌المللی از جمله برجام تأکید کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود «شی جین‌پینگ» در مسکو بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای سال 2015 که به برجام شهرت دارد، تأکید کرد.

پوتین اعلام کرد مسکو و پکن هر دو معتقدند که توافقات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که دو کشور به همکاری‌های خود برای کمک به بهبود اوضاع در سوریه و ونزوئلا ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید

پوتین: ایران امروز شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای دنیا را دارد

پوتین اطمینان دارد اعمال فشار آمریکا بر ایران نتیجه‌ای نخواهد داشت

هشدار پوتین به ترامپ: دخالت در امور ونزوئلا غیرقابل قبول است

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در این نشست خبری از ضرورت مقابله با یکجانبه‌گرایی سخن گفت و تأکید کرد که روسیه و چین به‌عنوان دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد باید با چنین پدیده‌ای مقابله کنند.

یکی دیگر از مسائلی که در دیدار امروز روسای جمهور روسیه و چین مورد بحث قرار گرفته و پوتین در مورد آن با خبرنگاران صحبت کرد، مسئله استفاده از پول داخلی دو کشور در مبادلات دوجانبه بود.

پوتین به خبرنگاران گفت دو کشور تصمیم دارند استفاده از پول داخلی در مبادلات تجاری فی‌مابین را تقویت کنند و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز بین دو طرف به امضا رسیده است.

پوتین گفت: توسعه همکاری مسکو و پکن در زمینه گاز مایع در جریان است. مرحله سوم کارخانه گاز آغاز شده است وبخشی از این پروژه به چین باز می گردد..ما همچنین در زمینه همکاری در بخش انرژی هسته ای صلح آمیز تلاش می کنیم. برای مرحله سوم و چهارم تلاش می کنیم.. توجه زیادی به زمینه های اقتصادی می دهیم. همچنین درخصوص کاهش تنش در شبه جزیره کره توافق کردیم.

رئیس جمهوری روسیه اعلامیه مشترک در زمینه توسعه روابط شراکت کامل و همکاری راهبردی را از جمله اسناد امضاء شده بین دو کشور توصیف کرد و گفت: این سند ماموریت های جدیدی را مشخص می کند. این دیدار سران تایید کرد که مواضع دو کشور درباره اکثر مسائل ضروری بین المللی یکسان یا بسیار نزدیک است.

وی افزود: دوطرف از طریق این اعلامیه مشترکِ مربوط به تقویت ثبات جهانی راهبردی در قرن معاصر، موضع اصولی روسیه و چین در مخالفت با تخریب رژیم توافقنامه های جاری در زمینه کنترل تسلیحات و خلع سلاح و جلوگیری از گسترش آن را ابراز داشتند.

پوتین گفت: مواضع دو کشور درباره پیشبرد اوضاع در شبه جزیره کره یکسان بود. کار برای اجرای نقشه راه ویژه حل و فصل اوضاع در منطقه در جریان است.

وی افزود: ما از این منظر حرکت می کنیم که جایگزینی برای حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی و دیپلماتیک مسائل منطقه از جمله در زمینه هسته ای وجود ندارد. کار با شرکای چینی خود برای کاستن از تنش در شبه جزیره کره و به طور کلی تقویت امنیت در آسیای شمال شرقی را ادامه خواهیم داد.