خبرگزاری فارس: یک روزنامه فرامنطقه‌ای تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران را غیر قابل اجرا دانست و نوشت، این تحریم‌ها صرفا سبب تشدید تنش منطقه می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه هفته جاری تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعلام کرد.

بعد از امضای فرمان اجرایی دونالد ترامپ، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که واشنگتن رهبر انقلاب و اعضای دفتر ایشان و شماری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تحریم قرار داده است (جزئیات بیشتر).

رئیس جمهور آمریکا هنگام اعلام این تصمیم، به اشتباه گفت که بر اساس تحریم‌های جدید، آیت الله خمینی (ره) رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است؛ گافی که جنجال بسیاری به همراه داشت.

روزنامه «القدس العربی» امروز چهارشنبه به این اشتباه ترامپ پرداخت و نوشت: «چه بسا لغزش زبانی که بیانگر بسیاری از حقایق مخفی است؛ دروغهای علنی را برملا می‌کند و تأکیدی بر کوته‌فکری، احمقانه بودن تصمیم و خطرات بازی با آتش است؛ به ویژه در مسائل حساسی که می‌تواند در روند سیاست بین‌الملل و موازنه روابط بین کشورها تأثیرگذار باشد. این وضعیت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست که درباره یک دستور اجرایی صحبت می‌کند».

به گزارش این روزنامه، ترامپ آیت الله خمینی (ره) را تحریم کرد که 30 سال پیش درگذشته است. به هر حال، منظور وی، آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران بود و شاید کلام از دستش خارج شد یا «جهل همیشگی‌اش عامل این کار بوده یا لغزش زبانی بر وی مستولی شده که در وهله نخست فاش کرد که تحریمهای اخیر، نه تنها نمادین، صوری و غیر قابل اجراست، بلکه مهمتر از آن، تصمیمات احمقانه و مجانی است که هیزمی بر آتش در یک منطقه نفتی است که طی هفته‌های گذشته گُر گرفته است و تاب افروخته شدن بیشتر را ندارد».

بنا بر این گزارش، در نتیجه «تفاوتی ندارد که ترامپ، رهبر ایران را تحریم کند که در از سه دهه پیش در قبر خود آرام گرفته، یا رهبر زنده، ولی خزانه‌داری آمریکا عاجزتر از آن است که به دارایی‌ وی آسیبی وارد کند». القدس العربی ادامه داد، تحریم‌های جدید آمریکا کافی بود که باعث بحرانی‌تر شدن وضعیت بین ایران و آمریکا شود که نیازی به این تنش وجود ندارد. این تنش از حد درگیری لفظی، خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و تحریمهای پیاپی علیه اقتصاد ایران عبور کرد و چند روز پیش به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز آبهای منطقه‌ای ایران رسید.

این روزنامه با اشاره به اینکه اقدام اخیر آمریکا در تناقض با لحن اخیر ترامپ بود که کمی آرام شده بود، در پایان اعلام کرد که تنش اخیر آمریکا «با دو حادثه غیر عادی مقارن شده که در منطقه رخ می‌دهد: نخست؛ نشست سه‌جانبه مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و رژیم اشغالگر در قدس [اشغالی]. دوم؛ نشست منامه که جرد کوشنر مشاور ترامپ آن را اداره می‌کند. گفته می‌شود که [در این نشست] مقدمات اقتصادی آنچه معامله قرن نام دارد، بررسی می‌شود. ارتباط این سه رخداد واضح است و نیازی به توضیح و تفسیر ندارد».

کوشنر سه‌شنبه (روز گذشته) در افتتاحیه نشست بحرین که قرار است دو روز به طول بیانجامد، گفت: «تمام آن چیزی که در تلاش برای آن هستیم صلح و امنیت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است... دیدگاه شکوفایی برای صلح، بخشی از دیدگاه تحقق صلح است و همگان خواستار صلح و و ثبات برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بوده و خواستار آزادی عبادت برای همگان هستیم».

کوشنر در ادامه ادعاهای خود مدعی شد که طرح صلح پیشنهادی آمریکا دست کم یک میلیون فرصت شغلی برای فلسطینیان فراهم می‌کند و این طرح شامل سرمایه‌گذاری‌هایی در اردن، لبنان و مصر خواهد بود.

هدف آمریکا از برگزاری نشست منامه جذب 50 میلیارد دلار کمک مالی از طرف کشورهای شرکت کننده برای فلسطینی‌ها است تا از این طریق بتواند دیگر اهداف سیاسی خود در درگیری فلسطینیها با رژیم صهیونیستی پیش ببرد.

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.