سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات تصریح کرد اروپا از آنچه فکر می‌کردیم ناتوان‌تر است و غرب، برجام را صرفاً برای ترمز ایران می‌خواهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو و درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان در دیدار ظریف مبنی بر اینکه ایران نباید انتظار معجزه از اتحادیه اروپا داشته باشد گفت: جمهوری اسلامی انتظار معجزه ندارد و اصولا معجزه فقط از عهده پیامبران برمی آید.

روشن است که آنچه ایران مطالبه می‌کند جبران کم کاری‌های اروپاست و اگر اروپا فکر می‌کند انجام تعهدات او یک معجزه محسوب می‌شود باید تنها تاسف به حال اروپایی‌ها خورد.

آصفی با تاکید براینکه ایران در انتظار آن است که اروپا به وظایف عمل نکرده خود جامه عمل بپوشاند گفت: اروپایی‌ها به ما گفتند شما در برجام بمانید و ما نقص‌هایی که به خاطر رفتار غلط آمریکا به وجود آمده را جبران خواهیم کرد. اما نه تنها آن نقص‌ها را جبران نکردند بلکه خودشان هم با آمریکایی‌ها همراه شدند و عملا همه روابط ما با اروپا قفل شد.

سفیر سابق ایران در فرانسه با بیان اینکه اظهارات هایکو ماس نشان داد اروپا حتی ناتوان‌تر از آن است که ما فکر می‌کردیم گفت: وزیر خارجه آلمان از ایران خواست که کماکان در برجام باقی بماند. این سخن نیز دیگر یک درخواست نامعقول است جمهوری اسلامی وظایف خود را ذیل بند ۳۶ برجام تعریف و تدوین می‌کند.

وی ادامه داد: اگر این سطح از فعالیت‌های ایران در چارچوب برجام هم اروپایی‌ها را برآشفته می‌کند نشان می‌دهد که اروپا صرفا برجامی را می‌خواهد که عامل ترمز و بازدارندگی ایران باشد.

 آصفی افزود: فعالیت‌های ایران تاکنون براساس بند ۳۶ برجام بوده و البته بعد از اتمام مهلت ۶۰ روزه که به سرعت رو به پایان است اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.

سفیر سابق ایران در فرانسه یادآور شد: اتحادیه اروپا از ابتدای کار یعنی حتی قبل از خروج امریکا از برجام روابط بانکی خود با ایران را عادی نکرد. در حالی که آن‌ها قول داده بودند تحریم‌ها یکباره فرو خواهد ریخت، اما این اتفاق هیچ گاه عملیاتی نشد و براساس این روند این بدعهدی اروپا فقط به زمان خروج امریکا از برجام برنمی‌گردد و قبل از آن هم اروپایی‌ها هیچ اقدام جدی در این خصوص انجام نداده بودند.