نماینده ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای گفت که ایران با کسی که تلاش می‌کند آن را مرعوب کند مذاکره نمی‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل متحد روز یکشنبه با برنامه «جی پی اس» شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره موضوعات مختلفی درباره موضوع ایران گفت‌وگو کرد.

وی در این مصاحبه درباره امکان مذاکره با آمریکا گفت: گفت‌وگو و تهدید با همدیگر قابل جمع نیستند و ما نمی‌توانیم با کسی مذاکره کنیم که تلاش می‌کند شما را مرعوب کرده و با شما جنگ کند و علیه شما تحریم اعمال کند.تا زمانی که تهدید وجود دارد و تا زمانی که ارعاب وجود ندارد و تا زمانی که اجبار هست نمی‌توانیم شاهد هیچگونه پیشنهاد مذاکرات سازنده‌ای باشیم.  

«فرید زکریا» مجری سی‌ان‌ان در ادامه از تخت‌روانچی پرسید اگر آمریکا تهدیدات خود را متوقف کند و ترامپ بگوید که خواستار دیدار با رئیس‌جمهور ایران است، این موضوع اتفاق خواهد افتاد که تخت‌روانچی پاسخ داد: این یک سوال فرضی است. من معتقدم نخستی کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که به میز مذاکرات بازگردد. آنها میز مذاکرات را ترک کردند در حالی که باقی اعضای جامعه جهانی به گفت‌وگوها با ایران درباره موضوع هسته‌ای ادامه دادند. تمام آشفتگی و مشکلاتی که شاهد آن هستیم زمانی روی داد که آمریکا تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند. شرایط را با زمان پیش از سال 2018 و زمانی که آمریکا همچنان در توافق هسته‌ای حضور داشت با زمان کنونی مقایسه کنید. داستان کاملا متفاوت شده است. تمامی چیزها از آن تصمیم شروع شد. اگر بخواهیم که شرایط به حالت عادی بازگردد آن تصمیم نیز باید برگردد.

زکریا در سوال دیگری گفت:«با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران تا کنون به این توافق پایبند مانده است اما اعلام کرده که طی روزهای آینده ایران توافق را نقض خواهد کرد و ذخایر اورانیوم از محدوده تعیین شده در برجام فراتر خواهد رفت، آیا ایران تصمیم گرفته است که از محدوده تعیین شده در برجام فراتر رود.» نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال گفت:نخست باید بگویم که این اقدام ایران نقض توافق نیست. پاراگراف‌هایی در توافق وجود دارد که به ایران اجازه می‌دهد به برخی از تعهدات خود پایبند نباشد. کاری که ما انجام دادیم دقیقا بر اساس پاراگراف 26 و 36 توافق است که با خروج آمریکا از این توافق، به ما اجازه داده شده است که برخی از تعهدات خود را متوقف کنیم. در گام نخست ما دو مورد از کاهش تعهدات خود را اعلام  کردیم و طی 10 روز آینده اگر چیزی اتفاق نیفتد ما به گام دوم خواهیم رفت. ما پیشتر نیز موارد  گام دوم را نیز مشخص کرده‌ایم. بنابراین شرکای اروپایی ما که در حال مذاکره با آنها هستیم باید عجله کنند چون زمان در حال اتمام است. به همین دلیل است که طی 10 روز آینده مذاکرات و گفت‌وگوهای مهمی با شرکای اروپایی خود خواهیم داشت تا ببینیم که آیا می‌توانند آن چیزی را که با خروج آمریکا از توافق از دست داده‌ایم جبران کنند.