روزنامه ایران: «دیدارهایی پشت درهای بسته.» سخنگوی شورای نگهبان از ملاقات‎هایی گفت که با چهره‎های سیاسی منتقد در حال انجام است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شخصیت‎های اصلاح‎طلبی که عمده انتقادات‎شان به شورای نگهبان به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بازمی‎گردد و شاکی اصلی نظارت استصوابی حاصل از تفسیر قانون اساسی هستند، در نشست‎هایی که کدخدایی میزبان آن است شرکت می‎کنند. این روایتی است که عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود در جمع خبرنگاران گفت. او در پاسخ به این سؤال خبرنگار «ایران»  که آیا همان گونه که با پگاه آهنگرانی برای ساخت مستند در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 88 شرکت می‎کنید، با منتقدان شورای نگهبان از جمله اصلاح‌طلبان هم دیدار خواهید داشت؟  گفت: «ما با خیلی از افراد گفت‌وگو داریم که لازم نیست رسانه‎ای شود. خیلی از دوستان تشریف می‎‎آورند و ما توضیحاتی را می‌دهیم و سؤالی و ابهامی هم که دارند پاسخ می‎دهیم. ملاقات‎ها هم در حال انجام است اما بحث ما رسانه‎ای نیست. آن گفت‌وگو هم، برنامه مستندی بود که رسانه‌ای شد. بقیه دیدارها در قالب گفت‌وگو و بحث در مورد ابهاماتی که وجود دارد، انجام می‌شود.» او البته نامی از چهره‎های شرکت کننده در این جلسات نبرد و گفت: «لازم هم نیست که اسامی آنان را ذکر کنم» و ادامه داد: «آنان اگر بخواهند حرف‎های ما را بپذیرند رفع ابهام می‎شود.»

کدخدایی همچنین در مورد حضور پگاه آهنگرانی و دعوت از او به عنوان ناظر مردمی شورای نگهبان هم گفت: ظاهراً ایشان همراه یکی دیگر از همکاران در حال تهیه مستندی هست و مصاحبه‎هایی را با افراد مختلف انجام داده‎ است. با بنده هم قرار شد این گفت‌وگو انجام شود که قبول کردم. آن پیشنهاد هم در پایان مصاحبه با توجه به سؤالاتی بود که مطرح کرد. ما اعلام کردیم که چون شورای نگهبان وظایف خود را طبق قانون انجام می‌‌دهد، نگرانی از هیچ گونه مسائلی ندارد و هرکسی می‎تواند بیاید و ناظر باشد و پیشنهاد کردیم که به صورت سمبلیک خود ایشان هم به عنوان ناظر حضور داشته باشد.»

 

در انتخابات بجز قانون روش دیگری نخواهیم داشت

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که آیا طبق شنیده‎ها، قرار است این شورا با دست بازتری صلاحیت‌‌ها را مورد بررسی قرار دهد، گفت: همیشه شورای نگهبان معیارهایی همچون مباحث مربوط به مفاسد اقتصادی و اخلاقی که در خود قانون انتخابات وجود دارد  یا بحث‎هایی که در چارچوب نظام سیاسی و افرادی که ضدیت با نظام و یا حاکمیت وجود دارد را در نظر دارد. از این جهت بحثی نیست اما اینکه معیارهای تأیید صلاحیت چیست را ما به صورت دسته‎بندی در قالب این سه شرط کلی در مصاحبه‎ها اعلام کردیم. طبیعتاً معیار و ملاک برای شورای نگهبان قانون است. در این انتخابات هم بجز قانون روش دیگری را نخواهیم داشت.

وی در مورد قانون انتخابات نیز گفت: این قانون کارآمد و منطبق با نیازهای ما نیست. تلاشی هم برای اصلاح آن صورت گرفت که به نتیجه هم نرسید. امیدواریم که اصلاح قانون انتخابات در موقعی انجام شود و بتوانیم پاسخگو شویم و نظام انتخاباتی ما هم از این مشکلاتی که دارد نجات پیدا کند.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد برگزاری انتخابات آینده مجلس به صورت الکترونیکی گفت: ما بارها به وزارت کشور اعلام نظر کردیم تا هر مقدار که وزارت کشور امکانات و آمادگی آن را دارد ما هم آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم. هماهنگی‌های خوبی بین شورای نگهبان و وزارت کشور وجود دارد و در مورد مسائل مربوط به امنیت هم کارشناسان ما بررسی می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی نماینده مردم تهران و تأثیر آن در بررسی صلاحیت وی در انتخابات آینده مجلس گفت: او افترایی به شورای نگهبان زده است و ما هم به کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان اعلام کردیم و خواستیم در مجلس پاسخ دهد، این امر مغایر با اصل ۸۶ قانون اساسی نیست و نماینده نمی‌تواند مرتکب جرم شود، اگر نتواند این افترا را ثابت کند، در بررسی صلاحیت او تأثیر دارد، چون دروغ گفته است.

کدخدایی در رابطه با اینکه برخی به روال انتخابات سال ٨٨ ایراد وارد کردند اما سال‌های بعد و پس از پیروزی در انتخابات بعدی، دیگر ابهامی را مطرح نکردند، گفت: مملکت ما آزاد است و هر کس هر حرفی می‌زند. توهین و افترا هم معیار معینی ندارد. گوش ما این حرف‌ها را نمی‌شنوند و اگر ما مباحثی را مطرح می‌کنیم برای آگاه‌سازی مردم است. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اظهار نظر محمدرضا خاتمی در دادگاه درخصوص انتخابات 88 هم گفت: ایشان حرف‌های خودش را ثابت کند، ما پاسخگو خواهیم بود. نمی‌توان گفت دروغگو هستید و بعد بیایید شهادت دهید. این مطلب خیلی هم برای ما اهمیت ندارد و تمایل ندارم در این رابطه صحبت کنم.