روزنامه کیهان: ماریا زاخارووا» به شبکه الجزیره گفت، شایعات برخی رسانه‌ها درخصوص پیشنهاد آمریکا و اسرائیل درباره به رسمیت شناختن دولت «بشار اسد» مقابل تعهد روسیه به خارج کردن نیروهای ایرانی از سوریه، «مضحک» و بی‌پایه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هفته گذشته روزنامه‌های صهیونیستی و سعودی شایعه مذکور را منتشر کرده و مدعی شده بودند که آمریکا و اسرائیل از روسیه خواسته‌اند مقابل این امتیاز، متعهد شود ایران را از سوریه خارج کند. رسانه‌های فوق از این مسئله تحت عنوان «معامله سه‌جانبه» یاد می‌کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین به الجزیره گفت: گفت‌وگو بین آمریکا و ایران، نیازمند اراده سیاسی واشنگتن است».الشرق الاوسط یکشنبه دوم ژوئن طی گزارشی نوشت، چند روز دیگر شهر بیت المقدس میزبان نشست فرستادگانی از واشنگتن، تل‌آویو و مسکو است و در این نشست، آینده حضور ایران در سوریه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. دولت سوریه بارها اعلام کرده است که ایران با درخواست دمشق و به طور کاملا قانونی در سوریه حضور دارد. ایران نیز مکررا اعلام کرده فقط زمانی که دمشق بخواهد، سوریه را ترک خواهد کرد.

حملات به مواضع تروریست‎ها

جنگنده‌های ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها در مناطق «مورک» و «کفر زیتا» واقع در حومه شمالی استان«حماه » و مناطق «معره حرمه» و «سفوهن» در جنوب استان «ادلب را در هم کوبیدند. در ارتباط با شمار تلفات تروریست‌ها، گزارشی نرسید. از سوی دیگر، در جریان حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به حومه شمالی حماه، یک نفر کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

تقبیح حمایت کشورها از تروریسم

«بشاره الراعی» رهبر مذهبی مسیحیان مارونی لبنان، با تقبیح حمایت برخی کشورها از تروریسم در سوریه و عراق ، تاکید کرد که نظامیان خارجی با هدف تخریب این دو کشور، تروریسم را حمایت مالی و نظامی کرده و موجب آواردگی شهروندان آنها شدند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وی افزود: برخی کشورها به خاطر اغراض سیاسی، مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورخود می‌شوند. وی از ذکر نام این کشورها خودداری کرده است. این اسقف لبنانی تصریح کرد، هدف آمریکا از طرح موسوم به «معامله قرن»، اقامت دادن آوارگان فلسطینی و سوری در کشورهایی است که از آنها میزبانی کرده‌اند. وی خواستار موضع واحد در برابر این طرح شد.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ، طرحی را برای حل مسئله فلسطین پیشنهاد داده، که از آن تحت عنوان «معامله قرن» یاد می‌شود. گفته می‌شود بر اساس طرح معامله قرن، قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به فلسطین‌اشغالی منضم شده و آوارگان فلسطینی نیز حق بازگشت به موطن خود را نخواهند داشت.