تسنیم:نخست وزیر ژاپن پیش از سفر به تهران با رئیس جمهوری آمریکا گفتگویی تلفنی داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شینزو ابه، نخست وزیر ژاپن امروز (سه‌شنبه) یک روز قبل از پرواز به سمت ایران به صورت تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کرد.

یوشید سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در کنفرانس خبری خود گفت که ترامپ و آبه درمورد مسائل منطقه‌ای ازجمله ایران با یکدیگر گفتگو کردند.

آبه درحالی به ایران سفر خواهد کرد که در جریان سفر ماه می ترامپ به ژاپن، رئیس جمهوری آمریکا مخالفتی با برنامه آبه برای دیدار با مقامات ایرانی نداشت.

بعد از انقلاب اسلامی، سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به تهران است پیش از او "تاکئو فوکودا" در سال 1978 به ایران سفر کرده بود.

در این سفر که همزمان با نودمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور روی می دهد آبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار می کند.

دونالد ترامپ بعد از روی کار امدن، از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شد و رییس جمهوری اسلامی ایران نیز 18 اردیبهشت امسال در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم ها، از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد.

ژاپن همواره از توافق هسته‌ای ایران با 6 کشور دیگر که در سال 2015 امضا شد حمایت کرده است و یکی از خریداران عمده نفت ایران است هر چند در حال حاضر به دلیل تحریم های آمریکا، واردات نفت از ایران را قطع کرده است.